Sedm psychopatů - recenze

2. 12. 2012 - 15:22 | Recenze | Karel Drda

Sedm psychopatů - recenze Colin Farrell, Christopher Walken, Sam Rockwell ve filmu Sedm psychopatů. | zdroj: Bioscop

Je dnes velmi módní  míchat divákovi koktejl z různých žánrů, bavit ho i napínat, děsit i řešit s ním různá existencionální dramata a vše pak zabalit do jednoho vydařeného dílka. Snímek Sedm psychopatů režiséra Martina McDonagha má přesně takové ambice a dokonce tak i funguje.

Režisér McDonagh na sebe upoutal pozornost v roce 2008 snímkem V Bruggách. Od té doby nic, vypadalo to jako náhodný a celkem vydařený výstřel do žánru gangstersky pokřivených komedií, v nichž se dodává padouchům jistý lidský rozměr. Když se tedy objevila informace o přípravách Sedmi psychopatů, fanoušci zaplesali. Výsledkem je velmi roztomilá, zábavná i napínavá komedie, v níž se opět propletou vztahy několika zvláštních a bizarních lidí. Hvězdné obsazení filmu pak jen McDonaghovi dodává potřebný marketingový tah a výsledkem je mírně nadprůměrná podívaná, která na sebe vrší jednu předvídatelnou věc za druhou. Ovšem s takovým umem a gráciemi, že to nikomu nevadí.

Sedm psychopatů Sam Rockwell ve filmu Sedm psychopatů | zdroj: Bioscop

Žánrové puzzle

Marty (Colin Farrell) je výstřední scénárista, kterému zrovna nejde psaní od ruky a rozhodne se naprosto chybně vyhledat pomoc u svých přátel. Jedním kamarádem je zoufale špatný, ale přechytralý herec Billy (Sam Rockwell), tím druhým je pak zoufalec Hans (Christopher Walken). Oba naprosto nesourodí muži však kromě ohromné spousty rad disponují ještě chutí ke kradení psů. Přivydělávají si tím a zjevně je to i docela baví. Není totiž nad to ukrást psa někomu zazobanému a pak si říci o odměnu. K setkání starých přátel dojde jaksi v tu nejméně vhodnou dobu. Dvojice vykutálených blbů šlohla psa gangsterovi, který se zrovna vydírat nenechá. Psychopat Charlie se rozhodne zadupat do země každého, kdo má s tímhle činem něco společného. Komorní ráz snímku V Bruggách je zde zachován jen do určité míry, mnohem více se před námi otevírá vypravěčský styl Guy Ritchieho. Geniální puzzle v podobě dramatických a komediálních prvků zde funguje na výbornou, Christopher Walken se po delší době ukazuje v dobře napsané roli, ale přesto něco filmu chybí. Příběh samozřejmě není kdovíjak originální. Krádežemi psů se vlastně živil i Švejk, takže opravdu nejde o motiv hodný poklony, ale naprosto excelentně napsané dialogy veškeré připomínky smazávají. Sedm psychopatů potěší i hudební fanoušky, protože vidět Toma Waitse v roli Zachariáše je opravdu mysteriózní zážitek.

Sedm psychopatů Željko Ivanek, Woody Harrelson ve filmu Sedm psychopatů | zdroj: Bioscop

Pohoda bez efektů

Vychytané a dobře načasované hlášky jdou v dobře mířených dávkách a dokonale urychlují již takhle dobře odsýpající děj. Pokud by se měla najít nějaká hodně dobrá komedie pro letošní rok, pak by šlo říci, že objevila až na sklonku roku a že jde zrovna o Sedm psychopatů. Pokud se vám líbil snímek V Bruggách, pak filmu občas odpustíte klišovitý scénář, možná trochu zbytečně přestylizovaný střih. Protože na tohle normální divák kašle. Ten se chce hlavně dobře pobavit. A to „sedmička“ dobře naladěných herců ukazuje po celou dobu. Dnes jsme si všichni zvykli chodit do kina v 3D brýlích, sledovat přemrštěné efekty a žasnout nad tím, jak z plátna létají modří ptáci. Tentokrát to bude bez brýlí a zážitek bude stejný. To vám slibuji.