Fantastická zvířata a kde je najít - recenze

22. 11. 2016 - 8:00 | Recenze | František Fuka

Fantastická zvířata a kde je najít - recenze zdroj: tisková zpráva

New York, někdy okolo roku 1920. Z Evropy přijíždí mladý a trochu neurotický Mlok Scamander (Eddie Redmayne) s kouzelným bezedným kufrem, ve kterém má hromadu nadpřirozených potvor. Jeho cílem je v USA (na venkově) vypustit největší z nich. Problém ale nastane, když si omylem vymění kufr s žertovným obtloustlým dělníkem/pekařem Jacobem Kowalskim (Dan Fogler) a způsobí, že se pišišvoři rozutečou po městě.

Aby všechno napravil, musí britský čaroděj Scamander využít pomoci dvou lokálních sexy čarodějek, Porpentiny (Katherine Waterstonová) a Queenie (Alison Sudolová). Ty sice obě pracují v kouzelnickém ústavu amerických kouzelníků (KOKUSA), ale Porpentina tam není v oblibě a Queenie je tak trochu retardovaná. Cílem je, aby se veřejnost nedozvěděla, že kouzelníci existují, což je dost problematické, když vám ve městě náhodně vybuchují chodníky a budovy.

A kromě toho všeho je tam ještě Colin Farrell jako americký kouzelník, pátrající po nějakém prokletém dítěti, a ještě... a taky... a Grindelwald.

J.K. Rowlingová, autorka Harryho Pottera, se rozhodla vytvořit sérii prequelů ke svému magickému literárnímu dílu. Tentokrát napsala přímo filmový scénář (i když je velmi pravděpodobné, že jí s tím pomáhali nějací anonymní lidé, kteří na rozdíl od ní věděli, jak se scénáře mají psát). A hrdinové tentokrát nejsou děcka.

Filmový Harry Potter mi nijak moc k srdci nepřirostl, protože pro mě bylo nemožné orientovat se v jeho filmovém světě bez znalosti knižních předloh. V případě Zvířat jsem to měl jednodušší, protože jde o samostatný příběh, ve kterém je jen pár drobných odkazů na původního Pottera.

Začněme obligátně tím, že film byl zjevně velmi, velmi drahý. Téměř v každé scéně je nějaký trik (většina exteriérů i interiérů musela být digitálně dodělávaná), pišišvorové jsou patřičně bizarní, ale všechno to působí jaksi odtažitě, digitálně, umělohmotně. Možná to byl záměr, ale podstatně skutečnější mi připadaly digitální potvory a kulisy třeba v Pirátech z Karibiku nebo v Rangovi. Každopádně, už jsem bohužel asi ve stádiu, kdy mi k ukájení nestačí jen samotný fakt, že se na plátně bortí domy a poskakují neexistující bytosti.

Největším plusem filmu pro mě rozhodně byl humor. Humor se srandovními pišišvory (především s krtkem kleptomanem!). Humor s mírně retardovanou a mírně nadrženou Queenie. Humor s Jacobem Kowalskim, který z toho všeho nadpřirozena dostane overload a přestane se divit, jen to rezignovaně akceptuje. Obávám se, že většinu z toho nenapsala Rowlingová, ale někdo, kdo jí pomáhal se scénářem.

Základní dějová linie pro mě totiž byla značně nezajímavá. Temné prokletí, spiknutí, laciné paralely s utlačováním černochů/gayů, spousta náznaků, které budou vysvětleny ve čtyřiceti sedmi dalších filmech, a především neustálá kouzla, to všechno pořád dokola přes dvě hodiny. Kouzla, vyvolávající ve mně neustálé otázky "Proč nepoužili tohle kouzlo tehdy a tehdy, kdy by jim to značně ulehčilo situaci?".

Pokud je evergreenem vašeho filmu to, že každou chvíli někdo řekne třeba "Expecto santorum!" a objeví se třeba kafe s mlékem nebo něco jiného podobného teplého, je dost těžké někomu fandit nebo se o někoho strachovat. Obzvlášť když dvě vedlejší "komické" postavy (Queenie a Jacob) jsou zajímavěji prokreslené a mají uvěřitelnější vztah, než dvě hlavní.

Fantastická zvířata prokazují podobný symptom, jako drahé filmy podle současných mládežnických románů. Jde o náročnou práci mnoha talentovaných tvůrců a herců (tudíž v kině je na co se dívat), ale žádná snaha ani peníze nedokáží dostatečně zamaskovat to, jak mělká je původní předloha. V případě Zvířat to není tak markantní jako u Maze Runnera nebo Hunger Games, ale je to nepřehlédnutelné.

Osobně považuji za největší zločin to, že se v rutinním soundtracku Jamese Newtona Howarda nevyskytuje jediný zajímavý, unikátní hudební motiv.

P.S: Může mi někdo věci znalý vysvětlit, proč na začátku scény v zoo (a nikde jinde v celém filmu kromě úvodního loga) zazní na pár sekund Williamsův hudební motiv z Harryho Pottera? Byla tam nějaká skrytá vizuální narážka, kterou jsem přehlédl?

P.P.S: Film je uváděn ve 3D i 2D, s titulky i dabingem. Viděl jsem 2D titulkovanou verzi.

Hodnocení: 60%

Zdroje: FFFILM

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.