Vymítač ďábla totiž podle mě není ani pouhý film, klidně je možné zařadit ho mezi veledůležitá díla kinematografie, i když tady by asi bylo hodně těžko shodnout se na kritériích takového zařazení. Přinejmenším mu nelze upřít, že je jedním z mála vážně míněných filmových obrazů ďábla, snad ještě důležitějším a zajímavějším než Polanského Rosemary má děťátko. Ale hlavně patří

Obrovský podíl na úchvatnosti Vymítače ďábla mají herecké výkony, především velice sugestivní herectví Maxe von Sydow v roli starého Exorcisty. Už od prvních záběrů každý jeho pohyb až mrazí, a když v Iráku nalezne nepatrná znamení příchodu Ďábla, začnete cítit s jakou těžkostí a zároveň odevzdaným odhodláním nese svůj úděl toho, kdo se s ním bude muset utkat. Jeho souboj pak bude o to těžší, že ďábel ho nevyzve na souboj přímo, ale pouze prostřednictvím poukazů a náznaků, že ani při přímém kontaktu mu nikdy neodpoví na rovinu, lže

Velmi zajímavým obrazem jsou v této souvislosti schody vedoucí podél domu, kde se svíjí a běsní posedlá dívka, která kleje nejhorším možným způsobem, zvrací, močí, zohavuje se a vraždí.
Obě její, či spíše ďáblovy oběti, filmový režisér Burke Dennings a mladý exorcista Damien Karras končí s rozbitou hlavou a zlámaným vazem dole pod zmíněnými schody. Pata schodů je tak místem smrti, zatracení a bolesti, kdežto jejich vrcholek, kam se vlastně podíváme až na konci filmu, kdy už zachráněná Regan odjíždí s matkou z města, je místem volnosti.

Toto vysvobození ovšem není nijak jednoduchá záležitost. Mohlo by se totiž zdát, že nastane, když se zbavíme všech zábran, sociálních, morální a kdovíjakých ještě pout. Jenže právě to hraje ďáblovi do ruky, protože nevysvětlitelná obsese, kterou Regan prochází, spočívá právě v překročení všech sexuální a společenských tabu, ve ztrátě veškerých zábran. Pravá svoboda a skutečné vykoupení přichází až s obětí obou exorcistů, kteří za záchranu dívky položí vlastní život. Teprve tehdy se musí ďábel vzdát. Ďábla, který je ve Vymítači ďábla

I když teď z Vymítače ďábla trochu dělám učené pojednání, nenechte se odradit. Pokud se necháte dějem unést jako já, nebude si přát nic jiného, než být čistí a nevinní, milovat veškerenstvo a vůbec mít jen krásné a dobré myšlenky, jen aby na vás ďábel nemohl. Kamera je totiž tak zvláštně pohyblivá, obraz se třese s ranami padajícího nábytku, dští z něj oplzlost se salvami nadávek a proudí smutek na smrtí nevinných (?) obětí, že vás nenechá chvíli v klidu a na přemýšlení rychle zapomenete.