Gomora

3. 7. 2009 - 8:34 | Téma | red

Gomora zdroj: tisková zpráva

Na počátku filmu stál neapolský novinář Roberto Saviano (narozen 1979) a jeho reportážní román Gomora

Na počátku filmu stál neapolský novinář Roberto Saviano (narozen 1979) a jeho reportážní román Gomora. Jako jeden z mála se dokázal vymanit ze spárů místní mafie camorry; nebojuje ovšem zbraní ani politickou mocí, ale perem. O jeho angažovanosti ale není pochyby: kniha nese podtitul Osobní výpověď o ekonomické moci a brutální rozpínavosti neapolské camorry a její autor se dnes kvůli četným výhružkám smrtí skrývá na neznámém místě.

Režiséra Mattea Garroneho (narozen 1968 v Římě) podobný osud nečeká. Zdá se, že mafie jeho film miluje. Je plný násilí a zavání glorifikací zločinu. I když je orientován sociálně-kriticky a ke camoře je nesmlouvavý. Přesto film mohl vznikat na autentických místech, v chudinském neapolském předměstí Scampia, s tichým přihlížením mafiánských hlavounů.

Garrone vybral asi jediný možný adaptační klíč k Savianově novinářskému stylu: po vzoru Roberta Altmana volí formu příběhových střípků ze života, které mají utvořit celistvou mozaiku. Zdržuje se dílčích komentářů a vyhýbá se doslovnosti. Své „hrdiny“ sleduje kvazidokumentární kamerou, v dlouhých nepřerušovaných záběrech. Snaží se držet poněkud v odstupu od děje. Jediným hudebním doprovodem je tu italský popík, vyhrávající a vyřvávající z reproduktorů v luxusních sídlech pěstěných mafiánů. Ti se ale příběhem jenom mihnou. (O propojení světa zločinu se světem politiky vypovídá mnohem víc Sorrentinův film Il Divo z roku 2008, je životopisem bývalého italského premiéra Giulia Andreottiho.) Garrone má zájem o jednotlivé pěšáky, kteří se zaplétají do probíhající klanové války.

Jedna z dějových větví sleduje pana Cira (Gianfelice Imparato), stárnoucího slabošského muže, jehož úkolem je vyplácet „sociální dávky“ vdovám a příbuzným „zajatců“ (tj.zatčených či vězněných). Další si všímá malého Tota (Salvatore Abruzzese), který si chtěl vydobýt úctu v partě jen o málo starších kluků, kteří máchají zbraněmi jako pistolníci. Oba dva skončí stejně: s krvavýma rukama.

Příběhy mafiánských vražd ale nejsou pro diváky něčím objevným. Zajímavěji vyhlížejí pohledy na místa, kam zločin vstupuje nenápadněji, ale o to zlověstněji. Stárnoucí Franco (Toni Sevillo) dodržuje vytříbený styl v oblékání i v podnikání. Ve svém oboru patří k nejlepším, je váženým členem společnosti. Jeho byznysem je úklid toxického odpadu: na venkově v Kampánii se snadno ztratí to, co se dá jinde v Evropě zlikvidovat jen s velkými náklady. Pasquale (Salvatore Cantalupo) je krejčovský mistr, který si chtěl přivydělat několika lekcemi v tajných dílnách pana Siena (Žung-chua Čang), kde asijské švadleny dnem i nocí šijí, dostal ale za svou opovážlivost přes prsty.

Camorra dohlíží na společenský pořádek efektivně a komplexně. Její přistup si ale v mnohém nezadá s totalitními režimy. Pohrdá lidskými životy, křiví charaktery přeživších. Mnozí utíkají pryč, pak je ale čeká nejspíš živoření. Jiní se zhlédnou v mafiánské cestě za úspěchem a s velkou pravděpodobností skončí v tratolišti krve. Tak jako Marco (Marco Macor) a Ciro (Ciro Petrone), dva mladíčci, kteří se vžili do Tonyho Montany (hrdiny De Palmova thrilleru Zjizvená tvář z roku 1983) a pak se utrhli ze řetězu. Řádili intenzivně, ale ne dlouho…

Název Gomora je zvolen velmi vhodně. Saviano jím až výsměšně odkazuje k podobnosti názvu neapolské mafie s neblaze proslulým biblickým městem. Obyvatelé Neapole jsou kandidáty pochybné cti stát se novodobými hříšníky, kteří vzbudí Boží hněv a budou pro svou rozmařilost smeteni z povrchu zemského.

Režisér Garrone se ve svém filmu vyhýbá přívětivým pohledům na město; pohledy do ohromných panelákových komplexů jsou paralelou k postapokalyptickým filmovým vizím. S tím rozdílem, že zde se jedná o současnou Neapol, nikoli o smyšlenou budoucnost. Město je jedním velikým úlem, kde má každý svou pevnou roli: mnozí jsou dělníky anebo trubci, na pomyslné krále to nikdo z nich nedopracuje.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

9. 1. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Zahrada je místem, kde můžeme nerušeně odpočívat a nabírat síly. Aby však tento prostor působil co nejpříjemněji, vyplatí se věnovat pozornost i zdánlivým maličkostem. Právě různé zahradní doplňky dokážou proměnit obyčejný koutek v místo, které nejen krásně vypadá, ale rovněž usnadňuje péči o rostliny a zve k odpočinku. V následujícím článku se podíváme na to, proč jsou kvalitní add-ons pro zahradu tak důležité, a představíme tipy, jak je efektivně využít.
Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce