Svěží akční divočina Nikdo dokáže překvapit i potěšit – recenze

25. 6. 2021 - 9:00 | Recenze | Matěj Svoboda

Svěží akční divočina Nikdo dokáže překvapit i potěšit – recenze zdroj: Foto: Universal

Akční jízda, která zná své hranice, zná své nedostatky, ale snahou, talentem a nadšením tvůrců doslova přetéká.

Rodák z Moskvy Ilja Najšuller na sebe upozornil stylovým klipem k songu Bad Motherfucker od kapely Biting Elbows, který byl kompletně natočený na GoPro kameru a z pohledu hrdiny, jenž během rockového nářezu zmlátí, postřílí a zmrzačí spoustu lidí. Tahle práce mu otevřela dveře do Hollywoodu, kde debutoval stejně pojatým akčňákem Hardcore Henry, ten ovšem v kinech neslavil až tak velký úspěch, takže jsme si na jeho novinku museli pár let počkat. Ale Nikdo za to čekání rozhodně stál.

Hlavní hrdina Hutch Mansell je přesně ten typ chlapa, jakého potkáte na ulici a vůbec si ho nevšimnete. Je mu něco přes čtyřicet, chodí do práce, která ho nebaví, o nějaké vášni mezi ním a manželkou se mluvit nedá a jeho dospívající syn jím očividně pohrdá. A bude hůř, protože když do Hutchova domu napochodují dva zloději a on, i když tu možnost měl, nic neudělá, stává se v očích svých nejbližších absolutním loserem a zoufalcem.

nikdo 4 zdroj: Foto: Universal

Jenomže nikdo netuší, že Hutch se v minulosti živil prací, u níž obvykle teče hodně krve. A že dovede dělat věci, z jakých by se zvedl kufr i Johnu Wickovi. Nepovedená vloupačka, při níž si zločinci odnesli i oblíbený náramek jeho malé dcery, byla navíc poslední kapka a Hutch si řekl, že to stačilo. A když v autobusu narazí na partu agresivních ruských gangsterů, má pocit, že se na něj konečně usmálo štěstí a že může pár lidem strašlivě (fakt strašlivě!) rozbít držku. A domů se vrací s pocitem dobře vykonané práce… Jenomže to netuší, že jeden z mužů, kterého poslal do nemocnice, je bratr mocného mafiána, jenž rozhodně nestrpí, aby nějaký samozvaný hrdina likvidoval jeho famílii. Hutch se najednou ocitl po krk v problémech. Jenže možná přesně v tohle doufal. Může se totiž konečně urvat ze řetězu.

Připadá vám, že zápletka malinko připomíná Johna Wicka? Máte pravdu. Bez ohledu na to, že podobných mstitelů byla v akčním žánru už spousta, ta podobnost s likvidátorem s tváří Keanu Reevese není náhodná. Za scénář je totiž zodpovědný Derek Kolstad, který má na kontě právě i Wicka. Na druhou stranu krom toho základu tu zase tak moc podobných věcí není. Nikdo sice občas naznačí ambice budovat nějaký větší svět, ale v základu jde o mnohem jednodušší film, kde se velmi rychle rozdají karty všem hráčům a pak už jde jen o to, aby se co nejefektněji zmasakrovali. A to se daří na výbornou.

nikdo 2 zdroj: Foto: Universal

Najšuller neměl ani tentokrát k dispozici bůhvíjak velký rozpočet, naštěstí potvrdil, že patří k těm režisérům, kteří dovedou nedostatek peněz vyrovnávat nápady. Na první opravdovou bitku, kdy Hutch vykydlí autobus, se sice čeká poměrně dlouho, jakmile ovšem oznámí bandě Rusů, že je přišel seřezat, strašně se to rozjede.

Do značné míry za to může producent David Leitch. Ten spolurežíroval prvního Wicka, bývá dnes v Hollywoodu považovaný za jednoho z nejvýznamnějších tvůrců akčních filmů, a navíc je vyzbrojen armádou všehoschopných kaskadérů, s nimiž spolupracuje už několik let. Ti v autobuse předvedou parádně krvavou, nekompromisní a brutální řežbu, v níž se nehraje na to, aby ty bitky byly hezké, ale aby šli protivníci k zemi co nejrychleji. Ovšem v dalších akčních scénách se režisér a jeho tým nebojí přitlačit na černý humor, případně to zkusit se skoro až komiksovou brutalitou. Každá akční scéna má tak svůj osobitý ksicht, tempo a styl. A díky krátké stopáži se to neokouká.

No a pak tu máme Boba Odenkirka. Pokud byste v Hollywoodu hledali herce, který by se hodil do akční role, Odenkirk by stál na úplném konci fronty. A ještě by se ho ti před ním snažili odstrčit co nejdál. Jeho nejslavnější role je slizký právník v seriálové klasice Perníkový táta a jejím spin-offu Volejte Saulovi. Jenomže Nikdo byl jeho srdcový projekt. Na postavu likvidátora Hutche se připravoval dva roky a do role dává všechno. Jeho nasazení, Najšullerova kreativita a radost, že se může celý štáb před kamerou vyblbnout, dávají zapomenout i na to, že je to celé vlastně dost jednoduché, neoriginální a předvídatelné. Tady bylo nejdůležitější řemeslo a zápal. A přesně to Nikdo dodal.

Výsledkem je akční film, který si je vědom svých nedostatků a chyb, ale všichni před i za kamerou si toho jsou evidentně vědomi. A taky se tím moc nezabývali, protože chtěli jen bavit diváky i sebe, a to se jim daří výtečně. Nikdo je našlapaná akční jízda s obrovským srdíčkem a ví, co chce jeho publikum. A dovede mu to dát v množství větším, než byste od malého akčňáku se zcela neakční hvězdou v hlavní roli mohli čekat. Dobrá práce. Dobrý film.