Můj kamarád drak - recenze

31. 8. 2016 8:00 - Recenze | Autor: František Fuka

Můj kamarád drak - recenze zdroj: Archiv

Americký venkov, začátek 80. let. Lesní strážkyně (vlastně "hajná") Grace (Bryce Dallas Howardová) objeví v širých lesích asi desetiletého kluka, který tam zjevně žil mnoho let jako divoch a bojí se lidí.

Grace ovšem netuší, že Pete (tak se kluk jmenuje) se ta léta v divočině kamarádil s obrovským zeleným chlupatým drakem, který ho chránil. A umí se zneviditelnit (ne že by měl přebarvovací kůži jako chameleon, on se opravdu umí zneviditelnit). V existenci draka věří jen starý městský podivín (Robert Redford) a posléze zlý dřevorubec (Karl Urban), který ho chce chytit, zabít, vycpat a prodat (draka, ne Redforda).

Když si přečtete nástin děje a podíváte se na trailer, bude pravděpodobně vaše první reakce "Co to u Disneye zase hulili?" A oprávněně. Mohu vám to trochu vysvětlit. Zdůrazňuji, "trochu".

Stejnojmenný film totiž u Disneye natočili už v roce 1977. Byl sice stejnojmenný, ale odehrával se na přelomu 19. a 20. století, měl naprosto jinou zápletku, drak v něm byl kreslený, tancoval, a s Petem (což je jediná lidská postava spojující obě verze) si huhlavě povídal.

Film neměl ani skvělé tržby ani pozitivní recenze (animace v něm vypadá hůř, než v mnohem starší Mary Poppinsové). Chtít podle něj udělat současný drahý realistický remake je něco jako chtít udělat drahý hraný remake "Maxipsa Fíka", ve kterém Fík bude vypadat realisticky (akorát bude dvoumetrový) a nebude mluvit, ale jinak to bude úplně jako originál.

Takže: Ne, opravdu nevím, co u Disneye hulili, že se rozhodli natočit remake, který vlastně není remake, ale stejně se jmenuje, a obsahuje taky zeleného zneviditelňovacího draka.

Nad důvodem vzniku tohoto filmu se pozastavuji především proto, že ve výsledném produktu je mnoho dobrého: Většina herců se opravdu snaží dát svým postavám hloubku. Režisér s kameramanem komponují působívé scény v okouzlující, majestátní přírodě. Malé venkovské městečko má svůj půvab. Ale co je to všechno platné, když se hlavní zápletka má točit kolem desetimetrového, roztomile vypadajícího, chlupatého, zeleného, digitálního čehosi?

Znovu opakuji, trochu jinými slovy: Když se v prologu maličký Pete ztratí v lese, je to super. Když se Howardová snaží s Petem navázat kontakt, je to super. Když poblouzněný důchodce Redford vypráví dětem o strašidelném drakovi, který se skrývá v lesích, je to super. Většina z toho je příjemně dospělácká a emocionálně působivá. Ale většina scén s drakem je jako z Dračího srdce nebo z Nekonečného příběhu a i když je správně vyrenderovaná, svou atmosférou vůbec nesedí ke zbytku filmu. Úplně zbytečné (v kontextu toho, co bylo předtím) je pak "nezbytné" akční finále, kdy Elliot (tak se drak jmenuje) hrdinně zachrání pár lidí před smrtícím nebezpečím, do kterého se dostali jen díky tomu, co udělal Elliot. Následkem Elliotova vzhledu a chování není celý film možné uvěřit, že je součástí reálného světa, který se film snaží vytvořit (v kontrastu třeba s neméně fantastickým E.T., kterému to uvěřit můžeme).

Možná bylo záměrem natočit něco jako poctu podobným počinům z 80. let (třeba E.T. nebo Starman). Kdyby tenhle film vznikl v roce 1985, rozhodně by fungoval lépe (a nejen díky tomu, že by dračí triky byly na tu dobu naprosto revoluční). Ale v roce 2016 působí Můj kamarád drak jako kdyby talentovaní tvůrci a herci byli svazováni bizarním rozhodnutím šílených producentů, kteří chtěli "něco jako ten starý laciný přiblblý film, ale aby to bylo velkolepé a dojemné". Takže je docela zajímavé na výsledný produkt koukat, ale rozhodně to v něm hodně skřípe.

P.S: Velká část filmu se odehrává v lese a v šeru, takže ve 3D působí všechny barvy vyblitě a nevidíme pořádně scenérii. Rozhodně bych dal přednost 2D verzi.

P.P.S: Dabing byl slušný, jenom Redfordův český hlas mi k němu nesedl.

Hodnocení: 60%