Účastníci zájezdu

27. 8. 2008 - 11:54 | Téma | red

Účastníci zájezdu zdroj: tisková zpráva

Podle knih Michala Viewegha vzniklo již několik úspěšných filmů (Báječná léta pod psa, Výchova dívek v Čechách, Román pro ženy)

Podle knih Michala Viewegha vzniklo již několik úspěšných filmů (Báječná léta pod psa, Výchova dívek v Čechách, Román pro ženy). Byť výchozí látku nutně zplošťovaly v tematickém zacílení i výrazovém ztvárnění. Přepisy se totiž, hlavně od Románu pro ženy, snaží zařadit do linie takříkajíc nenáročného čtiva na dovolenou. Sem spadá i nejnovější adaptace Vieweghova textu, Účastníci zájezdu.

Kolektivním „hrdinou“ Wievegova románu a jeho filmového zpracování jsou účastníci autobusového zájezdu do přímořského letoviska. Několik rodin, jednotlivců (a také dvojice homosexuálních mladíků) vyrážejí k moři s příslibem relaxace na pláži i navazování nových známostí či přátelství.

U některých postav se vůči knize pozměnily charakteristiky, jiné zmizely,avšak stále se snímek potýká s jejich přemírou. Ač je zde co největší (a nejatraktivnější) rozptyl povah i věkových kategorií, ne všechny figury do vyprávění zapadají zcela hladce. Některé postavy dospěly na hranici směšné, ale současně i mrazivé studie o dlouhotrvajícím manželství, jiné rozvíjejí lehce posmutnělou verbální klauniádu. Na druhé straně ale občas postřehneme téměř kabaretní pitvornosti, v lepším případě bakalářská klišé. Závažnost i výmluvnost jednotlivých postav je prostě kolísavá, závislá jak na znění scénáře, tak hereckém ztvárnění – a totéž platí i pro jednotlivé zápletky, někdy notně spekulativní a trapné. Nebetyčně se ovšem liší od syžetově obdobně zacílených kýčařských produktů z počátku devadesátých let: Slunce, seno, jahody a Trhala fialky dynamitem.

Debutující režisér Jiří Vejdělek (známe od něho televizní mikropříběh Sladkosti) se pokouší vyslovit základní postřehy o postavách už v prvních okamžicích vyprávění. Přikání se spíše ke karikující nadsázce, takže záleželo hlavně na hercích, jak se vyrovnají se svými rolemi (a zda vůbec dostanou prostor přiměřeně je rozvést). Eva Holubová a Bohumil Klepl věrohodně vykroužili manžele, jejichž vyhasínající vztah už opustila vášeň (viz epizodka s odsouváním manželských postelí v hotelovém pokoji). Přirozeně na sebe strhávají nejvíce pozornosti, ačkoli nezískávají o mnoho více místa než ostatní.

Anna Polívková jako jejich dcera Jolana selhává v přiblížení tajených traumat napohled veselé a sebeironické mladé ženy, kterou znepokojuje skeptické hodnocení vlastního vzhledu i šancí na milostný úspěch. Nepřesvědčí o tragikomických dilematech své hrdinky, vnucuje se příliš násilně a nepřesvědčivě. Toporné, rádoby směšné pomrkávání bohužel postihuje většinu postav, i ty, které v knize plnily funkci ústředních záchytných bodů. Například začínající zpěvák Max (Ondrej Koval ho pojednal natolik toporně a dřevnatě, že nechápu, proč byl obsazen) byl knize coby spisovatel povýšen na vypravěče, zde se jen ztrapňuje jako ne vždy úspěšný sexuální loudil.

V této neukotvené konstelaci se často pestře vybarvují hlavně figury vedlejší. Dvojici mírně potrhlých důchodkyň (Jana Štěpánková, Květa Fialová) hned při prvním spatření opovržlivě komentují dvě postpubertální dívky (Šárka Opršálová a Kristýna Leichtová). A bodrou dvojici „teploušů“ (Jaromír Nosek a Adrian Jastraban) pohoršeně i bojácně pozoruje rodinka s dvěma malými dětmi.

Následují postavičky neškodně bizarní, trochu ve stylu „vždyť každý jsme nějaký“. Mlčenlivý potápěč s brýlemi (Martin Pechlát) hledá pod mořskou hladinou hlavně sexuální atrakce. Slečna průvodkyně (Jitka Kocurová si s ní nevěděla rady) zosobňuje až krystalicky čistou naivku, jakou jsme naposledy spatřili snad v Pytlákově schovance. Svérázná dvojice řidičů (Pavel Liška a Miroslav Krobot), zkoumající záhadné mizení umělohmotných podšálků či optimální čas na „lulací“ přestávku, jako by sem vpadla z nějaké posmutnělé klauniády.

Vejdělek natočil příjemně kolébavou podívanou, která se vyznačuje turisticky atraktivními pohledy kameramana Jakuba Šimůnka, chytlavou relaxační hudbou Oskara Petra. Ale komedie se nakonec mohla odehrávat stejně dobře u nějakého jihočeského rybníka. Konfrontace lidí, nucených několik dnů se vzájemně snášet, je hodně těšitelská, naivně úsměvná, jakoby nás vyzývala, abychom na sebe byli hodní. Vejdělek má určitě daleko k jedinečnosti Roberta Altmana a jeho kolektivních portrétů. Základnu této bodré prázdninové selanky překročilo jen několik málo herců, kteří zaslouží plný obdiv. Zajisté Holubová s Kleplem, kteří stvořili živoucí postavy, snad i Krobot s Liškou. Ostatní dospěli jen k hihňavým jednorozměrným šaržím.

Recenze soundtracku z filmu Účastníci zájezdu

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

9. 1. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Zahrada je místem, kde můžeme nerušeně odpočívat a nabírat síly. Aby však tento prostor působil co nejpříjemněji, vyplatí se věnovat pozornost i zdánlivým maličkostem. Právě různé zahradní doplňky dokážou proměnit obyčejný koutek v místo, které nejen krásně vypadá, ale rovněž usnadňuje péči o rostliny a zve k odpočinku. V následujícím článku se podíváme na to, proč jsou kvalitní add-ons pro zahradu tak důležité, a představíme tipy, jak je efektivně využít.
Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce