Kdysi jsem četl, že Jake Gyllenhaal je v USA dívčím idolem a pubescentní fanynky si vylepují jeho plakáty po zdech svých pokojů. Je tedy pravdou, že už je to pěkně dlouho, co jsem nasál tuto informaci, ale je pravdou, že tomu docela rozumím. Na druhou stranu Gyllenhaal se dlouhodobě nikdy nesnažil procpat na ony plakáty skrze laciné filmy a zbytečné role.
Jeho Louis Bloom je člověk ze dna lidské společnosti. Je to přesně ten týpek, co dokáže chytit příležitost za pačesy a i přes nějaká základní morální dilemata se rozhodne vstoupit do totálního mravního bahna. Dobrovolně. Natočí dopravní nehodu, tak nějak náhodou a zjistí, že jde vlastně o docela solidní vlastnost, která by se dala zpeněžit.
A tak začne tahat pro jednu televizní stanici. Natáčí, je do toho zažraný a vypadá strašně slizce. Jeho vypouklé oči určitě nebudou důvodem, proč si do nějakého pokoje vylepit aktualizovanou verzi plakátu. Postupně si navíc začne upravovat důvody svého konání. V podstatě dělá jen novinařinu.
zdroj: Archiv
Film nepostrádá dynamiku, některé dialogy (hlavně mezi ním a televizní šéfkou Ninou - Rene Russo) jsou navíc hodně realistické. Kdo dělal v nějakém velkém periodiku, asi vám soukromě potvrdí, že mají v redakci místnost, kde sledují, co si říkají policisté a záchranáři do vysílaček. Fotografové navíc mají toto vybavení i v autech.
Onen zlomový krok nastane ve chvíli, kdy Louis pochopí, jak moc je tato zvrácená část zpráv poptávaná a začne trochu upravovat a inscenovat realitu. Víc bych prozrazovat neměl, protože snímek režiséra a scénáristy Dana Gilroye zase tak nepředvídatelný není.
Každopádně Gyllenhaal hraje dobře, jeho postava svým způsobem uvěřitelná a věrohodná. Na druhou stranu ze sebe dělá hlavní hrdina přehnaně velkého ubožáka. Natáčet nehody je prasárna, ale tím se prostě lidé opravdu živí. Zapněte si večerní zprávy.
Slídil je solidní jednohubka. Zajdete do kina, podíváte, sníte kýbl kukuřice a za dvě hodiny o ničem nevíte. I tak se dá strávit pár hodin o víkendu.
Hodnocení: 70 %