Agnieszka Holland: Film a zvědavost

11. 12. 2003 - 21:35 | Téma | red

Agnieszka Holland: Film a zvědavost zdroj: tisková zpráva

U příležitosti oslav padesátého výročí výuky polštiny na University of Washington do Seattlu přicestovala režisérka polského původu Agnieszka Holland. 5. prosince v univerzitní Kane Hall vyslovila přednášku na téma FILM A ZVĚDAVOST. Agnieszka Holland (*1948 ve Varšavě) absolvovala v roce 1971 pražskou FAMU. Během 70. let se věnovala zejména divadelní režii a práci pro televizi

Agnieszka Holland (*1948 ve Varšavě) absolvovala v roce 1971 pražskou FAMU. Během 70. let se věnovala zejména divadelní režii a práci pro televizi. V roce 1981 přesídlila do Paříže, přičemž své následující filmy točila střídavě ve Francii, Německu a USA. Snímek Bittere Ernte (1985), pojednávající o vztahu sedláka a židovské dívky na útěku během 2. světové války, jí vynesl nominaci na Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. Za 2. světové války se odehrává i její nejslavnější a nejoceňovanější titul, Europa, Europa (1991), natočený podle skutečných osudů židovského mladíka, kterého vůle přežít donutila vydávat se za nacistu. Následovaly například tituly Olivier, Olivier (1992; další pravdivý příběh o záměně identit), Úplné zatmění (1995) o vztahu Ribauda a Verlaina, v němž mladičký Leonardo DiCaprio exceluje v roli prvního jmenovaného, nebo Washington Square (1997). Agnieszka Holland, které její filmy vynesly početné trofeje z festivalů v Cannes, Berlíně nebo Montréalu, dále spolupracovala na řadě scénářů s Andrzejem Wajdou (například Danton, Korczak) a Krzysztofem Kieslowskim (Tři barvy: modrá). V současnosti se snaží postavit na nohy velkorozpočtový snímek o Jánošíkovi, jenž se měl natáčet pochopitelně na Slovensku, ale jako už tolikrát za svou kariéru se při tom potýká s těžkými finančními problémy.

Ve své něco málo přes hodinu dlouhé řeči Agnieszka Holland rozhodně nemínila konvenovat nějaké slavnostní atmosféře. Právě naopak: naprosto neamerickým pesimismem nad stavem současné světové kinematografie a velmi neslavnostně skeptickou vizí jejího dalšího vývoje dokonce způsobila menší pozdvižení. Nejdříve pro neznalé stručně zrekapitulovala poslední půlstoletí dějin filmu s důrazem na evropská šedesátá a americká sedmdesátá léta, aby posléze tradiční evropský způsob točení filmů jako osobní výpovědi postavila do ostré opozice proti americkému studiovému systému řízenému producenty a jejich penězi, v němž se systematicky obrušuje osobitost kteréhokoliv tvůrce. Zmíněný "přelet" nad evropským filmem režisérka pojala jako schválně nekonečný výčet slavných jmen jednotlivých národních kinematografií (Pasolini, Rossellini, Fellini, Antonioni, Godard, Truffaut, Renoir, Bergman, Sjöström, Forman...), z amerických režisérů vyzdvihla zejména Francise Forda Coppolu a coby příklad Hollywoodem "semletých" autorů uvedla literáty Francise Scotta Fitzgeralda a Williama Faulknera. Jako další rozdíl mezi evropskou a americkou filmovou tradicí zmínila fakt, že zatímco v Evropě jsou diváci zvědaví stále na něco jiného a nového, Američané touží po tom, aby jim bylo opakováno pořád to samé, což souvisí s jejich vášní pro sequely. Tento rys Agnieszka Holland nazvala diváckou infantilitou.

Přednáška, pojatá jako obhajoba skomírající tradice autorského filmu, skončila vizí, v níž i poslední ostrůvky individualistické filmařiny mizí pod tlakem americké výroby pro peníze, která je z ekonomických důvodů chtě nechtě přejímána i v Evropě. Snad proslov skončil poněkud nečekaně, snad bylo akademické publikum tak konsternováno - Agnieszka Holland musela výslovně ohlásit konec řeči, načež zazněl nesmělý potlesk. Následovala letmá diskuse, v níž se režisérka v reakci na vlastní skepsi pokusila vyjmenovat několik svých oblíbených filmů z poslední doby (Prolomit vlny, Vše o mé matce, Piková trojka). Zároveň však svou obžalobu Ameriky ještě přitvrdila, když probushovsky laděné zpravodajství televizního kanálu Fox přirovnala ke stalinistické propagandě.

Na rekapitulaci vlastní tvorby, kterou od ní mnozí očekávali, si přitom Agnieszka Holland nechala jen minimum prostoru. Může to znamenat, že i přes svou mrazivou kritiku současného stavu filmových věcí zůstává autorkou, která se neupíná k minulosti, nýbrž k budoucnosti.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.