Myslím, že „monstrum“ by mohlo být vyhovující výraz.
Znepokojivá otázka: Spojuje obé jen slovo?
Obávaná odpověď: Jistě, že ne.


Je tu vlastně jenom řidič (a jeho osobní auto) a tirácká cisterna (a její pán).
Hrdinovi je asi 40, má knír a velké brýle, potí se a tečou mu nervy. Vizuálně
Jmenuje se David Mann a hrál ho Dennis Weaver.
Z truckera uvidíme maximálně kynoucí paži, nebo opráskané koně. Cisterna sama je monstrózní. Ultimativně. Výhružný oválný tvar kulky, nebo vorvaní velikost a přední maska, věkovitost zapsaná v opadaném nátěru.
Akce: Hrdina vyjede z Města (domov) na schůzku, a kdesi na okresce předjede na plné čáře cisternu.
Je důležité, že Hrdina se proviní vůči obecně daným pravidlům, protože cisterna se může cítit poškozená. Dá se na stíhací jízdu a historka dostane základní náboj.
V dalším ději truck Manna deptá- předjíždí, zpomalí, nenechá se předjet, a když, pak v protisměru se řítí cizí vůz.
Bio je po dramatické stránce výrazně dostředivé, vše se odehrává kvůli konfliktu hrdiny s truckerem, masivní většina obrazů se odehrává na opuštěné, neobydlené silnici, čímž režisér nejen zvýrazňuje hlavní linii, ale také se může plně soustředit na bourání psychiky svého hrdiny, protože tu není nikdo, kdo by mu pomohl.
Počíná si systematicky a nezapomíná ani na drobné detaily, které souboj uchycují do skutečnosti- scény v restauraci, anebo u telefonní budky- tady plně poznáme, jakou má nebezpečí moc a sílu.
Spielberg mistrně graduje napětí, v tom je zkrátka jeden z nejlepších na světě. Dohrává situace, obrací je a přemílá, jako ten nejodhodlanější zlatokop hlínu na svém záboru.
V závěrečném obraze dosáhl na dno lidských možností, když jen pomocí dokumentárně střižených detailů a přirozených zvuků přemění hromadu trosek na umírající zvíře.
Je tu ještě jedna paralela s Čelistmi, které Spielberg natočil o čtyři roky později, LP 1975. Tam je hrdinou člověk, který se bojí vody, a který jde zabít žraločí monstrum. Souboj pak, zejména díky ďábelské chytrosti zvířete, připomíná Achabův osud v Bílé velrybě.
V Duelu je zprvu uplatněn opačný princip- Mann si sám stroj nahněvá. Na drobnou maličkost se potom, stejně jako na vržený kamínek, nabaluje lavina stále fatálnějších událostí (další Spielbergův trademark). Až obraz, ve kterém trucker Mannovi mává, aby ho tento předjel, a kde mu staví viditelnou, úmyslnou léčku, až tady potom dochází k obratu a ze štvance se stává hrdina.
Spielbergův film lety vizuálně trochu zestárl, triky, které tu autor použil byly přijaty za své stovkami filmů, se staly klasikou a divák je prohlédne.
Přesto jde o jeden z těch filmů, na které nezapomenete.