Lásky čas - recenze

12. 11. 2013 - 11:30 | Recenze | Karel Drda

Lásky čas - recenze zdroj: tisková zpráva

Už to vypadalo, že se nedočkáme. Že se v letošním roce v kinech neobjeví romantický film, který bude stát za zapamatování a rádi se na něj klidně podíváme i po letech. Teď už si tak jistý nejsem, protože žhavým aspirantem na nejlepší romantický film roku 2013 je Lásky čas režiséra Richarda Curtise.

Neduhem většiny romantických filmů je, že se jejich příběhy nikdy nemohou stát, že v sobě nesou jistou dávku pohádky. Jenže právě tím nás dokážou pobavit a umožní nám zasnít se alespoň na krátkou dobu. V případě lehce komediálního příběhu Lásky čas se nám právě takových okamžiků dostává měrou více než vrchovatou. A když nebudeme přemýšlet nad neúprosnou logikou fyziky, pak se budeme kochat i nad docela příjemnou sci-fi cestou, kterou do příběhu tvůrci velmi vtipně vložili. Jednadvacetiletý Tim se může pochlubit životem v té nejpohodovější rodině, která je pravděpodobně k dispozici. Ta vaše prostě lepší snad ani nemůže. Ve svém okolí se může opřít o milující matku, sympatického tatínka a trochu bláznivou sestru. Jeho život však dostane zcela nový směr ve chvíli, kdy mu otec prozradí jedno zásadní rodové tajemství.

Pohádka i pro muže

Všichni muži z jejich rodu mohou cestovat v čase do minulosti, což je sice nesmysl, protože kdo sledoval Červeného trpaslíka, moc dobře ví, co to dovede udělat se životy. Způsob cestování zde není tím rozhodujícím prvkem. Je však vizuálně levným. Prostě jen zavřete oči někde stranou od lidí a zatnete pěsti a jste tam, kde chcete být. Má jen jeden malý háček. Můžete se vracet ke svým prožitkům. Znamená to jednu zásadní výhodu, můžete skládat neustále reparáty ze situací, které jste třeba nějak nezvládli. Tim (Domhall Gleeson) svůj talent použije k mnohem prozaičtější věci, rozhodne se získat srdce dívky, která má všechno, co si mladý kluk může přát. Tim tak začne svůj vztah permanentně vylepšovat a upravovat, tak aby ze sebe a Mary (Rachel McAdams) vytvořil pravděpodobně nejdokonalejší pár. Nevýhodou je, že s každou „opravou“ přicházíte o všechno, co jste do té doby prožili. Richard Curtis natočil úplně obyčejný romantický film, který má všechny potřebné atributy tohoto žánru. Jednoduchou zápletkou nijak neuráží, laskavým humorem těší srdce diváků a kupodivu dokáže udržet v napětí i mužskou část díváků.

Láska včas

Lásky čas je šarmantním filmem, který jakoby se snesl do kin právě do tohoto deštivého a podzimního počasí. Navíc je zde jedna velká a naprosto neuchopitelná deviza, která snímek posunuje do pomyslných výšin dokonalosti. Herecké obsazení je prostě výborné. Rachel McAdams si zahrála flundru takovou, kterou všichni muži chtějí doma a závidí ji těm ostatním. Naivita mladíka Tima a jeho urputnost je až komická a tou nejlepší volbou Curtisova filmu je bezesporu obsazení britského herce Billa Nighyho do role otce. Jeho laskavost, repliky, jeho hlas, to všechno zde funguje jako krásný katalyzátor Timových rozhodnutí, to on dává filmu onu úroveň vysoké mety. Můžete žánru romantických komedií vyčítat kdeco, ale Curtisův snímek je potřebnou drogou pohody a štěstí a funguje lépe, než všelijaké medikamenty. Na podzimní náladu není lepšího léku, než tohoto filmu.