Sinister - recenze

6. 11. 2012 9:07 - Recenze | Autor: Karel Drda

Sinister - recenze Zdroj: Archiv

Hororová éra minulé dekády, kdy světovému filmu vládla japonská vlna se svými americkými předělávkami, se zdá být téměř zapomenuta. Přesto se čas od času objeví překvapivě dobrý film, který fanoušky žánru potěší. Do této kategorie patří i snímek Sinister režiséra Scotta Derricksona.

Režisér Scott Derrickson není pro fanoušky béčkových filmů neznámým tvůrcem. Do „velkého filmu“ však vstoupil až v roce 2008, kdy dokončil průměrný sci-fi snímek Den, kdy se zastavila Země. Na jeho další film si diváci museli nějaký ten pátek počkat, ale v případě hororové podívané Sinister se evidentně čekání vyplatilo. Pokud se zmiňovaný žánr drží svých nepsaných mantinelů, je jasné, že nikdy nepůjde o kdovíjaký úspěch. Takový film oslovuje především komunitu fanoušků.

Hororové klišé?

Sinister Ethan Hawke ve filmu Sinister | Zdroj: H.C.E.

Sinister tak není filmem, z něhož by na diváka působily neefektivně rozházené miliony dolarů. Efekt a styl však tvůrci vložili především do strachu, lekacích scén a velmi dobře vystavěné atmosféry. Samotný příběh není kdovíjak originální a upřímně, kdy jste naposledy viděli horor, který by byl. Filmaři do hlavní role obsadili vynikajícího herce Ethana Hawka. Talentovaný a nadprůměrný umělec se dlouho neobjevil v žádném velkém trháku a jeho do jisté míry neokoukaná tvář zde perfektně funguje. V ostatních rolích, pak ze zcela evidentních důvodů, kterým se říká rozpočet, hrají převážně neznámí herci. Malou výjimkou je Fred Dalton Thomson objevující se v mnoha vedlejších rolích hollywoodské produkce. Zde si zahrál postavu místního šerifa, což v jeho případě je docela vtipné klišé. Můžete totiž nabýt dojmu, že tenhle chlápek už 40 let hraje pouze uniformované policisty. Hawke si samozřejmě zahrál hlavní roli. Spisovatele detektivních knížek Ellison Oswalt na půdě svého domu objeví staré filmové pásy, na nichž jsou zaznamenány vraždy, které se v jeho domě kdysi staly.

Hudba, střich a … Strach!

Do klasického schématu po nějaké době vstoupí samotný pachatel s nadpřirozenými schopnostmi, který začne ohrožovat nejen samotného autora detektivek, ale také jeho rodinu. Začne klasická hra světel, tmy, střihu a hudby, která v podstatě tvoří hlavní páteř hororové nálady.  Režisér dokázal z obyčejného příběhu poskládat naprosto dokonalé schody v bludišti nazvaném „divákův strach“. Okamžik leknutí nechává v každém hezky dozrát, s ničím nespěchá a kolem každého dlouho buduje stísněnou a nepříjemnou atmosféru strachu, kterou nechá dokonale vygradovat. Filmu pomáhá výborný střih, gradaci pak drží opěrnou hůl výborně napsaná hudba. Sinister není kdovíjak originálním filmem. V podstatě by šlo říci, že jde o klasický hororový průměr. Scénář nepřichází s ničím, co by stálo za přemýšlení. Na druhou stranu vás však tvůrci nenechají vydechnout a sledování filmu se promění v drogově opojnou masochistickou jízdu. Nechcete u toho být, nechcete se bát, ale sedíte přikováni v křeslech a nedokážete vstát.

Sinister film Sinister | Zdroj: H.C.E.

Jděte na to!

Pro běžného filmového diváka tohle není ke koukání. O tom není žádných pochybností. Kdo se však rád počítá k hororovým divákům, pak by měl rychle vyrazit do kina. Už proto, že tyhle méně úspěšné snímky velmi rychle končí v levné videodistribuci a Sinister zasluhuje velké plátno, tmu a hlasitou hudbu. Bezesporu totiž jde o nejlepší horor končícího roku.