Zataženo, občas trakaře

16. 10. 2009 - 11:20 | Téma | red

Zataženo, občas trakaře zdroj: tisková zpráva

Bláznivá animovaná komedie o jídle, kterého bylo příliš... Animované filmy, ač technicky stále dokonalejší (natáčené i v 3D verzích, sledovatelných speciálními brýlemi) se propadají do tvůrčí bezradnosti

Animované filmy, ač technicky stále dokonalejší (natáčené i v 3D verzích, sledovatelných speciálními brýlemi) se propadají do tvůrčí bezradnosti. Vypravěčská i figurální nápodoba hraných dobrodružných komedií (viz dynamika situací a majestátní průlety členitými prostory) přestává fungovat. Selhává totiž uspořádání příběhu. Tvůrci chtějí rozesmávat a často násilně vrství jeden gag za druhým. Tím větší rozpaky vzbuzuje výsledek, smích zamrzá na rtech, protože přebujelé komické atrakce jedna druhou přebíjejí. V plné míře to platí i pro snímek Zataženo, občas trakaře.

Režiséři Phil Lord a Chris Miller, inspirováni dětskou knihou Judi a Rona Berrettových, vytvořili svéráznou variaci na klasickou pohádku Hrnečku, vař, obohacenou comiscovými rekvizitami. Z oblohy nezadržitelně pršící a stále se zvětšující jídlo by zaplavilo celý svět, kdyby se statečný vynálezce neodhodlal zkázu zastavit. Zprvu žertovné potíže s padajícími dobrotami odkazují k filmům, kde hrdinové rovněž zápolili s obrovitými kusy potravy (třeba Allenova taškařice Spáč), často proto, že byli sami zmenšeni.

Zataženo, občas trakaře (český název trochu mate, původní Meatballs přece jen odkazují k potravě) těží z výrazně karikovaných postaviček a z notně bláznivého, přemrštěně situačního humoru. Zdá-li se tvůrcům filmu něco opravdu být směšné, snaží se to co nejdéle prodlužovat – třeba válení dětí v záplavě zmrzliny. Smolařský vynálezce Flint Lockwood (v českém znění jej namluvil Petr Lněnička) totiž po mnoha nezdarech uvede do chodu stroj na výrobu umělé stravy z pouhé vody, v první řadě samozřejmě hamburgerů. Přístroj nešťastnou náhodou vymrštěný vysoko do oblak však začne žít vlastním životem a počne ohrožovat celý svět (bizarní řádění špagetového tornáda patří k nejnápaditějším výjevům). Zajímavě jsou rozlišeny jednotlivé výtvarné složky: pozadí, tvořené zejména přístavními bloky a kolíbavou mořskou hladinou, je překvapivě realistické, postavičky ale připomínají hračky s velkými hlavičkami a mrkacíma očima, mají blýskavě vyhlazený povrch. Podoba potravin, zvláště těch obrovitých, kolísá někde mezi tím, převažuje spíše náznak a zevšeobecnění známé z plakátů v provozovnách rychlého občerstvení.

Ve filmu nalezneme snad všechna očekávatelná klišé – v zápletkách i modelaci postav. Dojemně bezbranný a důvěřivý Flint byl dlouhou dobu vysmíván a znevažován, protože se lišil od svých vrstevníků. Totéž přiznává i televizní reportérka Sam, do níž se Flint po uši zamiluje. Podobnými rysy se vyznačuje i všetečná opička Steve. Zato postavy dospělých dostaly zveličující odstup. Jednou dobromyslný, třeba v případě věčně zachmuřeného Flintova otce, rybáře odevzdaně zpracovávajícího sardinky, jenž nedokáže synovi vyjádřit svou lásku. Opakující se melancholické výjevy se šrotováním rybiček, o které nikdo nestojí, snad mají dokládat jeho bezradnou vykolejenost. Jindy do popředí vystoupí zlověstné našeptávání, což se vztahuje zejména na stále vykynutějšího zlodušského starostu, jenž Flinta ponouká k riskantním špatnostem a nutí jej, aby zadával stále masivnější jídelní příkazy. Obžerství a zištná vidina celostátní turistické atrakce jej (a málem i celý svět) přivedou ke zkáze.

Debutující tvůrci filmu spoléhají hlavně na hromadění všeho gigantického. Nevábné zbytky spadaného jídla se vhazují za stěnu blízké přehrady, která hrozí protržením. Ulice i hlavy lidí pokrývají obrovité kusy masa, případně vaječná volská oka, valí se tu obrovitý kukuřičný klas – a lidé propadavší panice sotva stíhají uskakovat či schovávat se do bezpečí. Na vzrůstající pohromě, ať již se řítí na Zemi nebo sužuje Flinta i jeho kamarády, kteří se vypravili do samotného centra zla, není směšného vůbec nic, zůstává jedině pachuť trapnosti. Hrátky s apokalyptickým očekáváním, mnohdy s příklonem ke groteskní poloze (jako v případě Eiffelovky proměnivší se v obrovité párátko, na které se nabodávají pláty sýra a dalších poživatin), či bezmála mysteriózní ničení vynálezu, který se vymkl zpod kontroly, jen prozrazují nezužitkované zdroje inspirace.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.