Kariéra superhvězdy amerického filmu osmdesátých let je sice již několik let za zenitem, žena, kterou proslavily tituly jako 9 a ½ týdne (1986) či Batman (1989), se však dokázala alespoň krátce vrátit na výsluní. Za krimithriller L.A. – Přísně tajné (1997) byla dokonce oceněna Oscarem.
Kim Basingerová se narodila 8. prosince 1953 ve městě Athens (stát Georgia). Po rodičích zdědila umělecký talent, stejně jako její otec se Kim věnuje hudbě, po matce získala taneční vlohy. Vítězství v soutěži krásy Junior Miss Georgia zajistilo Basingerové nabídky ze světa modelingu, dlouholetý sen o herecké kariéře naplnila až v roce 1976, kdy získala první roličku v televizním seriálu Gemini Man (1976). Krátce poté se objevila také v několika epizodách akčních sérií Charlie’s Angels (1977) a The Six Million Dollar Man (1977). V krimiseriálu Dog and Cat (1977) o nesourodé dvojici policistů hrála Basingerová dokonce jednu z hlavních úloh, na rozdíl od výše zmíněných titulů se však tento seriál hitem nestal. Jako televizní hvězdička se Basingerová výrazně uplatnila také v dramatu Katie: Portrait of a Centerfold (1978) o dívce hledající v Los Angeles slávu či v minisérii From Here to Eternity (1980) natočené podle válečného románu Jamese Jonese.
Do světa filmu vstoupila blonďatá kráska relativně pozdě; jako osmadvacetiletá debutovala na stříbrném plátně v nízkorozpočtovém snímku Hard Country (1981). Vzápětí se Kim Basingerová stala díky snímku Nikdy neříkej nikdy (1983) jednou z dlouhé řady bondgirls. Film sice nepatřil do klasické bondovské série, zato se jím ke své nejslavnější roli po letech vrátil Sean Connery. Po tomto kasovním trháku se Basingerová uplatnila především v rolích osudových žen. Právě tak se představila v baseballovém dramatu Přirozený talent (1984) s Robertem Redfordem, v Altmanově snímku Fool for Love (1985) či v thrilleru Nemilosrdně (1986) s Richardem Gerem. Sexuálním symbolem Ameriky i hvězdou první velikosti se Basingerová stala po premiéře erotickému thrilleru 9 a ½ týdne (1986). Film, který vsadil hlavně na atmosféru a půvaby hlavní představitelky, se stal nečekaně velkým hitem a jeho úspěch inspiroval mnoho následovníků.
O první úspěch Kim Basingerové na komediálním poli se postaral režisér Blake Edwards; Basingerová vytvořila společně s Brucem Willisem ústřední pár v jeho romantické komedii Schůzka naslepo (1987). Krátce poté se Basingerová objevila v další komediální romanci Nadine (1987), tentokrát po boku Jeffa Bridgese, či ve sci-fi komedii Krásná mimozemšťanka (1988). Pozici hvězdy potvrdila Basingerová především snímkem Batman (1989). V souboji o úlohu krásné fotografky Vicky se vítězně utkala s celou řadou kolegyň, v jednom z nejdražších a zároveň nejúspěšnějších snímků osmdesátých let se pak zhostila role krásky, kterou hlavní hrdina zachraňuje ze spárů úhlavního nepřítele. V roce 1991, kdy se díky komedii Muž na ženění setkala před kamerou se svým budoucím životním partnerem Alecem Baldwinem, patřila Basingerová k obdivovaným hvězdám Hollywoodu. Stanula tak na vrcholu, z něj však vede cesta pouze dolů…
Sérii neúspěchů Kim Basingerové zahájil zpola animovaný snímek Senzační svět (1992), v němž byl jejím partnerem Brad Pitt. Kladné ohlasy nesklidil ani thriller Mrazivá vášeň (1992). Ještě významněji však kariéru Basingerové ovlivnil snímek, v němž neúčinkovala: thriller Helena v krabici (1993). Basingerová totiž sice podepsala s producenty tohoto snímku smlouvu, poté se ji ale rozhodla vypovědět. Následoval prohraný a mediálně propíraný soudní spor, který značně zacloumal s pověstí slavné herečky. Navíc se v tomto období Basingerová objevila pouze v menších úlohách (komedie Wayneův svět 2, drama Roberta Altmana ze světa módy Prêt-à-Porter) a v hlavní roli v tuctovém akčním opusu Riskantní plán. Její další akční thriller Útěk do Mexika (1994) s Alecem Baldwina, nenavázal příliš šťastně na svůj předobraz, snímek Útěk (1972) se Stevem McQueenem.
Po tříleté pauze se Kim Basingerová vrátila k herectví ve velkém stylu: zazářila v úloze luxusní prostitutky Lynn v noirovém thrilleru L.A. – Přísně tajné (1997); za svůj výkon byla dokonce oceněna Oscarem. I přes několik dalších hlavních rolí však již na tento úspěch Basingerová nedokázala plně navázat. K propadákům lze řadit jak schematické životopisné drama Snila jsem o Africe (2000), tak i okultistický horor Dotek zla (2000). Režisér Curtis Hanson svěřil v dramatu 8 Mile (2002) Basingerové úlohu matky talentovaného rappera (Eminem). Snímek inspirovaný osudy přestavitele hlavní role ale nenabídl Basingerové výraznou hereckou příležitost a k vrcholu nevedla ani rolička v dramatu s Alem Pacinem Lidi, co znám (2002), úloha unesené ženy v thrilleru Cellular (2004) či další napínavý snímek Strážce (2006), v němž se představila spíše v doplňkové roli manželky prezidenta Spojených států. A tak k tomu nejlepšímu, co její herectví v posledních letech mohlo nabídnout, náleží především drama Dveře v podlaze, které vzniklo na motivy románu Johna Irvinga Rok vdovou. Tento psychologický snímek nabízí pohled na rozpadající se vztah manželů, poznamenaných ztrátou dvou dětí, a výjimečný výkon v něm podává jak Basingerová tak i její filmový partner Jeff Bridges.