Slunce (Solnce)

9. 7. 2005 - 13:44 | Téma | red

Slunce (Solnce) zdroj: tisková zpráva

MFF KV: Introspektivní drama o japonském císaři Hirohitovi a jeho kapitulaci od Aleksandra Sokurova. Aleksandr Sokurov (Ruská archa (Ruskij kovčeg), Otec a syn (Otec i syn)) působí na západních festivalech stejnou senzaci, jako třeba Takashi Miike (Ichi the Killer) - jejich filmy jsou magnetem a atrakcí

Aleksandr Sokurov (Ruská archa (Ruskij kovčeg), Otec a syn (Otec i syn)) působí na západních festivalech stejnou senzaci, jako třeba Takashi Miike (Ichi the Killer) - jejich filmy jsou magnetem a atrakcí. Ačkoli Sokurov je přirovnáván k Tarkovskému a Miike si libuje v krvavých lázních, oba se pohybují napříč žánry, oba jsou extrémními tvůrci, autory bez snahy dělat kompromis. A Slunce (Solnce) není vyjímkou.

Někdy jsou venku mraky těžké a visí nízko. Už tak měkké a tlumené světlo příliš vzdáleného slunce navíc zvednutý prach zbavuje hloubky a vší barevnosti. V takových chvílích bývá vzduch dusný a napjatý. Blíží se bouře, změna.
Obraz ve Slunci je také silně desaturovaný, jakoby zastřený historií. Barvoslepé, slábnoucí, avšak geniálně postavené oko Sokurovovy kamery snímá pracovnu zařízenou v téměř nepříjemně asketickém stylu. Nejen podle rozsvícených lamp poznáme, že je noc. U sotva osvětleného stolu sedí stárnoucí japonský císař Hirohito (Issey Ogata) s kruhy pod očima. Vytáhne štůček papírů, tuš a štětec. Začne kreslit básně. Kreslí je dlouho. Tak dlouho, až si uvědomíme, že v místnosti není úplně ticho. Obraz, který je zabírán kamerou, od níž si Sokurov zřejmě odskočil na oběd, prostupuje zvuk jaký známe z „rádia naladěného na mrtvý kanál“, abych parafrázoval klasika. Šum, praskání a pískot ostatně provází většinu scén Slunce - mizející válečné spojení, nebo sluneční magnetické vlnění? Hirohito kreslí dál. Je léto 1945 a další ráno se císař vzdá americkým jednotkám.

Slunce Slunce je třetí částí zamýšlené Sokurovovy tetralogie. Ve filmu Moloch se režisér zabýval Hitlerem, Býk (Tělec) zase pojednává o Leninovi. Čtvrtý díl pak má být adaptací Goetheova Fausta.
Slunce se – podobně jako Hirschbiegelův Pád Třetí říše (Der Untergang) - snaží zachytit lidskou stránku tyrana. Zajímavé je, že hrdinové obou autorů jsou na konci svým způsobem psychopati – Hitler dekorující Hitlerjugend, Hirohito píše básně. Na rozdíl od Hitlera Hirschbiegelova a především pak Hitlera i Lenina v Sokurovových předchozích dílech, si ale Hirohito nejenže uvědomuje konec své epochy, on je schopen jej přijmout. Zatímco v reálu se zřekne tradičního božského původu a následně se pro lid stává symbolem státu i sjednocení, ve filmu je toto zobrazeno jemnými a tichými detaily.
Na plátně se v pomalém tempu střídají především interiéry Hirohitovy vily, dialogy by ve Slunci člověk spočítal na prstech jedné ruky.

Slunce Ogatovo obsazení bylo dlouho drženo v tajnosti, protože v Japonsku je hrát císaře tabu. Hirohito je v jeho provedení příkladem askety, který se dokáže mistrně ovládat. Ogata hraje vlastně jenom tím, že je. Nelze zapomenout na moment, kdy Američané na Hirohita čekají před jeho vilou. On vyjde a oni si myslí, že je to zahradník. Nevěří, že tohle je DÉMON.

Druhé dějství obstarává konfrontace zajatého Hirohita s generálem McArthurem (Robert Dawson). Nejde o ždímačku typu Szabóova Na miskách vah (Taking Sides). Místo velkých slov režisér i tady volí tichou cestu. Nechává McArthura pozorovat svého „hosta“ tak dlouho, až se zdá, že hostem je hostitel.

Slunce Slunce je po všech stránkách příklad introvertního minimalismu a tady se skrývá jeho náročnost. Abych se vrátil k začátku: pokud z Miikeho odchází část publika otřesena režisérovou perverzí, ze Sokurova publikum odejde spíš kvůli absenci děje.

Na druhou stranu je Slunce jedním z těch filmů, při jejichž sledování má divák šanci přemýšlet o situaci postavy a přiblížit se jí.
A pokud jde o ty divácké reakce – při berlínské projekci Slunce bylo obecenstvo ticho jako kdysi v Aeru při Nebi nad Berlínem (Himmel über Berlin). A pokud někdo dokáže přinutit tisíc lidí dvě hodiny v kině nešustit, aniž by přitom zvýšil hlas... klobouk dolů.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

9. 1. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Zahrada je místem, kde můžeme nerušeně odpočívat a nabírat síly. Aby však tento prostor působil co nejpříjemněji, vyplatí se věnovat pozornost i zdánlivým maličkostem. Právě různé zahradní doplňky dokážou proměnit obyčejný koutek v místo, které nejen krásně vypadá, ale rovněž usnadňuje péči o rostliny a zve k odpočinku. V následujícím článku se podíváme na to, proč jsou kvalitní add-ons pro zahradu tak důležité, a představíme tipy, jak je efektivně využít.
Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce