Fahrenheit 9/11

- eXtra kiNo autor: red

George W. Bush v hlavní roli provokativního komiksového dokumentu Michaela Moorea (Bowling For Columbine), který je tak absurdní, až tuhne krev v žilách. "Jedno z nejlepších děl roku", píše ŠIMON ŠAFRÁNEK. + Fotogalerie. Bowling for Columbine byl zahřívacím kolem. Nejnovější Fahrenheit 9/11 Michaela Moorea je provokativním dokumentem komiksového ražení, ve kterém autor přesvědčivě dokázal udělat z jistého muže smolaře a idiota

Bowling for Columbine byl zahřívacím kolem. Nejnovější Fahrenheit 9/11 Michaela Moorea je provokativním dokumentem komiksového ražení, ve kterém autor přesvědčivě dokázal udělat z jistého muže smolaře a idiota. Kdyby tím mužem nebyl prezident nejsilnějšího státu světa, byl by Fahrenheit 9/11 „jenom“ humorným vysokooktanovým dokumentem. Takhle z toho smíchu ale poněkud tuhne krev v žilách.

V jedné z úvodních pasáží filmu na Michaela Moorea prezident George W. Bush huláká: „Najdi si nějakou skutečnou práci!“
Fahrenheit 9/11Fahrenheit 9/11 byl premiérován na letošním festivalu v Cannes. Po projekci se mu dostalo „nejdelších ‚standing ovations‘ v historii festivalu“, které dle svědků trvaly mezi 15-25 minutami. Jako teprve druhý dokument v historii (po Cousteaově a Malleho Světu ticha (Le monde du silence) z r. 1956), pak Fahrenheit 9/11 také získal Zlatou palmu. Před dvěma týdny byl uveden do americké distribuce a jako první dokument v historii se dostal na 1. místo tamního žebříčku návštěvnosti.
A Bush? Jeho preference stabilně klesají.

Fahrenheit 9/11 je silný zážitek. Jsou tu vidět krvavé oběti války, jsou tu vidět nervově zhroucení. Především je tu ale vidět nejvlivnější muž světa, kterak sedm minut sedí nad slabikářem, ačkoli ví, že jeho „země byla napadena“.

Fahrenheit 911Od šťastně vyhraných Bushových voleb se přesouváme po prezidentovy dlouhé prázdniny v létě 2001. Od 9/11 po speciální zacházení s rodinou bin Ládinů. Od sledování obchodně přátelských nitek mezi firmami bin Ládinů a Bushů po alibistický útok na Afghánistán. Od teroru strachu po kampaň v Iráku.
Zatímco začátek i finále jsou brilantní, prostřední pasáže ukrývají dva problémy. Ten menší: usledovat všechny nitky rodinně-státního klientelismu. Ten větší: zdlouhavý nábor chudých Američanů do armády a rozvleklý příběh matky-vlastenkyně, která se díky smrti syna v Iráku změní v zapálenou bojovnici proti válce.

Fahrenheit 911Moore přináší ohromné množství nejrůznějších archivních materiálů. Klíčový okamžik – úder na WTC – Moore zkomponoval bez použití hroutících se věží, které každý stokrát viděl. Bushovy známé kovbojské manýry doplňuje záběry z kovbojek, na pomoc si vezme i počítačovou animaci. Moore staví na mistrovském střihu. V brilantní sólo exhibici shrne esenci projevů George Bushe takřka do refrénu popové písně, anebo chcete-li indiánského válečného pokřiku: Saddám! Al Kajda! Saddám! Al Kajda! Saddám! Al Kajda! Saddám! Saddám! Saddám! Al Kajda!
Mooreův vypravěčský přednes je podmanivě monotónní, přitom ale dokáže skvěle vystihnout jak sarkastickou, tak zdrcující emoci.
Fahrenheit 9/11Velmi přesně Moore volí hudební podklad – od srdceryvných smyčců při pohledu na oběti po komiksové melodie doplňující Bushovy tragikomické eskapády. Moore je obratný intelektuál evropského střihu – i proto je ve zdejších „Starých neckách“ tak populární. Má vizáž průměrného z průměrných, jeho argumentace je sokratovsky přímá a prostá (postoj „jsem s lidem“ se nejnověji projevil v Mooreově souhlasu s šířením nelegálních kopií filmu). Moore však zároveň na place vládne železnou rukou – viz rozhovor s Jackem Cloonanem, kde otázkami a podiveními vypichuje určitá slova, a tím naviguje zpovídaného i diváka.
Pokud si může vybrat ze dvou možných interpretací, Moore obvykle obětuje „pravdu“ a volí přitažlivější, senzačnější variantu.

Moore hlásí, že Bush se odjel rekreovat, odvolává se na relevantní zdroj. K tomu ale pouští záběr, kdy se po Camp Davidu prochází Bush s britským ministerským předsedou Tonym Blairem – ať už je takováto návštěva jakkoli přátelská, obvykle se na ní „něco“ dojedná.
V aféře se začerněnými jmény na zveřejňovaných lékařských záznamech se Moore věnuje konspirační teorii- jak to že na oficiálně vydaných papírech je jméno Jamese Batha začerněné. Taková už je ale praxe, že cizí jména se začerňují. Mnohem zajímavější přitom je, že se Moore dostal k záznamu nezačerněnému, a že zjistil, čí to jméno je.
Kapitola o amerických spojencích sice vyjmenovává mocnosti typu Costa Rica, Maroko, Rumunsko, či Nizozemí (doplněné humornými archivy), hlasatel však oznámí i Republiku Palau, která je však státem volně přidruženým k USA, a tím pádem do jisté míry automaticky kopíruje jeho politiku.

Podobných drobností, nesrovnalostí a švů je v Mooreově bijáku mnoho, jsou nicméně podružné, neboť Michael Moore si nedělá zálusk na nějakou generální, objektivní pravdu.
Jeho film není ani historickou studií, ani protokolem. Vždyť kdo je hlavní figurou na plakátě k F911? Michael Moore. Kdo pronáší v průběhu filmu sarkastické a zaujaté komentáře? Michael Moore. Michael Moore je rockovou hvězdou světového dokumentu.

DALŠÍ TEXTY:
FAHRENHEIT 9/11 - hlášky
Michael Moore přivítal existenci pirátských kopií F911
FAHRENHEIT 9/11 - preview

Dokina.cz nabízí nejpřehlednější program kin na českém internetu. Programy kin sledujeme nejen v Praze a Brně, ale i v dalších městech, jako jsou Ostrava, Olomouc, Hradec Králové, České Budějovice, Plzeň a na mnoha dalších místech. Stejně tak vedle nejznámějších sítí Cinema City a Cinestar přinášíme i programy menších kin po celé České republice. Náš program kin je vždy kompletní a přehledný, takže snadno zjistíte, na jaký film a do jakého kina zajít.