Dřív než půjdu spát - recenze nového thrilleru s Nicole Kidmanovou v hlavní roli

20. 9. 2014 22:00 - Recenze | Autor: Vojtěch Karlík

Nicole Kidmanová v roli Christine Lucasové si zhola nic nepamatuje. Každé ráno se probudí a neví, kde je, kdo jsou lidé kolem ní a co tam dělá. Všechno, co jí vysvětlíte, druhý den zase neví. Trpí prostě klasickou hollywoodskou amnézií, která je vhodná tak akorát pro vznik hodně napínavého scénáře. Tvůrci filmu Dřív než půjdu spát však propásli celou řadu okamžiků, jak udělat opravdu napínavý film.

Vidět snímek režiséra Rowana Joffeho před dvaceti lety, řekl bych, že jde o hustou zápletku. To bylo ještě v době, kdy jsem neměl "nakoukáno" a možná by mi tento film připadal dokonce originální. A to je vlastně moje první povzdechnutí. Dřív než půjdu spát je tuctovým thrillerem s naprosto obyčejnou zápletkou. Někde jsem četl, že zápletka je nemožná. To jsou však silná slova. Nemožná není, ale všechno velmi lehce uhodnete deset minut před tím, než vám to prozradí film. Nořit se do detailů není férové, protože pak hrozí vyzrazení i toho málo, co příběh v sobě skrývá.

Dřív než půjdu spát

Christine se každé ráno probudí a neví, co bylo včera. Klasický restart mozku mi však mnohem více sedí na zlomyslnou komedii. Hned mi napadlo mnoho věcí, který by se daly s Kidmanovou dělat, když si nepamatuje nic z předchozího dne. Ve skutečnosti se však tvůrci holedbají vyumělkovanou stísněnou atmosférou, v níž se hraje divadelní nuda mezi Christine a jejím manželem Benem (Colin Firth) a psychiatrem Edmundem, kterého zajímavě zahrál Mark Strong. Díky němu si hrdinka nahrává na kameru vzkazy, z níž jednoho dne zazní ona sama a řekne si, aby nikomu nevěřila.

V tu chvíli začne klasická hra na spiknutí, které připomíná celou řadu jiných a starších filmů. Divák si tak bude říkat, zda úplně čirou náhodou nejde jen o paranoidní ženskou, nebo naopak, zda tenhle nebo tamten chlápek není nějak proti ní. Je to zajímavé, ale všechny ty filmově paranoidní ženské mi připomínají Rosemary Woodhouseovou, která prohrála souboj se satanisty. Christine není jiná. Další hysterická paní, která tuší, že něco kolem není v pořádku.

Dřív než půjdu spát

Na povrch vyleze celá řad pofidérních skutečností, z nichž více než polovinu dopředu uhodnete a o druhé si řeknete, že to už je prostě trochu moc. Dřív než půjdu spát je úplně obyčejný thriller, který si vesele dovedu představit jako televizní film, v němž hrají neznámí herci. S Nicole Kidmanovou a pány Firthem a Strongem to vypadá samozřejmě o trochu více sexy, ale průměrnosti to tento film stejně nezbaví.

Na druhou stranu, průměrný film ještě neznamená vyloženě špatný, takže proč si trochu nazahádat u komorního thrilleru.