Robert Sandrich (Peter Sarsgaard) je neúspěšný scénárista a truchlící milenec. Jeho přítel Max nedávno zemřel způsobem, který stále plní Robertovo srdce výčitkami.
Znenadání se však objeví vlivný producent Jeffrey Tishop (hyperenergický Campbell Scott), který se zamiluje do Robertova posledního, očividně autobiografického scénáře. Od realizace dělí Roberta jediná drobnost. Jeffrey chce změnit homosexuální motiv příběhu na heterosexuální. Producent vystavuje váhajícího scénáristu všem pokušením, jaké si lze v interiéru představit. A Robert, jehož chudobu už známe a zároveň obdivujeme desén jeho starého automobilu i jeho hrdost, se rozhoduje, zda má „zradit“ svou lásku ve prospěch své budoucnosti. Volí Ano.
![](http://dokina.timg.cz/apollo/pictures/20052174149960975.jpg)
Až do téhle chvíle je The Dying Gaul, Lucasův režijní debut dle vlastní divadelní hry, zajímavým záběrem do zákulisí Hollywoodu. O interesantní podívanou jde už pro stylovou kameru a režisérův smysl pro apartní kulisy.
![The Dying Gaul](http://dokina.timg.cz/apollo/pictures/20052174149135922.jpg)
Bodem úrazu The Dying Gaul je moment, kdy Robert na chatu uvěří, že Elaine je Max. Lucas tuto situaci vysvětluje dost kostrbatě, pomáhá si Robertovým buddhismem a zcela otřesnými záběry na Maxe.
Navíc není úplně jasné, co Elaine k převleku za Maxe vlastně vede. Je to snaha o seberealizaci, jak by napovídá její rozmlžený pohled, když mluví o své dřívější práci? Je to touha po ovládnutí druhého člověka, jak se lze domnívat, když si sežene staré materiály obou milenců?
Oproti úvodní, zdravě ironické eleganci odpoledního kalifornského žáru, který se medově táhne podél křišťálového bazénu, jsou scény u počítačů neslýchanou brzdou. Jednotlivé vzkazy Lucas nadto přináší ve formě monologů obou figur. V té chvíli jsem si připadal jako na divadelní zkoušce.
![The Dying Gaul](http://dokina.timg.cz/apollo/pictures/20052174148512676.jpg)
Krása The Dying Gaul, tohoto „Umírajícího Gala“ se až na několik obrazů skrývá především jistotě a z toho plynoucí eleganci obrazu. Snad stejně, jako je bezchybný povrch vzývané sochy. Její dramatický výraz, který plyne z krásy protnuté bolestí však v Lucasově The Dying Gaul nevidím.