Pýcha a předsudek

23. 1. 2006 - 11:38 | Téma | red

Pýcha a předsudek zdroj: tisková zpráva

Román Jane Austenové Pýcha a předsudek se v nedávné době ocitl na filmovém plátně hned ve dvou aktualizovaných verzích

Román Jane Austenové Pýcha a předsudek se v nedávné době ocitl na filmovém plátně hned ve dvou aktualizovaných verzích. Autorka knižního předobrazu Deníku Bridget Jonesové se jím inspirovala k vylíčení života současných svobodných třicátnic, ve filmu Moje velká indická svatba příběh dostal pro změnu hybridní hollywoodsko-bollywoodský kabát. Snímek debutujícího britského režiséra Joe Wrighta však ukazuje, že Pýcha a předsudek se může stát živou, jiskřivou a velice zábavnou romantickou komedií, aniž by se násilně přesazoval do naší doby, a aniž by se příliš odkláněl od ducha literární předlohy.

Děj Pýchy a předsudku se odehrává na anglickém venkově v době, kdy dívka mohla zabezpečit svou budoucnost či ovlivnit svůj osud jediným způsobem – sňatkem. Vše v životě pěti čerstvě dospělých sester Bennetových se proto točí kolem ženichů či mladých mužů, z nichž by se výhledově ženiši mohli stát. Přičemž láska a peníze v této hře hrají zcela rovnocenné role. Jediná z Bennetových, která si troufne odmítnout nápadníka a hazardovat tak se svou budoucností, je druhá nejstarší – Elizabeth. Ne snad proto, že by jí krása dovolovala být vybíravá, nýbrž proto, že vedle inteligence a ostrého jazyka je obdařena i nectnostmi, zmíněnými v názvu. Podobnými vlastnostmi oplývá i její protihráč, zámožný mladý muž pan Darcy. „Ucházející, ale ne tak hezká, aby ve mně vzbudila pokušení,“ komentuje na začátku Elizabetiny přednosti a oba se začnou nesnášet tak vášnivě, že jejich city mohou přejít jedině v lásku.

Elizabeth a pan Darcy jsou stejně archetypální milostná dvojice jako třeba Romeo a Julie a Joe Wright pro ně našel dokonalé představitele. Keira Knightleyová, která má s dobovými kostýmními filmy bohaté zkušenosti (Král Artuš, Piráti z Karibiku či televizní Doktor Živago), zde vytvořila svou doposud největší a nejzdařilejší roli. Elizabeth je v jejím podání bystrá a ironická, ale přitom temperamentní a vášnivá; v její prospěch i hraje její mládí (v době natáčení jí bylo necelých dvacet let). Její výkon nemá nic společného s uctivou těžkopádností většiny filmových adaptací „vážné“ literatury. Skvěle ji doplňuje i Matthew MacFayden coby zdrženlivý pan Darcy, který se před našima očima proměňuje z domýšlivého, nemluvného snoba v mladíka zaskočeného vlastními city.

Prvotřídní je také obsazení většiny vedlejších rolí. Brenda Blethynová (Bílá vdova) ztělesnila kdákavou a poněkud nevkusnou paní Bennetovou, která si za životní poslání vytýčila výhodný sňatek všech pěti dcer. Jejího chotě přímo mistrovsky ztvárnil Donald Sutherland; jeho pan Bennet je už velmi starý muž, usmýkaný životem v hlučné domácnosti plné ženských. Touží hlavě po klidu, ale občas zaperlí nečekaně břitkým výrokem. „Jestli umře, zahyne aspoň v honu na pana Bingleyho,“ komentuje například ochoření jedné z dcer na návštěvě u vyhlédnutého nápadníka. Ve finále nás pak znovu překvapí upřímností a emotivní intenzitou, s níž sdílí Elizabethino štěstí. Judi Denchová si zahrála mocnou, ale ve své nadutosti nesmírně omezenou lady Catherine.

Pokud jde o představitelky Elizabethiných sester, jako celek tvoří roztomile štěbetavé hejno. Rosamund Pikeová v roli nejstarší a nejkrásnější Jane představuje – na rozdíl od samotné Elizabeth – typickou romantickou hrdinku z počátku 19. století. Zbylé dvě sestry, Lydia a Kitty (Jena Maloneová a Carey Mulliganová), jsou tu spíš jen do počtu: jejich kreace jsou méně výrazné a navzájem těžko odlišitelné.

Po vizuální stránce je film zemitější a přesvědčivější než většina historických snímků z oné doby. Usedlost Bennetových je obklopena rozbahněným trávníkem, na němž pobíhají slepice a husy, a z pochůzek venku se hrdinky vracejí se špinavým a urousaným lemem sukně. Úvodní bál připomíná spíš temperamentní lidovou veselici než sešněrovaný ples v lepší společnosti. Také kostýmy nepůsobí dojmem naftalínem páchnoucích relikvií, ale jako obnošené hadříky, které sestry dědí jedna po druhé a neustále si je přešívají.

O to, že film vibruje životem se zasloužila i dynamická kamera Romana Osina. Spolu se scenáristkou Deborah Moggachovou a režisérem Joe Wrightem i on se zasloužil o to, že příběh osvobodili od strnulosti uctívané literární klasiky a vdechli mu svěžest stále mladého příběhu, který si získá srdce současného publika.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.