Poslední život na světě (Ruang rak noi nid mahasan)

23. 2. 2009 - 15:17 | Téma | red

Poslední život na světě (Ruang rak noi nid mahasan) zdroj: tisková zpráva

Tadanobu Asano jako Japonec se sebevražednými sklony v Bangkoku. Poslední život na světě (Last Life in the Universe/ Ruang rak noi nid mahasan) Pen-Eka Ratanaruanga s Tadanobem Asanem a kamerou Christophera Doyla připomíná v netečných výrazech Novou vlnu, stylem je ale zcela současný

Poslední život na světě Poslední život na světě (Last Life in the Universe/ Ruang rak noi nid mahasan) Pen-Eka Ratanaruanga s Tadanobem Asanem a kamerou Christophera Doyla připomíná v netečných výrazech Novou vlnu, stylem je ale zcela současný.

V tichém, pečlivě zařízeném městském bytě žije Kenji (Tadanobu Asano). Kenji je až přespříliš pořádný, slušný a tichý. Dá se říct, že je od pohledu typickým časopisovým Japoncem. Ten byt je v Bangkoku. Kenji tu pracuje jako knihovník. Ve volném čase by se rád zavraždil. Jak říká v úvodu, má pro to jiný důvod, než ostatní. Jaký? Smůla, právě se pověsil. Za moment už ale otvírá dveře… jenom smyčka u stropu se zlověstně klimbá. Poslední život na světě je podívaná, ve které jsou čas a prostor flexibilní pojmy.
Poslední život na světě Po Kenjim pálí kolegyně knihovnice, připraví mu sushi. Ale Kenji je na ryby alergický. Kromě toho by se raději vrhnul z mostu. Vrhne alespoň pomeranč. A do vody dopadne on. Lehkost Ratanaruangova vyprávění bere dech. Vyžívá se ve hře kontrastů a posílá Kenjimu do cesty mladou Thajku Noi (Sinitta Boonyasak). Noi si zapaluje jednu od druhé, nechává za sebou neskutečný binec a chystá se do Japonska (kam se Kenji rozhodně nežene). Celým jejím hubeným dospívajícím tělem se na povrch dere ohromná ženská svůdnost a grácie, kterou australský kameraman Christopher Doyle zvýrazňuje s potěchou mistra.
Kenji přijde během přestřelky o bráchu, který byl zapletený s yakuzou a poprosí Noi, jestli by nemohl zůstat chvíli u ní.
Noi: „Proč ty nejdeš domů?“
Kenji: „Hrozně to tam smrdí.“
Noi: „Cože?“
Kenji: „U mě to hrozně smrdí.“
Noi: „Smrdí? Proč?“
Kenji: „Dva mrtvý uvnitř.“

Poslední život na světě Dialogy probíhají tu v japonštině, kterou se Noi učí, tu v thajštině, hlavně ale v lámané angličtině. Oba herci se přitom nebojí zdůrazňovat své akcenty. Asano se v Kenjim oprostil od svých akčních, nebo zíravých pozic a podává jeden ze svých nejlepších výkonů.

V Noině zabordeleném domě režisér hrdiny na jednu stranu odcizuje – promočené kalhoty konkretizují Kenjiho situaci na tečku - na druhou pak s vtipem přibližuje. Během večeře se tak Noi vedle Kenjiho několikrát během vteřiny objeví v jiných šatech, až skončí v podprsence. Jindy se vedle Kenjiho místo Noi zase objeví její sestra Nid.
Suššího humoru je v Posledním životě na světě vůbec jak písku na pláži. Viz jen hláška: Poslední život na světě „Koukáš na moc filmů o yakuze“, po níž následuje záběr na plakát z vyvražovačky Ichi the Killer s Asanem v hlavní roli. Ichiho režisér, Takashi Miike, se navíc v závěru filmu objeví v zářícím hadím obleku na japonském letišti jako předák komanda yakuzy: Stevardka: „Jenom jedno zavazadlo, pane?“
Miike: „Ano, jedeme tam jenom někoho zabít. Pak hned zpátky.“
Stevardka: „Doufám, že nejdete unést letadlo.“
Miike: „Nebojte, nejsme Arabové.“



Poslední život na světě Doyleova kamera dává filmu nezapomenutelné rysy, Ratanaruang ale neholduje tak baroknímu svícení, jako třeba Wong Kar-Wai. Tlumené, až zakouřené barvy halí Poslední život na světě do snových odstínů. V momentech citového sblížení Doyle přidává červenou, ve chvílích osamění naopak přistudí. Geniální je scéna, kdy se objekty za zkouřenou Noi samy rovnají do skříněk, kdy před ní a okolo ní krouží.
Režisér bravurně využívá střih k odhalování zejména Kenjiho charakteru. Nemusí se mluvit o yakuze, stačí když v celku ukáže Kenjiho záda. Na rozdíl od žánrově zpřízněných Ztraceno v překladu (Lost in Translation) Sofie Coppolové i Yatesova televizního The Girl in the Café Ratanaruang vynechal vyvrcholení setkání-nesetkání. Ono je samozřejmě ve vzduchu, ale tam taky zůstane – kde jinde zazní „Zítra vypereme“ tak eroticky, jako tady?
Doba a způsob života zjevně vyvolávají touhu po nedořečených situacích, po přáních která se mohou, ale nemusí splnit.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Nintendo (r)evoluce: Připomeňte si důležité milníky oblíbené značky

Nintendo (r)evoluce: Připomeňte si důležité milníky oblíbené značky

12. 8. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Nintendo, PlayStation a Xbox – tzv. velká trojka na poli dnešních konzolí. Ač v současnosti drží prim zařízení od Sony a Microsoftu, cestu k úspěchu jim vydláždilo právě Nintendo, a to už v 80. letech, kdy na světový trh uvedlo svůj Nintendo Entertainment System (NES). Předchůdci jako slavný Atari nebo vůbec první konzole Magnavox Odyssey se s ním nemohli měřit. Tady se začala psát budoucnost herního průmyslu.
Pravidelné sledování filmů může lézt do peněz. Jak ušetřit?

Pravidelné sledování filmů může lézt do peněz. Jak ušetřit?

4. 8. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Řadíte-li se mezi filmové fanoušky, kterým nesmí ujít žádná premiéra, a rádi se znovu podíváte i na starou dobrou klasiku, jistě víte, že tento koníček rozhodně není levný. Ať už chodíte do kina, nebo sledujete filmy z pohodlí domova, obstarat filmy legální cestou něco stojí. Jak výdaje držet pod kontrolou?
Důchod v roce 2021: Vypočítejte si jeho výši

Důchod v roce 2021: Vypočítejte si jeho výši

27. 7. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Nacházíte se před nástupem do penze a zajímá vás, jakou částku budete pobírat? V dnešním článku vám poradíme, jak si ji můžete spočítat a co všechno budete k žádosti o důchod potřebovat.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.