Hrdinou příběhu je příslušník StB s psychopatickými sklony, kterého práce i rodinný život ubíjejí a nudí. Upne se na nedosažitelnou dívku, jeho touha po iluzi útěku z klece nudného života beze smyslu ho obrátí i proti vlastním lidem a systému.
"Chtěli jsme vyprávět příběh, který má univerzálnější téma než výpověď o době, v níž se odehrává. Postavy nemají reálné předobrazy. Jejich příběh není příběhem politickým. Politika jen vyhrocuje dilemata, která hrdinové řeší, která nejsou svázána s dobou a místem děje," zdůraznil Štindl.
Špaček podle svých slov čekal na poutavý text, který ho osloví. S tímto prý souzněl v jeho přímočarosti a důrazu na věrohodnost. Oslovila ho i ta poněkud stísněná atmosféra, která ke každému thrilleru patří. Ve filmu, který trvá téměř dvě a půl hodiny, se neobjeví žádný ze zjevných symbolů té doby. "V roce 1982 mi bylo devět let, bydleli jsme na sídlišti a pomalu jsem už vnímal klasickou schizofrenii té doby, kdy se jiné řeči vedly doma a jiné ve škole. Byl jsem masírován dobovou propagandou, hltal jsem majora Zemana a nevěřil spolužákům, že Prahu sovětské tanky nejen osvobodily, ale i okupovaly. Byl jsem smířen s tím, že nikdy neuvidím moře a nikdy nebudeme mít barevnou televizi," vysvětlil režisér.
Špaček je zvědavý, jak bude jeho snímek rezonovat u té části publika, která volá po filmu nerozplizlém žánrově ani výpovědí, který nehraje na retro strunu a zároveň má ambice vztahovat se k minulosti jinak než smířlivě.
První verze scénáře vznikla už v roce 2002. Pak ji Štindl mnohokrát přepisoval a snažil vylepšit, i když příběh se za tu dobu moc neměnil.
Práce na Poutech trvala skoro sedm let, intenzivně pak poslední tři roky, řekl producent Vratislav Šlajer. "Prosadit je nebylo jednoduché, občas jsme měli smůlu - například když se během natáčení rozpadla mezinárodní koprodukce," uvedl. Natáčelo se v Praze, Ostravě a Bratislavě, jejich exteriéry vytvořily potřebnou atmosféru "československého velkoměsta".
Na snímku spolupracovala společnost Bionaut Films s ostravským studiem České televize a firmami UPP, Film Studio Gatteo a SoundSquare.