![]() [Neznámé území] |
![]() [Přijímací zkouška] |
Je obtížné shrnout děj a hlavní myšlenku desetiminutových filmů bez rizika, že se prozradí příliš mnoho. V každém případě mají společnou temnou atmosféru soubojů o život i vlastní identitu.
![]() [Poslední let Osirise] |
(The Final Flight of the Osiris)
Scénář a režie: Andy a Larry Wachowski.
O poslední bitvě lodě Osiris, sestry Nabuchodonozora. Plně využívá možností soudobé počítačové 3D animace. Zatímco tréninková „erotická“ scéna přece jen vyznívá uměle, postupem času je divák vtažen do děje a skutečně zapomene, že nesleduje hraný děj. Skvělé obrazové a zvukové podání ovšem nic nezměnilo na mém dojmu, že sleduji ilustrační animaci k počítačové hře, bez vlastní zápletky a jakékoli myšlenky.
Druhá renesance – část I a II (The Second Renaissance: Parts 1 & 2)
Scénář: Larry a Andy Wachowski. Režie: Mahiro Maeda.
Obě části Druhé renesance nás formou dokumentu provedou koncem světa lidí, těsně před vznikem Matrixu. Pro mnohé je tohle dílko násilné, ukazuje možné aspekty střetu světa lidí a osamostatňujících se strojů. I přes kombinovanou délku a masové scény chyběl pocit “velkého příběhu.”
Dětský příběh (Kid‘s Story)
Scénář: Larry a Andy Wachowski. Režie: Shinichiro Watanabe.
Jaké to asi je, být Vyvoleným, na rozdíl od Nea ale jen studentem střední školy? Zajímavá animace a zejména souboj hrdiny na skateboardu s agenty stojí za prožití. Ostatně, nic menšího jsem od tvůrce seriálu a filmu Cowboy Bebop nečekal.
Program (Program)
Scénář a režie: Yoshiaki Kawajiri.
Yoshiaki Kawajiri je zkušený tvůrce mnoha hitů, zejména Ninja Scroll, jehož styl zde nelze přehlédnout. Pro mnohé bude tento tréninkový program, plný soubojů provázených monology a lá Cypher, příjemným pobavením.
Světový rekord (World Record)
Scénář: Yoshiaki Kawajiri. Režie: Takeshi Koike.
Vcelku originální idea o další možnosti jak zpřetrhat své svazky s Matrixem. Bohužel se ukázala příliš nedostatečnou i pro 10 minut děje a forma animace byla pro mne velkým zklamáním.
Neznámé území (Beyond)
Scénář a režie: Kouji Morimoto.
Beyond se okamžitě stal mým favoritem. Žádné překvapení, stylově je nejpodobnější japonské anime a proto bude nepochybně na posledním místě u diváků preferujících “Poslední let Osirise.” Vypráví příběh o tom, co se může stát při chybě Matrixu. Ano, může se stát cokoliv a není náhodou, že si leckdo vzpomene na fenomenální “Piknik u cesty.” Totéž surreálno a závrať z nepochopitelného. To je ostatně režisérova silná parketa, jak ukázal v podobném filmu Magnetic Rose.
Detektivní příběh (A Detective Story)
Scénář a režie: Shinichiro Watanabe.
Opět něco vizuálně zcela odlišného. Tentokrát je příběh honby na skutečnou Trinity vyprávěn stylem noir drsné detektivní školy včetně nezbytného vnitřního hlasu depresivního hrdiny-detektiva. Ovšem počítačové vybavení mi ze všeho nejvíc připomnělo 1984. A opět ten neodbytný pocit, že by delší stopáž psychologickému portrétu hrdiny jenom prospěla.
Přijímací zkouška (Matriculated)
Scénář a režie: Peter Chung.
Musím se přiznat, že se mi u předchozích příběhů opakovaně vracelo: „Tahle králičí nora hluboko nevede.“ Všechno mi ale nahradil poslední 16 minut dlouhý příběh postavený na psychodelické kombinaci 3D počítačové animace a klasický postupů. Stejně jako Aeon Flux od téhož autora je to divné, bizarní, a možná i hluboké.
Výbava: Extras patrně nebudou hlavním důvodem ke koupi tohoto DVD. Kromě komentářů u čtyřech povídek je nejzajímavější The History and Culture of Anime -dokument o ovlivnění západního filmového průmyslu a především bratří Wachowských animou.