Bella Mia - recenze

Petr Forman je farmář, jehož pět krav je podezřelých z Nemoci šílených krav a mají být utraceny. Krávy ale utečou, přidá se k nim ještě býk z jiné farmy, a společně se téměř rok skrývají v lesích, především před psychopatickým válečným veteránem, který je chce postřílet. Hlavní kráva se jmenuje Bella (odtud název filmu). Kromě toho je ve filmu ještě hodná žena (Zuzana Norisová), hezký mladý veterinář a Formanovy děti.

Film Bella Mia, který napsal, režíroval a kameroval Martin Duba (Správce statku), by chtěl být jakýmsi ostrůvkem klidné krásné přírody a (převážně) hodných lidí v dnešní uspěchané a zlé době.

Bohužel, tvůrci na to neměli peníze (film stál méně než 10 milionů), ale ani schopnosti.

Mnozí herci hrají velmi ochotnicky (obávám se, že to ani nejsou herci) a záběry jsou sice malebné, ale často velmi humpolácky a zmateně sestříhané - například v jedné scéně jede kamera pozvolna podél romantické stráně zprava doleva, následuje krátký záběr jinam, a okamžitě po něm další dlouhý záběr, jak jede kamera podél stejné romantické stráně zleva doprava. V sofistikovanějším filmu bych to bral jako dobrý vizuální vtip.

Ústřední zápletka je velmi předvídatelná - každá postava má od prvních záběrů na čele napsáno, jaká bude její role v celém příběhu. A závěrečná pointa spočívá v tom, že po roce života krav v divočině veterinář prohlásí, že ty krávy BSE nemají, protože kdyby ji měly, tak by zemřely už po dvou měsících. Kdyby tutéž informaci všem řekl dřív, celá kravská anabáze by byla o 10 měsíců kratší a výrazně méně problematická...

A pak je tu ještě problém v tom, že kráva je od přírody srandovní zvíře a když měla "hrát" na plátně nějakou tesklivou scénu, pořád se mi vybavovalo toto:

Kromě toho má film strašlivě nepodařenou hudbu (viz trailer), o níž její autor, Jósef Skrzek, řekl doslova toto:

Aniž by to někdo překládal do češtiny.