The Texas Chain Saw Massacre (1974)

29. 8. 2008 - 16:30 | Téma | red

The Texas Chain Saw Massacre (1974) zdroj: tisková zpráva

Recenze snímku, který stojí za všemi dalšími Texaskými masakry. Recenze prvního Texaského masakru motorovou pilou, který v roce 1974 natočil Tobe Hooper. Napsal: VOJTĚCH RYNDA. Nejspíš to všechno začalo Nocí oživlých mrtvol George A. Romera. V roce 1968, kdy měly horory stejně jako dnes za úkol hlavně poskytovat zábavu, Romero natočil film, který nebyl zábavný opravdu ani náhodou

Nejspíš to všechno začalo Nocí oživlých mrtvol George A. Romera. V roce 1968, kdy měly horory stejně jako dnes za úkol hlavně poskytovat zábavu, Romero natočil film, který nebyl zábavný opravdu ani náhodou. Děj: skupinka vyděšených lidí je likvidována masožravými zombiemi - se od běžných hororů zas tak nelišil; lišila se nálada. V Noci oživlých mrtvol neexistuje žádná naděje, žádné vykoupení, dokonce ani žádný důvod. Záhadná radiace, která mrtvé vyzvedla z hrobů, se nijak nevysvětlí, pobíjení hrdinové se ničím neprovinili, od neodvratného osudu je nezachrání dobré chování ani ruka zákona a ani ti, co by třeba náhodou přežili, už nikdy nebudou jako dřív. Noc oživlých mrtvol dokázala vydolovat nejčernější hrůzu z toho nejvšednějšího, nejkaždodennějšího prostředí a ještě se výtečně trefila do nálad v Americe během války ve Vietnamu - do všeprostupující nejistoty, nihilistické úzkosti a všeobecné nedúvěry k autoritám.

The Texas Chain Saw Massacre O šest let později tentýž efekt zopakoval film Texas Chain Saw Massacre, režijní debut Tobea Hoopera, který tu spolupracoval i na scénáři, produkci, hudbě a kameře. Později natočil řadu dalších hororů, nejvýš si sáhl režií jinak Spielbergova Poltergeista (1982) a produkčně se podepsal i pod několik sequelů svého původního "Masakru" včetně jeho nynějšího remake. Působivost debutu se mu však už nikdy zopakovat nepodařilo.

Texas Chain Saw Massacre začíná podobně jako Noc oživlých mrtvol: pár mladých lidí si udělá výlet k hrobu, kde leží rodinný příslušník některých z nich. V tomhle případě se za dědou zajede podívat Sally (Marilyn Burns) se svým na kolečkové křeslo upoutaným bratrem Franklinem (Paul A. Partain) a jejich přátelé. Když už jsou tam, navštíví i polorozpadlou a opuštěnou farmu, kde Sally s Franklinem vyrůstali. Zbytek jsou rozšířené zorničky a počítání mrtvých.

Hned zkraje je nutné říct, že v původním Texas Chain Saw Massacre uvidíte víc krve na Sallyiných kalhotách než aby cákala z uřezaných končetin. Tady jde o náznaky; o atmosféru, kterou Hooper buduje od samého začátku. Příšerná hudba a červenočerné fleky pod úvodními titulky, přímý pohled do Slunce doprovozený výhružným třísknutím do činelu a záběr na přejetého pásovce: už náte husí kůži? Z rádia zní zprávy o zvandalizovaném hřbitově, o pádu domu v Londýně a o dalších neradostných událostech: doba je zkrátka zlá, stejně jako horoskop na tenhle den. Na plátně se objeví invalida Franklin, který při močení u krajnice zničeho nic sjede bezmocně do roští. Ocitáme se uvnitř dodávky s mladými hrdiny, kde se pak Franklin zpovídá ze své posedlosti zabíjením krav, ale když se na palubě ocitne stopař, skutečný dělník z jatek, už si není tak jistý. Stopařovi to nevadí: má svoje detailní popisy a pečlivě vyvedené fotky. Z dodávky ho nakonec vyhodí (bohužel příliš pozdě), ale Franklin o něm už mluvit nepřestane. A to je teprve začátek.

Když po téměř idylickém skotačení mladých lidí dojde na jejich zabíjení, děje se to věcně, suše, bez jakýchkoliv diváckých natahovaček: prostě bác s trochou prasečího ryku, jako na jatkách. Obyčejnost, všednost, samozřejmost je to, co v Texas Chain Saw Massacre vyvolává takový děs. Dům vražedné rodinky nevypadá zdaleka tak načančaně zchátrale jako v loňské verzi, samotní zabijáci jsou prostě mírně retardovaní burani a nikoliv freak show, jakou z nich později udělaly konvence žánru, stopař, kterého hrdinové naberou, se "jenom" řízne do ruky a neustřelí si rovnou hlavu, dodávka se zastaví kvůli benzínu a ne kvůli sbírání mozku ze zadního sedadla... Víte, děsivé není, když někdo, kdo na to vypadá, rozbourá pověšeného chlapa motorovou pilou jako půlku prasete; děsivé je, když se týpek, který by mohl být váš soused, ze šetrnosti vrátí na benzínovou pumpu zhasnout světlo a potom s gustem šťouchá klackem do svázané vyděšené holky. Tihle lidi jsou totiž v podstatě normální.

Věcnost vyprávění působí skutečně dábelsky. Franklin prohlásí "něco jsem slyšel" a pak má prostě v břiše motorovou pilu. Nemluvě o tom, jak politicky nekorektní tenhle film je: kdo by si dnes dovolil v běžně distribuovaném filmu vyvrhovat invalidy nebo věšet na hák holky? Do toho se naštěstí nechtělo ani producentovi "Masakru" ročník 2003 Michaelu Bayovi, který to, co se smí a co ne, jinak sleduje velmi bedlivě.

Úsporná forma je potom samostatnou kapitolou. Texas Chain Saw Massacre představuje skvělou ukázku toho, jak minimální prostředky vybičují maximální kreativitu a působivost. Hrozivá muzika například sestává skoro jenom z hi-hatky a jednoho tónu. Pouhým pohledem z druhé strany dveří nebo okna se okamžitě docílí pocitu ohrožení. Sestřih makrodetailů Sallyiných vypoulených očí řekne daleko víc než desítka pěkně nakašírovaných mrtvol. A potom tu jsou nápady jako ony záběry do Slunce, které evokují "polednicovou" hrůzu plného denního světla nebo nervozita, jež z Leatherface, pána motorové pily, dělá lidštější - děsivější - postavu. Skvělá je i nekonečná, záměrně neinvenční a tudíž ubíjející noční honička Leatherface se Sally, v níž se dozvíme, že světlo ještě nemusí znamenat záchranu, a v níž je i něco z King Konga a Krásky a zvířete.

Po téhle intenzivní honičce přijde rádobyoddychovka s buranskou muzikou a předpovědí počasí (opět: jak málo stačí!) a pak následuje jedna z nejšílenějších hororových scén vůbec: kanibalská hostina. Tady věcnost, nervující kravál a naprostá absence jakéhokoliv humoru kulminují a z Texas Chain Saw Massacre se stává čirá hrůza. Nedlouho potom film končí stejně nenadále jako začal a zanechává na silnici uprostřed země nikoho jen opuštěného řvoucího Leatherface a jeho zrovna tak řvoucí pilu. A na korbě odjíždějícího auta ječí zkrvavená a špinavá Sally: její zvířecká, pološílená, vítězoslavná hysterie je daleko věrohodnější a působivější než rutinní kreace honěné blondýny, kterou v o třicet let mladší verzi předvádí Jessica Biel. Ať už u těchhle dvou filmů zkrátka srovnáte cokoliv, dopadne to vždycky ve prospěch toho původního.

DALŠÍ TEXTY:
TEXASKÝ MASAKR MOTOROVOU PILOU (2003)

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.