Kdysi dávno v Mexiku

29. 12. 2003 - 13:48 | Téma | red

Kdysi dávno v Mexiku zdroj: tisková zpráva

Mstitel s kytarovým pouzdrem nacpaným zbraněmi potřetí rozehrává své smrtící akordy.

Stejně jako Quentin Tarantino ve svém „rozpůleném“ filmu Kill Bill: Volume 1, tak i jeho souputník Robert Rodriguez skládá ve třetí části své (původně nezamýšlené) trilogie o samotářském, smrt svých blízkých mstícím psanci bez jména, rodiny i minulosti poctu spaghetti westernům Sergia Leonea. Na jeho nejslavnější opus Tenkrát na Západě přímo odkazuje již originální titul filmu, distribuční název Kdysi dávno v Mexiku tuto citaci ale nepochopitelně opomíjí a navíc je významově matoucí (komicky pootočený moderní western se sotva odehrává „kdysi dávno“, když postavy užívají mobilní telefony).

Rodriguez, který se na filmu nepodílel jen jako scenárista a režisér, ale i jako kameraman, výtvarník, střihač a autor hudby, dál rozmělňuje původní zápletku. Vše podstatné bylo řečeno již v El Mariachim v roce 1992 a není tudíž tak podstatné, zda někdo chce zabít mexického prezidenta a jiný na tom hodlá vydělat dvacet miliónů peset, ani že jsou do vlastizrádných piklů zapleteni agenti CIA a FBI i drogoví bossové. Rodriguez se znovu snaží tentýž příběh (El Mariachi mstí smrt své zavražděné přítelkyně a dcery) přizpůsobit módním trendům a stylizovat jej do hyperakčnější a bombastičtější roviny: kulkou zasažené postavy létají vzduchem desítky metrů, horkokrevné krásky usmrcují protivníky několika současně vrženými noži apod. Neakční scény vyznívají jen jako spojovací můstky mezi kinetickými přestřelkami a honičkami, oslnivými explozemi a přemrštěnými kaskadérskými výkony, postrádají však černý humor předchozích filmů. Ty poučeny šestákovým čtivem a krutými zabijáckými žertíky rozehrávaly absurdně zpřevracené varianty mnohokrát viděných béčkových situací do jakési mexické varianty Limonádového Joea utopeného v krvavých lázních. Humorné momenty jsou ale nyní trapně třeskuté jako by zabloudily z režisérovy dětské špionážní série Spy Kids.

Rodriguezovi nechybí ani talent, ani energie, ale sebekázeň. Snímek jako by byl celý natočen v duchu finále Desperada, v němž na plac naběhli tři potulní zpěváci s kytarovými futrály nacpanými samopaly a raketomety a konec parodického morytátu proměnili jen ve spekulativně překombinovaný naschvál. Třetí část trilogie trpí roztříštěností, která je dána nesouvislým a zpočátku až chaoticky poskládaným příběhem (flashbacky přibližující konec El Mariachiovy rodinné idylky působí jako by se navracely k nějaké v rámci série neexistující kapitole), formální nesourodostí vyplývající z možností digitálních Hi-Def kamer (scéna z nemocnice je nasnímaná i nasvícená jako by pocházela ze zcela jiného filmu) a v neposlední řadě i přítomností zbytečně mnoha postav. Ani hvězdné obsazení (Mickey Rourke nebo Willem Dafoe) nemění nic na tom, že se o těchto figurách diváci nedozví téměř nic, neboť Rodriguez se o ně kromě pár bizarních vizuálních detailů nezajímá. Z „povinnosti“ se ve filmu objevuje i Salma Hayeková, byť jen ve frenetických retrospektivách (bondovská scéna, v níž připoutaná želízky k El Mariachimu prchá jako „opičí“ cirkusačka z okna v horním patře, je nejvynalézavější částí filmu).

Banderasova melancholicky zasmušilá postava černě oděného čarostřelce není sice odstavena přímo na vedlejší kolej, ale je zastíněna novou figurou: snímek si (tak jako v Pirátech z Karibiku) totiž pro sebe doslova „ukradl“ Johnny Depp. Ve své typicky zkarikované poloze ztvárňuje zkorumpovaného agenta CIA se sadistickým smyslem pro humor, jenž kromě neuvěřitelné garderóby využívá i falešné ruce jako komisař Juve ve Fantomasovi nebo se s vypíchnutými očima účastní pistolnických soubojů. Deppova kreace je v jednotlivostech půvabná, v kontextu desperadského mýtu ale působí rušivě jako spiklenecké pomrkávání do publika, které jen umocňuje jeho rozpačité vyústění.

Ačkoli stylizace ústředního hrdiny, hudby i dekorací (mexická panoramata s dominujícími zvonicemi) jsou identické s Leoneovou výtečnou dolarovou trilogií, film odkazuje spíše na hongkongské kopačky 70. a 80. let. Navázat na spaghetti westerny se paradoxně právě v hongkongské inkarnaci (a s ženskou hrdinkou) podařilo nesrovnatelně lépe Quentinu Tarantinovi.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce