Filmové potopy - od 2012 po první katastrofický trhák z roku 1933

- eXtra kiNo autor: Ladislav Loukota

Ačkoliv se od snímku Noe, nového filmu Darrena Aronofskyho (Fontána, Requiem za sen, Černá labuť), vzhledem k režisérově pověsti očekává spíše série polemik nad smyslem náboženství či lidského hříchu, nemalá množina diváků do kin stejnak zamíří především kvůli očekávané potěše ze zfilmované biblické potopy. Pro případ, že by snímek nenaplnil vaše destruktivní pudy, jsme vzpomněli na šestici jiných kinematografických děl, které by mohly posloužit jako vhodné placebo. 

Katastrofických filmů, kde hlavní roli, nebo jednu z hlavních rolí, hraje voda a povdeň, je samozřejmě mnohem více. My jsme vybrali ty, které patří k těm zásadním a možná nejlepším. A uznejte sami, že vynechat 2012 prostě nešlo. Tam bylo vody opravdu nejvíc.

1) 2012

A začneme od konce. Letos pět let starý snímek Rolanda Emmericha (Den nezávislosti) je totiž dost možná absolutním vrcholem v soutěži o nejvelkolepější filmovou povodeň!

Co na tom, že premisa o zmutovaných neutrinech je podobně vrtkavá jako scény, při nichž se postavy namísto křiku snaží o dialogy – ve chvíli, kdy se vlny, zemětřesení nebo detonující supervulkány dostanou ke slovu, film funguje jako ultimativní katastrofické porno.

Možná ještě depresivnější než Emmerichovy orgie v boření digitálních metropolí je však skutečnost, že podle posledních vědeckých zjištění je na Emmerichově scénáři možná fous pravdy – vědci si totiž skutečně myslí, že pod zemskou kůrou se mohou skrývat obrovské zásoby vody, snad ekvivalentním součtu všech světových oceánů...

2) Drtivý dopad

Ačkoliv je Drtivý dopad obecně považován za slabší dílko, z dlouhodobého pohledu realističnosti obstojí o řády lépe než podobný Armageddon. Leč, ze stejného důvodu je rovněž mnohými diváky považován za nudnější film. Přežije-li však publikum realisticky "nudné" tlachání, dočká se na konci filmu solidní třešničky.

Ačkoliv hlavní nemesis Drtivého dopadu byla zbloudila kometa, každý malý školák dnes ví (minimálně od chvíle, kdy poprvé shlédl právě Drtivý dopad či Armageddon), že největším strašákem při dopadu kosmického tělesa na matičku Zemi by zřejmě byly obrovské vlny tsunami.

Právě na ty dojde v závěru filmu, kdy si to úlomek komety nasměruje do pobřeží poblíž Severní Ameriky, aby celému snímku dodal patřičně dramatické zakončení.

3) Božský Evan

Teď si dovolíme menší odbočku, v Božském Evanovi totiž navzdory lijákům na skutečně fortelné scény vodohospodářské katastrofy doopravdy nedojde. Přesto si snímek v tématu k Noe své místo zaslouží, snaží se totiž v moderní době o odvyprávění rámcově podobné zápletky, a to ač vlastně na katastrofální potopu nedojde a závěru to Evan na novodobé arše natře jenom byrokratům ve Washingtonu D.C.…

Jasně, ani volné pokračování Božského Bruce není filmem, který by se slunil na žebříčcích nejlepších snímků všech dob. Vlastně se jedná o vydatné zhoršení i oproti Božskému Brucovi. Pro řadu diváků však bude tenhle komediálně-náboženský výplod (vedle Bible, ale kdo ostatně četl ji?) zřejmě tím nejlepším srovnávacím bodem s Noem.

Na příští rok je mimochodem naplánováno zatím nejasné pokračování původního Božského Bruce. Třesme se, který biblický mýtus dojde znásilnění tentokrát.

4) The Rains Came

rains came


Popojedeme k solidnějším zástupcům filmového průmyslu, konkrétněji k dramatu The Rains Came z roku 1939. Vznikl za 2,5 milionu dolarů na motivy románu Louise Bromfielda a pojednává o povodních v indickém státu Ranchipur.
Na počátku se zdá, že se jedná o tradiční romantické drama o dobrodružné dámě zaplétající se s místními gentlemany – pak ovšem zasáhnou monzunové deště, následované zemětřesením, protrženou přehradou a fatální epidemií...

Americký film, který šel do kin mimochodem 12 dnů po vyhlášení druhé světové války, byl nominován na celkem šest Oscarů, jako obvyklý zástupce katastrofálního žánru však zúročil jenom technické kategorie ve zvuku a zvláštních efektech. O 16 let později se navíc dočkal remaku.

5) Povodeň

Skoro přesně rok po největší české povodni, v létě 1998, naše kina zasáhl poněkud nešťastně pojmenovaný snímek Povodeň.
Na svém půdorysu jde o kriminálku o loupeži v zavodněné bance podobně zavodněného amerického maloměsta. Proti sobě ostatně stojí Morgan Freeman jako zloduch a Christian Slater jako policista. Povodeň však formulku akční kriminálky oživila o fatální záplavy, které dají průchod kriminální aktivitě.

Ve většině ohledů průměrný žánrový kus zůstává dodnes koukatelným snímkem právě pro ojedinělý koncept akčního filmu na pozadí živelné katastrofy. Nutno podotknout, že i přes průměrné přijetí se mu to daří výrazně lépe než třebas nedávné podobně kočkopsím Pom(p)ejím 3D.

6) Deluge

deluge6

Epickými scénami jsme začali a také jimi skončíme. Deluge byl dost možná první katastrofický snímek všech dob – znázorňoval totiž katastrofální zemětřesení v New Yorku a z jeho estetiky do budoucna čerpal například i Emmerichův klimatický Den poté (povšimněte si podobného záběru nárazu vlny do Sochy svobody).

Tagy: povoden katastrofický film

Zdroje: Vlastní

Dokina.cz nabízí nejpřehlednější program kin na českém internetu. Programy kin sledujeme nejen v Praze a Brně, ale i v dalších městech, jako jsou Ostrava, Olomouc, Hradec Králové, České Budějovice, Plzeň a na mnoha dalších místech. Stejně tak vedle nejznámějších sítí Cinema City a Cinestar přinášíme i programy menších kin po celé České republice. Náš program kin je vždy kompletní a přehledný, takže snadno zjistíte, na jaký film a do jakého kina zajít.