Když někdo na začátku devadesátek vymýšlel český název k Die Hard z roku 1988, povedl se mu mimoděk husarský kousek. Můžeme spekulovat, co bylo dřív, jestli vejce nebo slepice, tj. Smrtonosná past nebo Smrtonosná zbraň, ale kromě téhle uměle vytvořené příbuznosti, kvůli níž si řada lidí obě významné akční série plete, se ne úplně přesným překladem zároveň povedlo pojmenovat nejen děj, ale dokonce celý subžánr, jenž Smrtonosná past nakopla k nehynoucí slávě.
Jak uvidíte na následujících řádcích, podobných smrtonosných pastí našli filmový tvůrci v následujících letech nepočítaně a princip byl vždy stejný. Zástupců téhle jednoduché a efektivní premisy je dokonce tolik, že jsme museli soubor pravidel trochu omezit, aby se nám filmy vešly do jednoho článku.
I John McClane ale základní premisu od třetího dílu vytrvale porušuje, protože už není sám proti mnoha, ale bere si na pomoc parťáky. A potom by tedy mezi smrtonosné pasti patřila třeba i Bayova Skála, kterou si můžeme překřtít na “Smrtonosnou past na ostrově”. Pořád tápete? Past letos slaví třicetiny, tak si to pojďme ukázat přímo na ní.
Už proto, že blockbuster Mrakodrap, který jde právě do kin, má s klasikou Bruce Willise tolik styčných prvků, že se dá mluvit o přiznané inspiraci a zároveň gratulaci k jubileu původního snímku. Bruce Willis jde do mrakodrapu, kde na něj čeká nemilé překvapení v podobě teroristů. Dwayne Johnson jde do mrakodrapu, tentokrát nejvyššího na planetě, kde na něj čeká nemilé překvapení v podobě teroristů. Oba musí skákat po budově i PO budově, oba musí zachraňovat rodinu. Jediným drobným rozdílem je, že Johnsonův Mrakodrap zároveň hoří, ale od téhle pecky skutečně čekejte spíš akční poklonu Smrtonosné pasti než variaci na Skleněné peklo.
Smrtonosná past
Newyorský policajt John McClane přijíždí do Los Angeles na vánoční party své manželky v luxusním mrakodrapu Nakatomi. Vyzbrojen jet lagem, suchým humorem a polonabitou bouchačkou na místě zjišťuje, že Hans a jeho partička německých teroristů přichází pro dárky v podobě cenných papírů japonské společnosti. John ve zpoceném a posléze zakrváceném tílku se tak musí stát armádou jednoho muže, sehnat strojní pušku a zachránit svět. Nebo alespoň manželku a svou čest. John Wayne nového věku rozjel nejen kariéru Bruce Willise, ale také nasměroval akční žánr novým směrem, když uhnul od naolejovaných svalovců typu Sly nebo Arnie. Je jen velkou ironií osudu, že v Mrakodrapu na jeho dílo navazuje právě současná alfa naolejovaných svalovců, Dwayne Johnson. Zároveň všichni víme, že bývalý wrestler není jen hromada svalů, ale taky sympaťák k pohledání, a tak nebude těžké mu v Mrakodrapu fandit. Pravidla zůstávají stejná jako před třiceti lety. Aby ne, v mladé historii tohoto subžánru jsme našli mnoho dalších filmů, které si s původní premisou pohrávají po svém.
Přepadení v Pacifiku
Nikdo nikdy nepodezírá kuchaře. Komerčně nejúspěšnější film Stevena Seagala je Smrtonosnou pastí na vojenském křižníku. Kuchař Casey Ryback rád vzdoruje autoritám, což se v armádě moc nenosí, takže si za to vyslouží nikoliv basu, ale mrazák. A právě v něm přečká plánovaný teroristický útok, aby pak mohl utéct a na lodi plné po zuby ozbrojených teroristů rozsévat zkázu, vyzbrojen kuchyňskými noži, a ještě ostřejší sadou nezastavitelných rukou. Přepadení ctí mcclaneovské základy do posledního puntíku - Ryback je zprvu neidentifikovatelnou černou rukou, která redukuje počty záporáků, následně ho začne obdivovat i samotný šéf teroristů v podání Tommy Lee Jonese, a máme tu i mistrné využívání lodních prostor a komunikaci s vnějším světem. Seagalovi se tahle premisa zalíbila natolik, že o pár let později natočil Přepadení 2: Temné území, což byla v zásadě Smrtonosná past ve vlaku. A taky zatraceně dobrá žánrovka.
Přepadení ve vzduchu
Těžko říct, jestli byli překladatelé podobně líní jako v případě smrtonosných filmů, nebo chtěli jen divákům usnadnit orientaci ve videopůjčovně, ale Přepadení ve vzduchu se opravdu jmenuje takhle jen proto, že je podobné předchozí seagalovce a je tedy zároveň klonem Smrtonosné pasti… tentokrát na palubě letadla. Wesley Snipes tu hraje experta na přepadávání letadel, ale netuší, že právě v tom jeho na tajňačku převáží FBI jednoho z největších psychopatů. Situace se rychle zvrtne a Snipes musí rychle přemýšlet, jak z toho ven. Akční béčko se snaží z přehledné premisy vymáčknout maximum a daří se mu to, i když zůstává zpětně trochu ve stínu většího Boeing 747 v ohrožení (tam měl ovšem Kurt Russell na pomoc celou speciální jednotku, takže má v dnešním článku smůlu).
Nebezpečná hra na vojáky
Boj v uzavřených prostorách s podceňovaným protivníkem. A kdo může být víc podceňovaný, než banda studentů na internátní škole? Snímek Donalda Petrieho (scenárista prvního Policajta v Beverly Hills) je z roku1991 a snaží se imitovat premisu Smrtonosné pasti s o dvě generace mladšími hrdiny. To dodává rutinnímu snímku zcela nový náboj. Tahle jednohubka stojí za zhlédnutí určitě víc než podobně laděný, ale po všech stránkách tragický Masakr na střední škole s Dolphem Lundgrenem coby akčním učitelem. Toho si do filmových osnov rozhodně nezařazujte.
Cliffhanger
Že už se trochu vzdalujeme původní myšlence? Ano, lze úspěšně argumentovat, že prostředí velehor není úplně uzavřeným prostorem. A Stalloneho v tílku by za neškodného považoval snad jen absolutní magor. Jenže teroristi, co ztratili pár kufrů naditých penězi, mají pocit, že s osvaleným zachránářem beze zbraní a vybavení snadno zametou. A vysokohorský Rambo je na tuhle partičku úplně sám, a navíc musí bojovat s přírodními živly. S přimhouřeným zrakem tam toho McClanea uvidíte, už proto, že za kamerou stál Renny Harlin, režisér Smrtonosné pasti 2. Cliffhanger je navíc i důkazem vlivu, který měla Smrtonosná past na celý žánr – i samotný Stallone si musel tuhle žánrovou hračku vyzkoušet. A zadařilo se i kvůli skvělému obsazení vedlejších rolí, od Johna Lithgowa po Skalisté hory.
Náhlá smrt
A aby byl náš výčet inspirovaných devadesátkových svalovců kompletní, musíme zavzpomínat na Náhlou smrt s Jean-Claudem Van Dammem. Ano, fanoušci sportovní terminologie už tuší, že tentokrát teroristi řádí v hokejové aréně. A Van Damme z jejich spárů musí zachránit svoje děti, takže si oblékne neprokouknutelný kostým místního maskota a jde rozdávat roznožky jako na běžícím pásu. Dokonce si zachytá i v bráně během zápasu, protože koho jiného byste tam chtěli než právě mistra roznožek. Náhlá smrt je béčko, které s odstupem času budou tolerovat jen fandové žánru a svalovce z Bruselu, ale pokud tyhle klony Smrtonosné pasti chcete mít nakoukané všechny, jen těžko se mu vyhnete.
Air Force One
Chcete nějakou změnu v tom tradičním koloběhu? Co kdyby John McClane místo ostatních zachraňoval sám sebe? Právě s tímhle přichází prezidentská honička Air Force One, v níž Harrison Ford coby hlava Spojených států hraje na schovku s teroristy na palubě svého vlastního letadla. A protože je Ford hlava mazaná, rozhodne se předstírat útěk, aby pak mohl teroristy pořádně zpohlavkovat. Samozřejmě ne tak akčně jako Sly nebo Bruce, ale stejně je to i po letech okouzlující podívaná, a tak trochu civilnější variace na Smrtonosnou past, která těží zejména z vynikajícího castingu, ať už jde o Forda v hlavní roli nebo Garyho Oldmana jako šéfa teroristů.
Pád Bílého domu
Tuhle chuťovku jsme sice zařadili až ke konci, ale nenechte se mýlit. Pád Bílého domu je novodobá Smrtonosná past se vším všudy a Gerard Butler si z ní dokonce postavil sérii (třetí díl nás čeká co nevidět). V jeho bezpečákovi a bývalém bodyguardovi hlavy státu, který se vydává do trosek Bílého domu obsazeného severokorejskými teroristy, jsou vidět odstíny Johna McClanea nebo televizního Jacka Bauera, ale s předvídatelnou zápletkou (Butler likviduje teroristy kus po kusu, musí zachránit i prezidentova syna a využít znalosti každého zákoutí známé budovy) servíruje režisér Antoine Fuqua i parádní akční scény, počínaje epickým útokem na baštu americké moci, jednotlivými souboji muž proti muži konče. Jestli se vám tahle žánrovka doposud vyhýbala, napravte to. Je to takový ten nepokrytě chlapácký film, co se za svůj původ rozhodně nestydí.
Útěk z MS-1
A do třetice zmínka o inspirovaných názvech. Útěk z MS-1 je reminiscencí na Útěk z New Yorku, ve kterém musí Kurt Russell coby megaborec Snake Plissken zachraňovat prezidentovu dceru v postapo americké metropoli. Francouzský klon nabízí Guye Pearce na vesmírné stanici plné psychopatů (aby ne, když je to galaktické vězení), kde právě probíhá vzpoura. Zachránit pohlednou Maggie Grace se vyplatí, a tak Guy Pearce zavzpomíná na McClanea a nepozván a netušen redukuje řady všehoschopných muklů. Jednoduchá zápletka, jednoduché provedení, ale jako rychle odsýpající béčko můžete vzít tenhle Útěk z nudy všedních dnů ochotně na milost. Věřte, že v té záplavě klonů Smrtonosné pasti byste si mohli naběhnout i mnohem, mnohem ošklivěji.
Raid
A kde bychom byli, kdyby osvědčené západní nápady nekopírovali v Asii? Raid je klasická filmová levelovka, v níž Iko Uwais s plně nabitými zbraněmi, mačetami a končetinami likviduje jednoho protivníka za druhým, patro za patrem, aby se dostal k hlavnímu bossovi. Ano, premisa spíš, než na úctu k McClaneovi sází na omezené prostředí činžáku, v němž se nechá pár kaskadérů zrakvit za pár pytlů rýže, tj. náklady zůstávají nízké a očekávání vysoká. Raid je vynikajícím žánrovým cvičením, ale rozhodně není prvním pokusem o Smrtonosnou past v asijských vodách. City Hunter Jackieho Chana je zběsilou komedií šitou na míru japonskému publiku, ale zároveň jde o Smrtonosnou past na výletní lodi. A Jet Li si dokonce v roce 1995 natočil parodii na Smrtonosnou past pod názvem Velké riziko. Tuhle hongkongskou akční obskurnost zná u nás málokdo, ale je vlastně ve své ochotě mixovat dohromady všechno možné, s Pastí jako pomyslnou třešinkou na dortu, docela roztomilá.