Nebe nad Berlínem (Der Himmel über Berlin)

12. 9. 2004 - 21:21 | Téma | red

Nebe nad Berlínem (Der Himmel über Berlin) Placeholder | zdroj: tisková zpráva

Kultovní film-báseň Wima Wenderse a Petera Handkeho. Ve filmografii většiny nadprůměrných režisérů můžeme najít jedno dílo, ve kterém si jeho autor vybral onu pověstnou „chvilku“, a které se vymyká natolik, že úsilí o jeho zopakování musí mít zákonitě neslavný konec

nebe_nad_berlinem
Ve filmografii většiny nadprůměrných režisérů můžeme najít jedno dílo, ve kterém si jeho autor vybral onu pověstnou „chvilku“, a které se vymyká natolik, že úsilí o jeho zopakování musí mít zákonitě neslavný konec. Film jako je Nebe nad Berlínem se zkrátka točí jednou za život a ačkoliv je německý režisér Wim Wenders tvůrcem několika dalších obdivuhodných děl, Nebe nad Berlínem je jeho životním vrcholem. I při vědomí Wendersovy stále aktivní režisérské činnosti a jistě ještě ne zcela vyčerpaném potenciálu – škodolibě řečeno: a i ve světle jeho posledních snímků – zřejmě není úplně falešná myšlenka, že to tak i zůstane.

nebe_nad_berlinem
Snaha o přiblížení Wendersovy filmové básně způsobem odpovídajícím jejímu významu se s prostorem tohoto článku příliš nesnoubí, proto se odkazem na dva rozsáhlejší texty uvolní místo pro několik fragmentárních poznámek, které se duši dvouhodinového snímku snad přiblíží též. Čtivá a v hlavních informacích vyčerpávající je stať Tomáše Seidla Křídla touhy padlých andělů v letošní oficiální publikaci k Projektu 100, Filmových listech a z pera Jiřího Cieslara pochází intuitivní, s pomalým rytmem filmu jakoby souznící text uveřejněný v časopise Reflex (č. 32/2001).

nebe_nad_berlinem
Filmový příběh nebeských andělů Damiela a Cassiela – jakýchsi tichých zpovědníků, utěšitelů a opatrovatelů nad osudy obyvatelů rozděleného Berlína – má svůj jasný historický kontext a je úzce svázán s dobou svého vzniku (1987). S časovým odstupem patnácti let se tak Nebe nad Berlínem dá číst i jako poetickým rámcem šifrovaný dokument o náladě místa, které se stalo snad nejkřiklavějším znamením (nejen) politické bipolarity světa. Kromě této roviny v sobě film ale má ukryt ještě jeden, nadčasovější obsah. Je jím – pokud hodnoceno s filmy podobné tematiky, pak zcela nevšední – vizuální ztvárnění prolínání světa pozemského se světem nebeským. Snad nikdy nebylo to, co se označuje stokrát provařenou nálepkou věci mezi nebem a zemí, podáno tak nenuceně a sugestivně zároveň. Nebe nad Berlínem fascinuje především svou múzickou stavbou a velmi intimní, lehce zádumčivou atmosférou.

Situování pravidelných schůzek Damiela a Cassiela do prostorů berlínské knihovny je kromě svého zřetelného humanistického odkazu také jednou z ilustrací bytnosti andělů vzhledem k našemu pozemskému světu. Klasická představa anděla v bílém hábitu sedícího na malém mráčku je nahrazena civilní podobou ústřední andělské dvojice, která nám nahlíží přes rameno při četbě knihy, s lehkostí jí vlastní sleduje naše myšlenky, jemným dotykem ruky ulevuje našim strastem. Daní za nesmrtelnost andělské existence je nedostupnost některých lidských smyslů; uhranut cirkusovou akrobatkou Marion je Damiel odhodlán okusit břímě lidské konečnosti a v touze po dotyku, schopnosti cítit, vnímat barvy, chuť a vůni se vzdá své nesmrtelnosti. Právě představení anděla ne jako dokonalé bytosti, ale též jako lidé touhou a pochybnostmi dotknutelné osoby je jedno z tajemství zvláštní podmanivosti filmu.

Na jedné přednášce se jistý vysokoškolský pedagog svěřil se svým zážitkem nad Wendersovým filmem; ačkoliv by námětem bezesporu patřil do okruhu spirituálních filmů, nic spirituálního na něm nespatřoval. Tedy až do poloviny snímku… do scény z rockového klubu. Marion se zde za neviditelné asistence okouzleného Damiela zvolna oddá písni From Her to Eternity Nicka Cavea a jeho skupiny The Bad Seeds. Tato sekvence je (nahlíženo zvolenou optikou) skutečně zlomová: po poetickém a vizuálně neuvěřitelně vytříbeném přiblížení dvou světů – pozemského a nebeského – přichází syrový ponor do polosnového stavu, kde se ztrácí jasné kontury oddělující realitu od fikce, sen od bdění, konečnost od nekonečnosti. Wendersův vzkaz tak zní: hranice jsou pouze v naší mysli. Měla-li to býti narážka na rozdělený Berlín, je aktuální i dnes. Rozdělených Berlínů je stále ještě mnoho.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.