Jeden něžný polibek (Ae fond kiss)
19. 2. 2004 - 3:30 | Téma | red
Berlinale 2004: dvě ceny. Glasgowská love-story mezi potomkem pákistánských přistěhovalců a irskou katoličkou od mistra britského filmu Kena Loache. Napsal ŠIMON ŠAFRÁNEK. + Fotogalerie Ae fond kiss and then we sever (Jeden něžný polibek a pak se odloučíme) Ae farewell alas for ever! (Jedno sbohem, žel však navždy!) Ken Loach našel své minulé já
Ae farewell alas for ever! (Jedno sbohem, žel však navždy!)
Ken Loach našel své minulé já. Je jím raně romantický skotský básník Robert Burns (1759-1796), autor slavné sbírky Poems, chiefly in the Scottish dialect (Básně, zejména ve skotském nářečí). Burnsova témata – lyrická venkovská poezie s láskou k člověku, ale také společenská satira – jsou těm Loachovým (sociální cítění, kritika stavu společnosti, přitom ale nesentimentální humor a ironie) velmi blízká.
Právě Burnsova milostná báseň Ae Fond Kiss - „Jeden něžný polibek“ se stala předobrazem Loachovu novému dílu, ve kterém se vypráví glasgowská love story mezi pakistánským Casimem a irskou Roisin. Tedy aktuálně a navíc opačně, než jak zamýšlel Burns, který verše psal pro svou milou Agnes McLehoseovou, která plula z Greenocku do Pákistánu, tehdejší západní Indie.
Casim je DJ a spolu s kamarádem sní o vlastním klubu. Jeho rodiče do Británie imigrovali před desítkami let. Casim i jeho sestry se už v Glasgowě narodili, rodiče jim ale vštěpují tradiční hodnoty - rodinu a náboženství.
Zatímco Casimova starší sestra v tom žádný problém nevidí, mladší Tahira se považuje především za fanynku Glasgow Rangers, až pak za ženu, případně ženu s tmavou pletí. Casim sám je někde uprostřed. Rodinu i tradice ctí, dokud mu Roisin nepřevrátí svět.
Roisin je Tahirina blonďatá učitelka hudby. Z náhodného setkání s Casimem se vyvine vášnivý vztah. Jenže on si má brzo vzít svou sestřenku. Pokud by odmítnul a zůstal s Roisin, nejen že se ho rodina zřekne, ale i oni budou mít v celé komunitě problém.
Určitá náboženská ‚kletba‘ visí i nad Roisin, neboť škola, ve které se uchází o plný úvazek je škola katolická. A k tomu, aby tam mohla učit, potřebuje osvědčení církve, že je dobrá křesťanka. A to ona není. V jedné z nejvypjatějších scén filmu pak opdovědný kněz Roisin seřve, že není žádný úředník, že jí to razítko jen tak nedá, že může jít učit k protestantům.
Loach sice nesklouzává ke kýči lomících rukou, ale zároveň nejde na hranu náboženských dogmat. Tím pádem vypadá film trošku nedovařeně, s mnoha neodbytnými otázkami – jak to, že muslimka Tahira chodí do katolické školy? Proč tohle rodičům nevadí, ale nechtějí ji nechat jít na univerzitu mimo Glasgow?
Loachovým trumfem vždy byla autenticita vycházející z ruční kamery a jejích syrových světel (Barry Ackroyd) i skvěle vybraných herců, s nimiž při natáčení pracuje poměrně neobvykle. Nikdy jim totiž nedá číst celý scénář najednou a nechává je v očekávání, které může přerůst v improvizaci.
Ačkoli papírovým hrdinou Ae Fond Kiss je Casim, na plátně Attu Yaquba převyšuje citlivá Roisin Evy Birthistleové. Zatímco Yaqub má místy problémy s citovými výbuchy, ve kterých hraje jeden a ten samý výraz, Birthistleová je ohromně přesvědčivá a emoce dokáže zahrát s paletou subtilních odstínů.
S dostatečnou marketingovou podporou má citový a komediální Ae Fond Kiss naději do kin přilákat slušný zástup artově orientovaných diváků.
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY
Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru
21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU
4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý
1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce
Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii
1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce