Anna Karenina - recenze

12. 12. 2012 - 13:06 | Recenze | Karel Drda

Anna Karenina - recenze zdroj: Bontonfilm

Jako nepatřičné zjevení v přívalu nových filmů může na někoho působit nové zpracování ruské klasiky Anna Karenina, která se objevuje na plátnech kin už po několikáté. Naposledy si zamilovanou ruskou šlechtičnu zahrála Sophie Marceau v roce 1997 po boku Seana Beana. Nyní se do této postavy převtělila charismatická Keira Knightley.  

Vybrat ty nejzajímavější a nejlepší filmové adaptace slavného románu Lva Nikolajeviče Tolstého by zabralo opravdu hodně času. Pravdou také je, že každý další snímek je srovnáván s těmi staršími a za nepsanou bernou minci je mnohými diváky stále považována verze z roku 1935, kdy si Annu Kareninu zahrála legendární Greta Garbo pod režijní taktovkou Clarence Browna. Dílo značně osekané od literární předlohy dokázalo uhranout hereckými výkony a především výpravou. I dnes se snímek těší velké popularitě a oprávněně je řazen mezi světové filmové klenoty. Zatímco světová kinematografie přistupovala k tématu jako velkolepému dramatu o nešťastné lásce, ta sovětská v něm více viděla možnost ukázat zhýralost carské šlechty. I přes tento rozdílný přístup však Rusové dokázali natočit také několik velmi dobrých verzí, z nichž asi nejvíce vynikala ta z roku 1967, kdy si Kareninu zahrála tehdy velmi oblíbená mladá ruská herečka Taťjana Samojlovová.

Anna Karenina Anna Karenina | zdroj: Bontonfilm

Noví herci, nový režisér a klasika

Nejnovější zpracování natočil Joe Wright, který si vážnější témata vyloženě oblíbil a navíc s Keirou Knightley umí jako režisér dobře pracovat. Pod jeho vedením totiž zářila v Pokání i Pýše a předsudku a Wright svůj talent pro dramatično zúročil i ve snímcích Hanna a Sólista. Přes režisérův nesporný talent a logické spojení s talentovanou herečkou je téma dramatické Tolstého lásky hodně riskantním projektem. Anna Karenina jakoby do dnešní doby nepatřila. Její tragické vzplanutí snad ani dnešní generace mladých filmových diváků nezná, knihu nečetli a film na ne může zdánlivě působit jako odtažité téma pro starší. A ti se půjdou podívat prostě jen na další zpracování, které srovnají se vzpomínkami na předchozí adaptace. I když se to nezdá, tak Anna Karenina je opravdu stále aktuální, dokáže uhranout a pokud se režie ujme někdo, kdo téma dokáže s citem podat, pak vznikne originální a uhrančivý film. A to se Joe Wrightovi povedlo na výbornou! Jeho adaptace je strhujícím pohledem do života petrohradské smetánky, barevným kaleidoskopem života bohaté šlechty a strhujícím zážitkem jednoho skrývaného melodramatického vztahu. Herecké výkony hlavních protagonistů to vše jen podtrhují a dotvářejí rozmáchlou atmosféru období, kdy celé carské rusko chýlilo ke svému konci, jen to ještě nikdo netušil. Anna Karenina žije ve vztahu s vysokým vládním úředníkem (Jude Law), má malého syna a její život nemůže být lepší. Jenže během cesty do Moskvy potká hraběnku Vronskou a na moskevském nástupišti se seznámí s jejím lehkovážným, ale charismatickým synem (Aaron Taylor-Johnson). Ten buduje svoji kariéru v carské armádě. Přestože oba mají své životy, stačí jen jedno setkání, aby k sobě našli velmi vášnivou a spalující lásku.

Anna Karenina Keira Knightley ve filmu Anna Karenina | zdroj: Bontonfilm

Ploší hrdinové

Joe Wright se rozhodl pro popisnější a jednodušší příběh. Komplikovanost v rozhodování jednotlivých postav je pryč, příběh je tak srozumitelnější a uchopitelnější pro současnou generaci diváků. Je otázkou, zda je to dobře. Doba vztahu dvou zamilovaných nepřeje a spěje ke svému tragickému konci. Kdo neviděl žádný z předchozích filmů, bude odcházet z kina spokojen. Spatří totiž velmi dramatický a citlivě podaný příběh. Kdo nezná ani literární předlohu, bude spokojen dvojnásob. V opačném případě však hrozí pocit z plochého popsání jednotlivých charakterů, které ve svém konání nedoznávají tolik potřebného vývoje a posunu kupředu. Anna Karenina je téma, které lze vyprávět mnoha způsoby. Jak ubíhal čas, měnil se i přístup filmařů k jednotlivým postavám. Například konání hlavní hrdiny bylo většinou chápáno s citem, ale poslední ruský TV seriál naopak mladou ženu vykreslil vyloženě v negativním světle. Herecké výkony nestačí a ukazuje se to i na výběru některých postav. Zatímco Keira Knightley zosobňuje křehkou a citlivou bytost, její milenec působí jako floutek a hlupáček, rozhodně ne jako člověk, který je neotřelou postavou moskevských večírků. Přes několik vad na kráse se však tvůrcům podařilo na plátna kin převést klasiku v poměrně slušné podobě. Jen to už není Tolstoj ve své nejčistší podobě.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.