Příchozí - recenze

9. 11. 2016 10:18 - Recenze | Autor: František Fuka

Příchozí - recenze Zdroj: Archiv

Nad různými místy planety Země se z ničeho nic objeví dvanáct obrovských létajících předmětů. Zcela nehybných. Oblasti jsou uzavřeny, zvolna vzniká panika.

O dva dny později kontaktuje americká vláda doktorku Louise Banksovou (Amy Adamsová), přední světovou lingvistickou odbornici. Mimozemšťané začali komunikovat a je zapotřebí někoho, kdo by se s nimi uměl domluvit.

Louise je odvezena do kopců k jednomu z "Pouzder", kde jí začíná nová rutina: Každých 18 hodin vstoupit dovnitř a pokusit se komunikovat s levitujícími sedmichapadlovými bučícími chobotnicemi, ze kterých všechno leze jako z chlupaté deky. Zdá se, že klíč nebude ve verbální komunikaci, ale v mimozemském písmu.

Mezitím se mezinárodní situace komplikuje a Čína a Rusko chystají rakety a tanky...

Režisér Dennis Villeneuve natočil Zmizení nebo Sicario a po letošních Příchozích už není nejmenších pochyb, že to nebyly náhody a Villeneuve je obrovsky talentovaný a nápaditý tvůrce, který se dokáže vypořádat i s velmi komplikovanou filmovou látkou.

Recenzi bych uvodil tím, že pokud vám je výše shrnutý námět aspoň trochu blízký, nečtěte dál, nekoukejte na trailery, a upalujte do kina. Ale to vám asi nestačí, co?

Zkusme to nejdřív bez spoilerů.

Trailery poněkud lžou. Příchozí rozhodně jsou sci-fi. Je v něm dostatek vědy i fikce. Kromě toho je v něm velmi důležitý další motiv, který nejenže není vědecký, ale dokonce je v příkrém rozporu s logickým uvažováním. Budiž Villeneuve pochválen za to, že s blížícím se finále a přibývajícím množství onoho "nevědeckého elementu" film stále hladce funguje a leckterý divák si možná ani neuvědomí, že se najednou ocitl v poněkud jiném žánru. Řekněme, že závěr filmu je v ledasčem podobný Nolanovu Interstellaru, ale v Příchozích funguje o poznání lépe. Kromě toho ve filmu najdeme nejeden motiv, který známe ze Zemeckisova Kontaktu.

Villeneuve využívá svých režisérských schopností k tomu, aby udržoval diváka v podobné nejistotě, v jaké se nachází Louise (a vlastně celé lidstvo). Mimozemské lodě působí úctyhodně a lidé mají při vstupu do nich dobře pochopitelnou a téměř posvátnou úctu.

S tím souvisí jeden z mála nedostatků filmu, totiž to, že když začnou lidé uvažovat o tom, že by na mimozemšťany preventivně zaútočili, většinu z nich najednou přejde onen pocit posvátné hrůzy, který obrovské lodě logicky vzbuzují (t.j. dobře odůvodněný pocit, že heptapodi by mohli lidstvo bez problémů kompletně vyhladit během pár minut).

Villeneuve nikam nespěchá, nijak diváka nebombarduje, ale pomalu, téměř plíživě, odhaluje cosi monumentálního (ve vícero smyslech toho slova). Podobně jako to před desetiletími ve vesmíru dělali Stanley Kubrick nebo Ridley Scott. Ostatně, slova "nikam nespěchá" dobře vystihují i soundtrack Jóhanna Jóhannssona (velmi efektový, nemuzikální) a další aspekty tohoto filmu. Příchozí nikam nespěchají. Což je u drahého filmu z roku 2016 docela zázrak.

Scénář je vrcholně inteligentní, pomalu se rozvíjející (další zázrak) a působí přinejmenším stejně realisticky jako nedávný film Návštěva (který byl dokumentem). Nebo spíš víc realisticky. Na fungování toho všeho má samozřejmě zásluhu také Amy Adamsová, která dvě hodiny nesleze z plátna, a Jeremy Renner jako její vědecký kolega.

Díky tomu, jak pečlivě jsou vystavěny úvodní dvě třetiny filmu, si může Villeneuve v poslední třetině dovolit změnu žánru a z oněch solidních, pevných základů se odrazit k něčemu univerzálnějšímu, nadčasovějšímu a - ano - méně logickému.

arrival-movie-4-e1471529984165 Zdroj: Archiv

Není první v historii kinematografie, komu se něco takového povedlo, ale stává se to málokdy a jsem moc rád, že se i dnes občas takový film povede. Film, který jde dosti zásadně proti mainstreamovým představám toho, co je to "výpravná sci-fi". Ale přitom je mimo jiné i výpravná sci-fi.

Intenzivně se snažím netěšit se na připravované filmy (protože jsem pak většinou zklamaný), ale začínám se nebezpečně těšit na říjen 2017.

P.S: Pokud máte náladu na skutečně bytelný mindfuck, za který by se nemusel stydět David Cronenberg ve spolupráci s Davidem Fincherem, zkuste Villeneuvův starší film Enemy.

P.P.S: Než začnu spoilerovat, napíšu ještě toto: Pokud se ve filmu objeví scény, které zdánlivě nesouvisí s jeho hlavní zápletkou, dobře si je zapamatujte. A pokud pozemšťané rozebírají smysl mimozemských vět a nadhazují teorie, jaký význam by mohly mít, zkuste se zamyslet, jaký další význam (ve filmu nezmíněný) by mohly ty věty mít. Možná budete odměněni a budete si pak v kině připadat velmi chytře.

Hodnocení: 90%

Zdroje: FFFILM

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Česká republika – země stvořená pro válečné filmy

Česká republika – země stvořená pro válečné filmy

28. 1. 2020 | Téma | Matěj Svoboda

Válečné komediální drama Králíček Jojo se hodně povedlo, a dokonce bude bojovat o Oscary. A jak asi víte, příběh malého německého kluka, který se spolu s imaginárním Adolfem Hitlerem snaží nějak zvládnout nástrahy dětství, druhou světovou válku i střet s realitou, se točil v České republice. Filmaři se podívali nejen do Prahy, ale třeba i do Žatce a do Úštěku. A nejde zdaleka o první válečný film, který se v Česku točil. Jaké byly ty další?
Sony už poněkolikáté odkládá Uncharted a pořád nemá režiséra

Sony už poněkolikáté odkládá Uncharted a pořád nemá režiséra

27. 1. 2020 | Novinky | Adam Homola

Sony pořád žije v domnění, že by se Uncharted mohlo začít natáčet v dohledné době a že se té premiéry třeba i jednou dožijeme.
Disney začíná připravovat Captain Marvel 2, premiéru by chtěl stihnout do dvou let

Disney začíná připravovat Captain Marvel 2, premiéru by chtěl stihnout do dvou let

24. 1. 2020 | Novinky | Adam Homola

Captain Marvel loni nikomu zrak nevytřel, díru do světa neudělal a stejně utržil víc jak miliardu dolarů jen z kin. První ženský film od Marvelu dostane již brzy pokračování a horší to snad nebude.
Recenze: Králíček Jojo – dětství mezi nacisty

Recenze: Králíček Jojo – dětství mezi nacisty

23. 1. 2020 | Recenze | Matěj Svoboda

Režisér Taika Waititi si už stihl vydobýt ve filmovém světě zajímavé postavení. Originální a vizuálně hodně nápaditý režisér si nejdřív točil na Novém Zélandu svoje malé, trošku divné, ale hodně zábavné filmy, pak ovšem dostal nabídku na třetího Thora.