Angelika - recenze dlouho očekávané předělávky slavného filmu

26. 2. 2014 7:00 - Recenze | Autor: Vojtěch Karlík

Angelika - recenze dlouho očekávané předělávky slavného filmu zdroj: Archiv

Je tady další remake, který se snaží překročit generační propast novou verzí slavného příběhu. Angelika je zpět a s ní i hodně velká láska k jednomu šlechtici, který má ohromné množství peněz, kulhavou nohu a úžasné charisma.

Předesílám, nejsem žádný velký fanoušek Angeliky. V osmdesátých letech však v kinech běžela obnovená premiéra všech pěti dílů a s železnou pravidelností jsem mířil do kina U Hradeb 64, kde jsem se i já, coby třináctiletý, oddával snům o dobrodružství v daleké Francii. Srovnávání s původní Angelikou se neubrání nikdo. Můžete slavnou sérii z šedesátých let považovat za brak, za červenou knihovnu, ale nemůžete jí upřít úžasnou výpravu, dobrodružný příběh a krásnou romantickou zápletku. V neposlední řadě je nutné také vzpomenout obsazení. Michele Mercier byla krásná a jejím protipólem byl v té době velmi slavný Robert Hossein.

Markýza je divná

Byla to opravdová markýza andělů, s níž jsme si celé to dobrodružství pěti filmů poctivě odžili. Chápu možná až přehnanou popularitu původní série a vůbec se jí nesměji. Byla to úžasná romantika a všichni jsme jí věřili. Z části kvůli obsazení, ale také pro výborně napsaný scénář a samozřejmě i věrohodnou výpravu. Jenže teď je tu výsledek naprosto šíleného producentského rozhodnutí, totiž přivést slavnou markýzu znovu k životu, aby vydělala znovu nějaké ty peníze. Původní film je v mnoha zemích kultovním dílem a každý bude logicky srovnávat. Navíc je naivní si myslet, že na takové dílko vyrazí do kina zbrusu noví a původním filmem nepostižení diváci. Možná ano, ale bude jich minimum. Všichni, co na Angeliku půjdou, se budou rekrutovat z řad původních diváků. A většina si bude chtít potvrdit dopředu vytvořený úsudek, že je to špatný film. Proč? Protože na modly a ikony se nesahá. Nová Angelika je divná. Nebudu samozřejmě zastírat, že jsem každou situaci v novém snímku podroboval až příliš velkému srovnávání s předchozím dílem, ale neubránil jsem se. Michele Mercier měla charisma. Jí jsme to pelešení byli schopni odpustit, protože byla originální a měla ráda sex. Nora Arnezeder je tuctovou mladou ženou, kterých se na nás z obálek všelijakých časopisů dívají ročně stovky. Její tvář po odchodu z kina rychle zapomeneme.

angelique_18_12_2013_23_g zdroj: Archiv

Příběh pro fanoušky

Příběh Angeliky je jasný jako facka. V sedmnácti je samozřejmě proti své vůli provdána za Joffreye de Peyrac, který je o dvanáct let starší a říká se o něm, že je čaroděj. Před námi s drobnými úpravami probíhá stejný děj, tak jako před mnoha lety. Jen je to jen celé nějaké sterilní a nudné. Představitel Peyraca Gérard Lanvin přitom patří mezi přední francouzské herce, ale Hosseina stejně do kapsy nestrčil.  Jakmile začneme srovnávat, což se nabízí samozřejmě od první minuty, vylézá nám z nové Angeliky naprosto tragický blábol. Nefungující dialogy mezi hlavními postavami by měla přepsat Rosamunde Pilcherová, aby si v kině našly alespoň nějakou cílovou skupinu divaček. Žije ještě vůbec? Zápletka je stejná a jiná. Rozumíte? Tvůrci se vydali vyšlapanou cestou, ale rozhodli se dělat drobné odbočky. Takže je nikdo nemůže obvinit z toho, že původní film jen přetočili. Kdo dělal u nové Angeliky scénář a psal dialogy, by se měl za trest věnovat třeba uklízení veřejných záchodků. Exteriéry vypadají unaveně, chybí jim rozmáchlost původního filmu. Až později jsem se dozvěděl, že se natáčelo i v České republice. Pravděpodobně to nemá s tím pocitem, nic do činění. Ale film velmi neodbytně připomíná amatérský snímek točený fanoušky původní řady.

zdroj: YouTube.com

Než půjdete do kina na Angeliku, dejte si schválně původní verzi. Obstojí nové zpracování?

Přesto – zkuste to!

U skalních fanynek (a fanoušků) původní filmové série nebude mít nová Angelika na růžích ustláno. Je to prostě jen tuctový film o lásce mezi starým chlapem a kráskou, které nepřeje vrchnost. Upřímně, ani původní Angelika nebyla kdovíjak úžasná, spíš nás k ní vážou nostalgické vzpomínky. Tu výpravnost a rozmáchlost jsem však starému filmu věřil. Zde mám vážné pochybnosti. Bylo by velmi jednoduché dát takovému filmu velmi nízké hodnocení a bavit se tím, jak jsme jej potopili. Rozhodl jsem se však vyšší číslo. Pořád je to fungující romantický příběh. Pokud si na DVD pustíte Angeliku s Mercierovou, zjistíte, že tam blábolí úplně stejné nesmysly. Jen si je omlouváme, asi z nostalgie.

Hodnocení 50 %