X. DNY EVROPSK0HO FILMU: ZÁVĚREČNÁ TISK.ZPRÁVA

28. 1. 2008 - 13:48 | Téma | red

X. DNY EVROPSK0HO FILMU: ZÁVĚREČNÁ TISK.ZPRÁVA Placeholder | zdroj: tisková zpráva

Oficiální text závěrečné tiskové zprávy. Informace o množství představení, diváků, o hostech a besedách u kulatého stolu. Dnes skončí v kině Lucerna slavnostním představením koprodukčního filmu Sladkých šestnáct let britského režiséra Kena Loache (2002, Velká Británie / USA / Německo / Španělsko) pražská část jubilejního X

Dnes skončí v kině Lucerna slavnostním představením koprodukčního filmu Sladkých šestnáct let britského režiséra Kena Loache (2002, Velká Británie / USA / Německo / Španělsko) pražská část jubilejního X. ročníku festivalu filmů ze současných a budoucích zemí Evropské unie Dny evropského FILMU. Téměř všechny festivalové filmy se zítra přesunou do Brna, kde budou pod taktovkou organizátorů z Kulturního a informačního centra města Brna uváděny v Sále B. Bakaly až do 27.3.

Pražští diváci měli možnost zhlédnout na 66 představeních 42 celovečerních a 9 krátkých snímků ze současných i budoucích zemí Evropské unie, prostřednictvím koprodukcí bylo zastoupeno celkem 35 zemí. Většina celovečeních i krátkých filmů přišla oceněna nejrůznějšími národními i mezinárodními cenami a byla uvedena v české premiéře.

I letos festival zaznamenal velký divácký zájem (celkem do obou pražských kin přišlo i s odhadem za dnešní projekce téměř 13 000 diváků). Absolutně vyprodáno letos bylo 7 představení - Boží zásah Elii Suleimana, Smradi Zdeňka Tyce, obě představení Krvavé neděle a Sladkých šestnácti let a druhá projekce filmu Tirana v roce nula. Téměř vyprodána pak byla obě představení filmů Bella Martha a Objevení nebe. Nás organizátory těší, že návštěvnost všech filmů byla vysoká a vyrovnaná - podle předběžných výsledků je průměrný počet diváků na představení 197. Velice nás potěšilo, že přestože diváci nebyli zvyklí chodit na festivalová představení do kina Aero, které letos přibylo k tradiční Lucerně, byla i návštěvnost tamních představení nečekaně vysoká (podle předběžných výsledků 170 diváků na představení).

Rovněž nás těší, že diváci využili možnost položit otázky přítomným filmovým tvůrcům, a ti zase měli radost z živého zájmu publika – všichni hosté bez výjimky byli nadšeni atmosférou projekcí, jichž se zúčastnili. Z rozhovorů zaslechnutých ve foyer pak bylo patrné, že diváci odcházeli spokojeni a že si každý film, i ten, který nebyl prezentován jako divácký hit, našel své obecenstvo.

V diváckém hlasování o nejlepší film, které proběhlo na stránkách www.dokina.cz, se na prvním místě umístili Smradi, druhou příčku obsadilo Děvčátko, třetí Sladkých šestnáct let.

Diskutovat s diváky přijeli estonský režisér Arvo Iho (Karu Süda - Medvědí srdce), albánský režisér Fatmir Koçi (Tirana v roce nula), německý kameraman Benedict Neuenfels (Skála) a „naši“ Zdeněk Tyc (Smradi) a Benjamin Tuček, Marta Issová a Dorota Nvotová (Děvčátko).

Na besedě u kulatého stolu na téma Pixely, kódy a kabelové kino – Audiovize v digitálním věku pod moderátorským dohledem Andrease Ströhla (MFF Mnichov) diskutovali Costas Daskalakis (MEDIA Program, Nové technologie, Brusel), Pavel Škabrout (SONY), Benedict Neuenfels (kameraman, Skála / Der Felsen), distributor Jan Jíra (Cinemart), Petr Komrzý (UPP), Antonín Chundela (kameraman, Děvčátko) i hosté v publiku. Diskutující se shodli na tom, že digitální revoluce, která se prozatím dotýkala především oblasti zvuku a nyní proniká i do sféry filmového obrazu, je v plném proudu. Také zaznělo, že filmařské digitální techonologie přinášejí do filmové tvorby prvky demokratizace. Benedict Neuenfels podotkl, že film jako týmová práce se díky nové technologii postupně změní v činnost individuální. MEDIA program na podporu nových technologií je připraven digitální kino po všech stránkách podporovat. Investice se budou týkat především malých kin a art kin, aby byla zachována jejich programová pestrost.

Kromě výše zmíněných hostů se diváci mohli potěšit přítomností palestinského režiséra Elii Suleimana, režiséra filmu Boží zásah (Intervention Divine, 2002, Francie, Moroko, Německo, Palestina), který o svém filmu promluvil na zvláštní tiskové konferenci. Poté představil svůj festivalový film studentům FAMU, které pobavil svými pohotovými a vtipnými odpověďmi.

Stejně jako v loňských letech se mohou diváci České televize i návštěvníci kin těšit na některé filmy, které v průběhu festivalu nestihli zhlédnout. Česká televize uvažuje o koupi několika filmů z letošního festivalového programu, například o filmech Ahoj Terezko, Věčnost a den, Sladkých šestnáct let, Krvavá neděle, Moje žena je herečka – a dobrá! a dalších. Do kin se pak chystají snímky Boží zásah a pravděpodobně i Bella Martha a Objevení nebe. Za 10 let trvání festivalu Dny evropského filmu Česká televize zakoupila téměř 60 snímků, které byly uvedeny v našem programu.

Pevně věříme, že se Dny evropského filmu podaří zorganizovat i příští rok a že se do té doby ve filmové Evropě urodí dostatek zajímavých filmů!

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.
Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

8. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros představují první trailer na nadcházející thriller Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie v hlavní roli.
Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

7. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Boxerské drama Creed bylo výborné a Stallonovi přihrálo nominaci na Oscara. Jenže teď se svou nejslavnější rolí asi definitivně končí.
Space Jam: Nový začátek posouvá věci do digitálního světa

Space Jam: Nový začátek posouvá věci do digitálního světa

6. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros toho budou mít letos docela dost, ale vedle všech těch Matrixů a Dun by neměl zapadnout ani nový Space Jam.