Vedlejší účinky - recenze

16. 4. 2013 16:22 - Recenze | Autor: Karel Drda

Vedlejší účinky - recenze

K několika opravdu zásadním dubnovým premiérám bezesporu patří nový film režiséra Stevena Soderbergha Vedlejší účinky. Významné je už vlastně to, že jde o nový počin Soderbergha, který má celkem oprávněnou nálepku „trochu jiného režiséra“. Neméně důležité je i téma, kterým se snímek zabývá a jakým přístupem dané téma tvůrci pojali.

Je zajímavé, kolik zpráv se za rok objeví v médiích o nepříliš vydařených testech nových léků a o praktikách farmaceutických společností. Celkem dost, nemyslíte? Přesto se téma současnému Hollywoodu vyhýbá. Když budete hodně přemýšlet, možná si vzpomenete na snímek režiséra Fernanda Meirellese Nepohodlný v hlavních rolích s Ralphem Fiennesem a Rachel Weiszovou. Od té doby nic. Od té doby nic, co by stálo za zmínku. Soderbergh se v první řadě nesnažil udělat klasický politický trhiller, v němž by s každého záběru prýštilo na diváka to jasné a srozumitelné, že každá farmaceutická společnost ovládá politiky, a když se přijde na něco nekalého, začne likvidovat svědky. Šel na to od lesa a natočil svůj film jako drama muže hledajícího pravdu, použil klasické postupy dobře vystavěného thrilleru a především se opřel o velmi dobře napsaný scénář, který divákovi vše postupně dávkuje.

Vedlejší účinky

Tuctový začátek

Vedlejší účinky začínají tuctově, levně a vlastně trochu nudně. Pan režisér si však v tomto okamžiku připravuje figurky na své šachovnici, aby s nimi posléze rozpoutal skutečně nervy drásající příběh. Emily (Rooney Mara) a Martin (Channing Tatum) jsou neobyčejným párem, ztělesňují to, čemu se v Americe říká být úspěšný. Jenže idylka je přetržena obviněním a uvězněním Martina, který skončí v base za zneužívání informací. Jeho život se změní k nepoznání, jeho partnerka si uchovává svoje status quo, ale na ní doléhají démoni v podobě depresivních stavů. Výsledkem je pokus o sebevraždu a návštěva psychiatra Jonathana Bankse (Jude Law), který ihned navrhuje hospitalizaci. Tu však Emily odmítá a proto se domluví na několika sezeních a samozřejmě i pojídání antidepresiv. Jenže tady právě začíná velký problém. Děsivé vedlejší účinky mají zdrcující účinek nejen na život Emily, ale také na kariéru Bankse. Ten se rozhodne zjistit, kdo za tím vším stojí.

Vedlejší účinky

Strhující thriller

Bylo by hříšné prozrazovat jakýkoliv náznak zápletky a jejího vyústění, bylo by to prostě nekorektní, protože v tomto ohledu splňuje Soderbergh všechna pravidla dobře napsaného thrilleru. Po výborně vystavěné Nákaze, v níž sledujeme expanzi virového onemocnění, se slavný režisér vrací s mistrovsky natočeným příběhem, kde opravdu není nouze o napětí a následné rozčarování z překvapivého rozuzlení. V reklamních kampaních nám velká studia slibují neuvěřitelné zážitky a napětí, u něhož budeme většinou šokováni. Soderbergh neslibuje na začátku zhola nic, jen pořádně napsaný a natočený film. A to, jak jistě víte, v dnešní době není vůbec málo. Hvězdné obsazení snímku působí na diváka jaksi mimoděk, není to první linie marketingu, s nímž se někdo má potřebu ohánět. Pokud hledáte v kinech napínavý film a máte pocit, že zrovna nic nedávají, pak rozhodně vyražte na Vedlejší účinky.