Dokument na konci světa o konci světa. Film, který zkoumá, co se deje s originalitou v dobe globalizace v jednom z koutu Evropské unie – v regionu Šariš. Filmová mozaika o tom, jak se žije „šalenim vychodnarom“ - Rusínům, Romům, Židům a Šarišanům pod Východními Karpatami v takzvané globální vesnici 21. století.
Režisér Marko Škop mluví o Šariši: „Velké Babylony jsou New York ci Paříž, ale pestrý mix národů a náboženstev na tomto území se tvoril historicky relativne pomalu, tradičně, ale hlavne v pozadí. Tento kraj má osobitý šarm i proto, že leží na hranici mezi západní a východní Evropou, je osobitou hranicí mezi západním racionálním individualizmem a východní expresivní emocionalitou. To může být jeden z důvodu, proč jsou obyvatelé tohoto regionu jiní a proč se jim říká „šaleni vychodňari“.
Ve filmu se rozvíjejí příběhy šesti výrazne odlišných lidí. „Jelikož chceme vyprávet o „jiných světech“ musíme představit i rozmanitou škálu těchto světů“, říká Škop. „Jinak vnímají současnost a sebe v ní, tedy svou identitu, Šarišané, Rusíni, Romové či Židé.“ Film začíná obrazem čtyřiaosmdesáti-letého Jána Lazoríka z Krivan, který nejsilneji vyjadřuje boj o identitu tradičních společenstev v globálním světě. Lazorík vystoupá na zříceninu Šarišského hradu, kde říká: „Jsem tady, abych z této výšiny jako biblický prorok Izaiáš vykřičel záhubu a omyl dnešního lidstva. Například v naší vesnici vydávají školáci časopis s básnemi: Nás je pět, máme vnadnou pleť, pijeme Pepsi, chceme být sexy. Jde o vzdalování se principu a smyslu, k čemu byl stvořen svět a člověk v něm.“
K výrobě filmu kameraman Meliš dodává: „Film jsme původně chtěli natáčet na super 16mm a překopírovat jej na 35mm filmový materiál. Ale vzhledem k náročnosti a nedostatečným finančním možnostem, jsme se rozhodli film natočit na miniDV kameru, s využitím „25p progressive mode“. Po barevných korekcích v AVI Štúdiu, jsme ve Studiu MIRAGE provedli filmrecording na 35mm intermediát a následně kopie na Barrandově. Tento postup nám umožnil využít množství materiálu při natáčení a zároveň i vyrobit 35mm kopii pro kina."