UMĚNÍ NA OBRAZOVCE
TIP TÝDNE
Poslední lupČtvrtek 18. března, ČT 2, 21.35
Možná je trochu nezvyklé vyzdvihovat jako nejpozoruhodnější pořad týdne právě tuto krátkou hříčku, spojující vystupování živých herců se složitým animačními technikami, kterými do zlatova zbarvuje obraz. Morbidní groteska Jiřího Barty patří však k tomu nejlepšímu, co v naší kinematografii v vzniklo. Příběh vyjukaného zloděje, jenž v předtuše bohatého lupu vleze tam, kam neměl, dokládá režisérův vytříbený smysl pro všestranně rozvinutou hravost. Nápaditě zužitkovává polohu bizarního upírského horůrku, jehož aktéři s oblibou užívají archaické nástroje - šlapací vysávačka krve určitě utkví v paměti, ale ještě výraznější je František Husák s mrtvolně vybělenou tváří, jenž si graciézně zahrál stárnoucí hraběnku, důstojnou dámu zpodobňující dekadenci i rozmrzelost. Jiří Barta patří k našim předním mistrům animace (kromě Zaniklého světa rukavic na sebe upozornil ještě Krysařem - samozřejmě nikoli tím nedávným "jednodenním", nýbrž loutkovým). Můžeme proto jen zalitovat, že už celá desetiletí marně touží naplnit svůj celoživotní sen - zpracování golemovského tématu.
FILMY
Příběh Služebnice (The Handmaid's Tale)
Středa 17. března, ČT 2, 22.45
Německý režisér Volker Schlöndorff se mezinárodně proslavil zejména Plechovým bubínkem, ale zajímavá jsou i díla natočená v americké produkci. Příběh Služebnice (1989) patří mezi ně. Inspirován románem Margaret Atwoodové v něm režisér předkládá soumračnou vizi budoucnosti, kdy lidé zcela ztratí jak právo na své soukromí, tak zejména vlastní důstojnost. Záměrně se vzdává bombastické výpravnosti, aby se o to lépe mohl soustředit na komorně pojednaná dilemata svých hrdinů, posléze vyburcovaných k otevřenému boji s útlakem. Schlöndorff vytvořil varovný model: domýšlí, co by mohlo nastat, kdyby se k moci protlačili nesnášenliví fanatici odsuzující každého, kdo není jejich smýšlení do převýchovných táborů. Na pohromě se navíc podílely i hromadně prováděné genetické pokusy ruku v ruce se s nukleárními katastrofami i tragickým dopadem znečištěného životního prostředí. Ženy ještě schopné rodit jsou vychovávány jako "služebnice", přidělované pak do rodin vysokých státních úředníků. Osudy jedné takové hrdinky - věrohodně ji postihuje Natasha Richardsonová - zpracovává tento film. Sděluje důležité poselství: lidské city ani touhu po svobodě nelze s trvalou platností potlačit.
Kamenný most
Pátek 19. března, ČT 2, 22.35
Hořká komedie Tomáše Vorla vznikla před osmi lety a zpodobňuje dodnes aktuální problém - aby umělec dokázal zůstat věren svým zásadám, aby svůj talent nezaprodal. Právě to se přihodilo hlavnímu hrdinovi (představuje jej Tomáš Hanák), jenž se pozvolna propil až k životu bezdomovce. Vorel jej zachycuje při jeho bezcílných potulkách po památném pražském mostě, když se proplétá shluky bizarních postaviček, přibližuje jeho rozpadající se rodinné zázemí a dokonce neváhá vypravit se do fantaskního světa v útrobách mostu, kde přebývají zlověstní trpaslíci. Vorel dokázal zachytit zmatečný mumraj kolem zmařených ambicí, herecké ztvárnění jednotlivých postav je přesvědčivé, ale asi nejpřitažlivější je vztekavě divousovitá, ráčkující režisérka, kterou Jana Synková nenápadně přiblížila k legendě českého filmu Věře Chytilové...
Rudí (Reds)
Neděle 21. března, ČT 2, 0.15
John Reed patří mezi pověstné americké komunisty, kteří z blízka pozorovali bolševickou revoluci v Rusku a zanechali o ní podrobné, byť notně tendenční svědectví. Jeho životopis tentokrát vznikl v Americe, kde si Warren Beatty přisvojil jak režii, tak ústřední herecký part. Svého rozporného hrdinu se pokusil polidštit, chtěl postihnout, odkud pramenila neochvějná víra, že teprve svržení zlověstného kapitalistického řadu (a ten byl na počátku minulého století skutečně nelítostný!), dotýká se i hrdinova politického vystřízlivění. Ruské scény, natočené se vzácným smyslem pro historickou realitu, samozřejmě patří mezi přitažlivé, ale ještě zajímavější jsou ty výjevy, které zachycují, jak leckteří američtí novináři a umělci tíhli k levici, jak v nich doutnala touha po sociálně spravedlivější společnosti, i když si nebyli jisti, jak toho dosáhnout. Beattymu zdařile sekundují Diane Keatonová a Jack Nicholson. Zbývá jedině vytknout, že náročný tříhodinový epos vysílá ČT (byť již v repríze) v absurdním popůlnočním čase.