12 let v řetězech - recenze oskarového favorita

24. 1. 2014 8:15 - Recenze | Autor: Vojtěch Karlík

12 let v řetězech je dalším z dlouhé řady filmů, v nichž američtí filmaři přibližují flegmatickým a apatickým divákům dějiny první demokracie na světě, jejíž pravidla a zákony neplatily ještě nedávno pro všechny stejně. Nejnovější snímek režiséra Steva McQueena má nejen silné oscarové ambice, ale bez uzardění lze říci, že o otrokářství na jihu USA pojednává více než dobře.

Problémem filmu je vlastně jeho téma. To může někoho děsit už jen tím, že režisér vypráví skutečný životní příběh muže, který byl v polovině 19. století unesen do otroctví, kde následně strávil proti své vůli neuvěřitelných 12 let. Zní to možná příliš učebnicově, dějepisně a zmlsaný divák si může říci, že tohle určitě nebude další Django. Steve Mc Queen se však přes všechnu vážnost dokázal oprostit patosu a přílišně srdceryvných scén. Nikomu nic nevyčítá a nechce, aby se někdo cítil špatně. Ukazuje však temnou stránku dějin USA bez skrupulí na příběhu chlápka, který není žádným hrdinou, ale úplně obyčejným člověkem, který chce prostě jen přežít.

Výborní herci

Solomon Northup (Chiwetel Ejifor) byl obyčejným svobodným černochem, jehož pozice byla na tehdejší dobu více než slušná. Vše se změnilo v roce 1841, kdy byl pod záminkou houslového kšeftu vytáhnut na schůzku, z níž nevedla cesta domů, ale na otrokářský Jih. Spoután a unesen byl prodán do otroctví na dlouhých dvanáct let. Svůj životní příběh posléze sám sepsal v autobiografické knize. Steve McQueen nám nabízí drama, jehož hlavním hrdinou je vlastně muž, který si pasivním přijímáním ran osudu nezadá s takovým Wladyslawem Szpilmanem v Pianistovi. I on se všem nepravostem přizpůsobuje s jediným cílem, přežít! Chiwetel Ejifor ztvárnil hlavní postavu velmi podobně. Jeho strach, postupně získávané zkušenosti a vědomí toho, že stojí na cestě bez možnosti návratu, jej paradoxně nečiní otupělejším, ale silnějším. Svět kolem něj není lidským, lidskost je falešná, hodnoty otrokářů jsou příšerné a on bojuje o každou píď své vlastní důstojnosti. McQueen do hlavního příběhu dokázal velmi nenásilně vtěsnat i několik epizodních odboček, v nichž nabídnul menší role známým herců. Ti nejen lemují cestu Solomona k vytoužené svobodě, ale současně film povyšují na velmi zajímavé dílo. Ať už je to malá role Benedicta Cumberbatche v roli Forda, či lidsky sympatického Basse ztvárněného Bradem Pitttem, máte pocit, že bez nich by film nebyl hotový. Oba do příběhu perfektně zapadají a role jim s byly psány přímo na tělo.

Fassbender!

Herecký koncert však korunuje doslova démonický otrokář Edwin Epps v podání Michaela Fassbendera. Jeho narušený a majetnický farmář si nezadá s Calvinem Candiem (DiCaprio) z Tarantinova Djanga. 12 let v řetězech ukazuje svět černých otroků v USA bez pozlátek. Zážitky uneseného muže jsou autentické, děsivé a paradoxně jim neubírá na emotivnosti ani ta dlouhá doba, kdy se přihodily. Jsou tady a teď a my napjatě sledujeme, co přijde dalšího. Bude to bičování krásné mladé černošky do bezvědomí? Či nám srdce začne kamenět hrůzou z reakce bílé otrokářovy ženy? Film místy upadá do pomalejšího tempa. Nelze však říci, že Steve McQueen svoje zatím asi „nejvážnější“ dílo nezvládl. Jeho film rozhodně není jen dějepisným výletem pro afroamerické studenty v USA do jejich minulosti. Je to napínavý příběh, který je nejen dobře vyprávěn, ale také zahrán.