Chléb a mléko (Kruh in mleko)

3. 7. 2008 - 11:27 | Téma | red

Chléb a mléko (Kruh in mleko) Placeholder | zdroj: tisková zpráva

[Statistické údaje:] - Scénář a režie: Jan Cvitković. Kamera: Toni Laznik. Hudba: Drago Ivanuša. Střih: Dafne Jemeršić. Hrají: Peter Musevski (Ivan), Sonja Savićová (Sonja), Tadej Troha (Robi), Perica Radonjić (Armando) a další. Černobílý, 68 minut, anglické titulky, Dolby digital. Slovinsko 2001. Uvedeno na 37. ročníku MFF v Karlových Varech. Do české distribuce nezakoupeno. Jan Cvitković je ve svých šestatřiceti letech jednou z nejsympatičtějších postav slovinského filmu – nebo alespoň obrázku slovinského filmu na mezinárodních festivalech

mffkv02_recenze
Jan Cvitković je ve svých šestatřiceti letech jednou z nejsympatičtějších postav slovinského filmu – nebo alespoň obrázku slovinského filmu na mezinárodních festivalech. Vystudovaného archeologa s nadhledem získaným cestami po skončení střední školy znají i čeští diváci z filmu Volnoběh (V leru), který dvě léta po uvedení v soutěži 34. ročníku karlovarského festivalu zakoupila do klubové distribuce AČFK. Ve Volnoběhu – pod jehož scénářem je spolu s režisérem Janezem Burgerem podepsán – vytvořil Cvitković titulní postavu bezstarostným kolejním životem ukolébaného Dizzyho, jehož vidění světa naruší až příchod nového spolubydlícího Marka a jeho těhotné dívky Mariny. Za skvěle zahranou přeměnu Dizzyho ze studentského Oblomova v konečně dospělého muže uvědomující si odpovědnost k druhým a především k sobě samému, získal Cvitković ceny na festivalu v Kyjevě a Chotěbuzi.

V minulém roce si Jan Cvitković poprvé vyzkoušel pozici za kamerou a jeho černobílý debut Chléb a mléko ocenila porota benátského festivalu Zlatým lvem budoucnosti – ocenění udělované prvním filmům mladých tvůrců, se kterým je spojena dotace 100 000 $. Pokud Volnoběh nadchnul svou civilností a věrohodným vystižením atmosféry (filmový štáb žil dva měsíce přesně v těch pokojích, kde se posléze příběh natáčel), pak míra osobní výpovědi je u Cvitkovićova debutu ještě vyšší. Příběh Ivana, z alkoholické léčebny právě propuštěného muže, je zasazen do režisérova rodného města Tolminu a z filmu je jasně cítit, že tvůrce ví, o čem vypráví. Nápadný posun (srovnáváno s Volnoběhem) také představuje vyznění a konec filmu; studentskou letargii s optimistickým závěrem vystřídala již od počátku tíživá atmosféra nesnadného návratu zpět do normálního života, jenž končí v beznaději.

Malou absurditou, kterou ovšem konec snímku postaví do daleko osudovějšího světla, začíná propuštění Ivana z léčebny. Domů se vrací o den dříve, neboť do zítřejší stávky lékařů se rozhodl zapojit i personál protialkoholického ústavu. Upřímnou radost Ivanovy ženy Sonji nad jeho návratem příliš nesdílí dospívající syn Robi, trávící čas ponejvíce v hospodě se svými vrstevníky. Týž večer ještě Ivan ujišťuje manželku o pevném rozhodnutí nedotknout se alkoholu. Následující ráno jde Ivan do obchodu pro chléb a mléko; cestu zpět mu zkříží starý kamarád Armando a pozve ho na skleničku. Nabídnutý alkohol v hospodě Ivan zprvu důsledně odmítá, ale kamarádovo nechtěné přiznání dávného románku se Sonjou ho pobídne k jedné „na kuráž“…

Čím více se Ivan propíjí zpět do známých stavů opojení, tím více trne Sonja doma na kuchyňské židli s pohledem upřeným na hodiny – každá minuta nemilosrdně ukrajuje z jejího snu o novém životě se stejným člověkem. Když se vydá za Ivanem do hospody, paradoxně je to ona koho (k Ivanem vyvolané potyčce přivolaní) policisté v mýlce naloží a odvezou. Těsně před tím si na záchodku stejné hospody píchá Robi drogu, kvůli které dealerovi (minutová rolička režiséra) zastavil svého walkmana. V sugestivních obrazech pokračuje Cvitković marným bušením Ivana na dveře vlastního bytu – Sonja a Robi v tu chvíli leží na silnici jako aktéři dopravní nehody, kterou zavinila zoufalá Robiho snaha dostihnout na motorce policejní anton, ve kterém je jeho matka. Závěrečná surreálná vize v nemocničním pokoji s brutální hudební stopou pak jen dovrší pocit bezmoci.

Alkoholismus místních starousedlíků, jimž ohnivá voda s osudovou neúprosností pomalu den za dnem vypaluje mozek, představuje Cvitković jako bludný kruh, ze kterého není cesta ven, ani pokud je lemována upřímnou snahou člověka, jenž už se jednou na dně ocitnul. Fatální vyznění režisér podpořil uzavřením děje do pouhých dvou dnů. Ve vedení herců je pro Cvitkoviće charakteristická nenucená civilnost a až mrazivě přesvědčivý je Peter Musevski v titulní roli. Chléb a mléko je univerzálně srozumitelným dílem, které dokáže skrze lokálně ukotvený příběh vyprávět o věcech ignorující hranice států či kultur. Musevského zobrazení Ivana, vzbuzující povědomí „toho chlápka od vedle“, jako by jen potvrzovalo slova režiséra o jeho filmu: „Je o lidech, které všichni dobře známe.“

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

12. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Po celé řadě odkladů a komplikací se nový Indiana Jones začne natáčet v červenci, tentokrát už snad doopravdy.
Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.
Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

8. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros představují první trailer na nadcházející thriller Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie v hlavní roli.
Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

7. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Boxerské drama Creed bylo výborné a Stallonovi přihrálo nominaci na Oscara. Jenže teď se svou nejslavnější rolí asi definitivně končí.