Pan Lehmann (Herr Lehmann)

15. 3. 2004 - 5:16 | Téma | red

Pan Lehmann (Herr Lehmann) zdroj: tisková zpráva

XI. DEF: Pivo, rock a knajpy - Leander Haußmann (Sonnenallee) se tentokrát podíval na rok 1989 z perspektivy legendárního západoberlínského Kreuzbergu. V hlavní roli Christian Ulmen. Napsal: ŠIMON ŠAFRÁNEK. Po Sonnenallee se Leander Haußmann podíval na téma pádu Zdi a sjednocení Berlína i z druhé strany: Pan Lehmann se odehrává na Západě

Po Sonnenallee se Leander Haußmann podíval na téma pádu Zdi a sjednocení Berlína i z druhé strany: Pan Lehmann se odehrává na Západě. Ačkoli se na plátně vyskytuje jenom jeden pes, autoři jich bohužel honí krapánek víc, než zdrávo. Přitom mají problém se samotným během, a tak je Pan Lehmann zejména upozorněním na román Svena Regenera, podle kterého Haußmannova komedie vznikla.

Pan Lehmann je téměř třicátník, Berlíňan z Kreuzbergu, z oblasti Kotti a slavného klubu SO36. To je asi jako být v Praze ze Žižkova, od Akropole. Kreuzberg byl přímo u zdi, a tak tu žili především podivní umělci, vysílení přistěhovalci a zapomenuvší se domorodci.
Pan Lehmann je barmanem v jednom z barů jistého Erwina. Knajpa je to domácká, malá, a podobný je i hrdinův život. Panu Lehmannovi se ozvou rodiče z NSR a pozvou se na návštěvu. Pan Lehmann z toho žádnou radost nemá už proto, že jim řekl, že dělá vedoucího restaurace.
A konečně, i nejbližší přítel, taky-umělec a hromotluk Karl, oslovuje pana Lehmanna „pane Lehmanne“. Je to bohužel nevysvětlená atrakce. Ani udělaná Katrin se nedozví, proč mu tak říkají. Katrin je novou kuchařkou v jiném Erwinově podniku a s Lehmannem je spunktuje právě Karl, výčepák tamtéž.

Pan Lehmann Karl má mít brzy výstavu, čili se chlastá a divák má možnost bez průtahů nahlédnout do pestrých malých kreuzberských barů. Během večera se k partě přidá cizinec, o kterém si ostatní myslí, že je policajt. Lehmann s Katrin se nakonec utrhnou a vklouznou do laskavé love-story.
Přijedou Lehmannovi rodiče a kluka vyšlou za příbuznými do východního Berlína. Má jim dovézt 500 DM. Lehmann Východ nesnáší, ale aspoň si domluví u hodin na Alexu rande s Katrin a jede. Jenže ho chytí celníci a Katrin u hodin potká cizinec. Všichni tři se setkají večer na Západě v tureckém bistru a je z toho s přehledem nejsilnější scéna filmu, kterou nezastíní ani brzký pád Zdi.

Příběh stojí na několika málo obrazech. Tvůrci spoléhají na sílu výchozí situace a dialogy. Těch je jednak hodně, a jednak nejsou z nejsnazších. To vychází z románové podstaty díla, které pro plátno adaptoval sám Regener.
Problém je, že Christian Ulmen není úplně výrazný herec. Lehmanna dává sice civilně, ale mimo klíčového obrazu v bistru až příliš jednostranně, bez jiskry. Když je Detlev Buck coby Karl odsouzen k depresi, a vedlejší figury jen statují, profiluje se nejvýrazněji Katja Danowski v roli Katrin.

Lehmann těží z místní kreuzberské atmosféry – odkazy k místním patronům, zvykům atd. Proto mi přijde škoda, že produkce nebyla schopná zapracovat na nápaditějším storyboardu – celý film se může odehrát v aťasu.
Světla nezaujmou, vyznívají televizně ploše. Vrcholem fušérství jsou závěrečné sekvence u Zdi, natočené ve studiu tak nepokrytě, že chybí jen záběr s odhalenou dekorací.
Už při úvodních titulcích si člověk všimne, jak VELKÝ prostor dostalo jméno střihače Petera R. Adama a hned je jasné, proč - materiál je rozsekaný na cimprcampr. Leander Haußmann se zřejmě ve střižně pokoušel zachránit špatnou kameru, naneštěstí na plátno dopravil chaos, ze kterého bolí oči. Příkladem budiž scéna s Lehmannem, Katrin a Karlem, když se domlouvají na společném plavání a po několika střizích divák neví, kde kdo vlastně stojí, nebo odfláknutá bitka v gay-baru.

Německé filmy, ve kterých se pije brémské pivo Becks, obvykle doplňuje výrazná hudba. Haußmannův Lehmann není vyjímkou. Stejně jako u ostatních složek díla i tady je vidět snaha, ale víc nic. Novější Akinovo Proti zdi je při zachycování podobného prostředí (i když v Hamburku) nesrovnatelně úspěšnější.

Nakonec největším kladem bia je předloha. Především absence sentimentu a Lehmannova nedůvěřivost k „Ossies“. Ani „pověstný“ německý humor není z nejhorších a evokuje filmy již zmíněného Fatiha Akina. Produkčně je Haußmannův film naneštěstí prokoučovaný, a tomu odpovídá jak přijetí kritikou, tak diváky.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce