Každá doba má svou ságu, každá doba má své hrdiny. I kinematografie prochází určitými vývojovými etapami, které periodicky rodí vlastní výrazné osobnosti. V oboru moderních filmových triků je jedním z takových inovátorů George Lucas se svými Hvězdnými válkami. Propracované modely, oživlé loutky, optická kouzla, nové metody snímání scén, nové kamery – to vše pomohlo v polovině 70. lety posunout celuloidovou iluzi o hezký kus kupředu. Jen málokdo očekával, že po velkolepých intergalaktických bitvách může přijít ještě něco dokonalejšího. Nástup počítačové techniky, její rostoucí výpočetní výkon a výrazné zdokonalení grafického výstupu však dávaly tušit, že ta opravdová revoluce teprve přijde. Na úsvitu věku computerů se diváky pokusily zaujmout legendární Tron (1982) nebo třeba Poslední hvězdný bojovník (1984). Ani jeden ovšem nepřišel s něčím lepším, než dokázal Lucas se svými modýlky. Ten naproti tomu pohotově zachytil nastupující trend a jeho trikové studio Industrial Light & Magic začalo pracovat tentokrát už na opravdové filmové revoluci – realistické počítačové animaci postav. Vedlejší produkt jejich úsilí – morphing - se objevil např. ve fantasy Willow (1988), aby demonstroval schopnost animátorů realizovat plynulou přeměnu jedné postavy v druhou. Nemluvě o jeho zdokonalené podobě v Terminátorovi 2 (1991).
V roce 1993 propuklo vše naplno. Steven Spielberg, tvůrce, jenž ve svých filmech vždy dokázal na plátně ukázat něco nového a zajímavého, ani tentokrát nezklamal. Těsná spolupráce s jeho dobrým přítelem George Lucasem přinesla už v trilogii o Indiana Jonesovi svoje ovoce a v Jurském parku to bylo ovoce doslova rajské. Šest let (do nástupu Cameronova Titaniku) si držel příčku komerčně nejúspěšnějšího filmu všech dob. Tehdy poprvé jsme mohli vidět po plátně pobíhat "živé" dinosaury honící zděšené lidi. Děj sice za technickou stránkou věci poněkud pokulhával, ale kvůli němu šel do kina jen málokdo. Všichni hlavně chtěli vidět "toho počítačového brontosaura". To, jakou dinosauří mánii Jurský park spustil, komerční svět hodně dlouho nepamatuje.
Scénář k Jurskému parku napsal podle vlastního románu Michael Crichton (Kmen Andromeda, Koule, Kongo) společně s David Koeppem (Spider-man, Tajemné okno). Příběh se odehrává na ostrově Isla Nublar, kde chce milionář John Hammond vybudovat ohromný zábavní park se skutečnou prehistorickou faunou a flórou. Takový malý velký zlatý důl. Jeho vědeckému týmu se podaří naklonovat dinosaury z DNA, kterou získají z miliony let staré kapky krve z těla komára, jenž se zachoval neporušený v jantarovém úlomku. Dříve, než svou atrakci slavnostně otevře, pozve Hammond skupinku odborníků (paleontoložku, matematika...), aby ověřili a potvrdili, že je park pro veřejnost zcela bezpečný. Chamtivý počítačový specialista Dennis Nedry mezitím vyřadí bezpečnostní systém a pokusí se ulít několik drahocenných embryí do své "kapsy". Tím spustí řetězec katastrofických událostí, které vyústí v nerovný boj mezi předpotopními dravci a Hammondovými hosty.
Obsazení staví na kvalitních, ale nikoli módních – a tedy drahých - hereckých jménech. Duchovního otce parku, milionáře Hammonda si zahrál anglický veterán Sir Richard Attenborough (režíroval např. Příliš vzdálený most či multioscarového Gandhiho), trojici pozvaných odborníků pak představují Sam Neill (Hon na ponorku, Piano), Laura Dernová (Lynchovy filmy Modrý samet, Zběsilost v srdci) a Jeff Goldblum (Moucha, Den nezávislosti). Ve vedlejší roli uvidíme i Samuela L. Jacksona (Pulp Fiction, Star Wars I-III).
Novinky na DVD: Jurský park: Speciální čtyřdisková sběratelská kolekce (Jurassic Park Ultimate Collection).