1. Robot nesmí člověka zranit, ale ani dopustit, aby se mu něco stalo.
2. Robot musí plnit lidské rozkazy, pokud ovšem nejsou v rozporu s prvním zákonem.
3. Robot má právo na obranu, pokud ovšem tato samozřejmě nekoliduje s 1. nebo 2. zákonem.
Parketou Willa Smithe jsou chytré akční filmy. Já, robot (I, Robot) je chytrý akční film. Přesto se nemůžu zbavit dojmu, že buď hledám víc, nebo že Alex Proyas (Vrána /The Crow, Dark City, Garage Days) mohl s touto adaptací díla Isaaca Asimova udělat víc. Ani jedno z toho však neznamená, že Proyas jednoduše chtěl udělat něco víc, než jen chytrý akční film.

Del Spooner (Smith) je detektiv, který má tělo ještě natolik pružné, aby se rozběhl za zlosynem, jeho oči však už smutní pod nánosy všeho toho zla, které viděly. Del Spooner má zvláštní pifku na roboty. Je však asi jediným občanem, který jim nevěří, neboť populaci uklidňují zákony robotiky. Takřka v předvečer hromadného rozšíření nového, zajisté bezpečnějšího i výkonnějšího modelu NS-5 firmy US Robotics, je Spooner povolán k vraždě svého známého, dr. Lanninga. Lanning byl hlavní výzkumná hlava USR. Zatímco vše

Nad konkurenty letošního léta Já, robot vyniká v několika disciplínách. Předně je tu Will Smith, kterému scénář na míru upravil Akiva Goldsman. Smith podává Spoonera velmi civilně, nepřehrává a nehází oko na slečny v páté řadě.
Smithovi zdatně sekunduje Bridget Moynohan v roli Lanningovy spolupracovnice Calvinové.

Na okraji města nechybí obří skladiště a kus mostu vyhřezlý nad pustinou je příjemně chladivým mementem.
Mezi možnými inspiračními zdroji vizuálního zpracování najdeme jak Hvězdné války - šiky NS5, Matrix - Sonnyho skok, tak i videoklip Davida Cunninghama All Is Full of Love s robotickou Björk, jíž jako kdyby NS-5 z oka vypadli.
Proyas si ale na tricích nehoní triko, diváka dostatečně upoutá příběhem. Režie ho vypráví ve slušném tempu a sympaticky se drží stranou obvyklých klišé (viz vztah Spooner-Calvinová). Mezi akcí používá Proyas místo žvýkačkové lyriky introspektivní sondy do hrdinova života.
Na druhou stranu režisér téma duchů v mašinách a počítačových sítích nenahlíží nijak objevně a znalci oboru jeho hru brzy prokouknou. Zmiňované GITS i Blade Runner řeší stejnou problematiku originálněji, znepokojivěji, a přitom stále zůstávají akčními thrillery, abychom nevykročili z mezí žánru.
DALŠÍ TEXTY:
Audi RSQ