Návštěva - recenze

Především se sluší upozornit, že tento film nemá nic společného se stejnojmenným nedávným hororem M. Nighta Shyamalana a že jeho režisér Michael Madsen nemá nic společného s hercem Michaelem Madsenem.

Návštěva je "dokumentární sci-fi", ve kterém různí lidé fabulují, jak by mohla probíhat komunikace s mimozemšťany, kteří přistanou na Zemi. Tedy, film předpokládá, že s teoretickými mimozemšťany budeme nějak komunikovat (technické detaily se vůbec neřeší), oni s námi budou chtít komunikovat a budou na přibližně stejné mentální úrovni.

Na plátně tedy vidíme různé odborníky i "odborníky" (např. kněze!), kteří jednak vyprávějí, co by se asi dělo při mimozemském kontaktu, a jednak to popisují, jako kdyby se to opravdu dělo "Vstupuji do lodě. Je tu tma, ale cítím něčí přítomnost."

Bohužel, většina zúčastněných nejsou příliš dobří vypravěči a nemají příliš rozvinutou fantazii, takže se především pořád opakuje, že "všechno se musí zabezpečit", "musí se zabránit panice mezi obyvatelstvem", "nesmíme návštěvníkům dát záminku ke strachu" a podobné velmi obecné proslovy, které IMHO dojdou naprosté většině lidí, i když nejsou placení mimozemšťanologové.

Při stříhání natočeného materiálu zřejmě tvůrcům došlo, že se divák nemá na co koukat, protože celý film pozůstává z toho, že lidé sedí za stolem a povídají. A to je u filmu docela problém (na rozdíl od rozhlasového pořadu).

Takže tvůrci dotočili pomocí vysokorychlostní kamery spousty efektně zpomalených záběrů, kterými monology a proložili. Například záběry na normální lidi na ulici, záběry na vojáky v kasárnách a na louce v plynových maskách, záběry na chlapíka ve skafandru, běhajícího nějakým muzeem / knihovnou (????). Některé z těch záběrů opravdu pěkně vypadají, ale z 99 procent nemají nic společného s tím, o čem se mluví. Tedy ve filmu není nic o kosmonautovi v muzeu, o mimozemšťanech ve městě nebo o nějakém biohazardu, který armáda řeší.

Michael Madsen se snaží dát artistní atmosféru fabulačnímu dokumentu, který není příliš zajímavý a a neumí fabulovat. Třeba taková Blízká setkání třetího druhu říkají o potenciálním kontaktu s mimozemšťany mnohem více a mnohem zajímavěji. A tím nemyslím skutečnost, že v BS3D mimozemšťany a létající talíře opravdu uvidíme. Ne. Tím myslím pouze to, že myšlenky, koncepty a fabulace Spielberga a spol. jsou mnohem zajímavější, než myšlenky lidí, kteří jsou za ně zřejmě placeni z EU peněz.

Nejlepší scéna je ta, ve které se tvůrce v roli mimozemšťana ptá nějakého generála, co že je to ta válka a proč se zabíjíme, z čehož je generál nervózní. Ta ale trvá jen pár desítek sekund.

Hodnocení: 40%

Tagy: dokument trochu jinak