Roger Avary je chlap v pozadí. Přitom získal Oscara. Pulp Fiction, 1994, původní scénář. Z jeho webové stránky je vidět, kolik práce stojí drobet zrealizovaných – a ne vždy úspěšných – projektů. Dá se říct, že Avary má nehoráznou smůlu, ale spíš si myslím, že jenom neměl žádné extra štěstí.
Roger Avary se narodil 23.8. 1965 ve Flin Flonu v Kanadě. V osmdesátých letech už byl v Kalifornii a v ’84 o sobě dal vědět kraťasem The Worm Turns. Později se pokoušel probít jako scénárista a režisér, skončil ale v té slavné videopůjčovně, ve které dělal i Quentin Tarantino.
Odtud jejich přátelství a vzájemný obdiv. Avary dal Tarantinovi přečíst svůj osmdesátistránkový scénář The Open Road. Tarantino jej masivně předělal a Avary potom zase pomáhal dát příběhu pevnou strukturu. Scénář byl později zfilmován jako Pravdivá romance, v titulcích ovšem Avaryho jméno chybí.
Některé Avaryho obrazy z The Open Road se však později dostaly do Pulp Fiction (kulky, které minou svou oběť+ nechtěný výstřel v automobilu, který vede k luxusní „čističské“ sekvenci) a Takových normálních zabijáků. Nejprve však došlo na titulek za lehkou pomoc u Tarantinova debutu Gauneři (Reservoir Dogs), kde Avary napsal pár řádek a vymyslel design loga Dog Eat Dog.
No a pak už Pulp Fiction. Idea PF je ale staršího data: původně mělo jít o tři krátké filmy od třech režisérů- Quentina Tarantina, Adama Rifkina a Rogera Avaryho. Rifkin vycouval a Tarantino s Avarym rozšířili svoje texty do scénářů s názvy Pandemonium Reigns a Gauneři. Po úspěchu Gaunerů chtěl Tarantino natočit PF sám, a scénář chtěl od Avaryho. Borci odjeli do Amsterdamu, kde dali do kupy oblíbené scény ze svých nerealizovaných textů a spojili je do PF. Úspěch snímku byl famózní a chlapíkům přinesl Oscara, při jehož udělování Avary pronesl slavné: „Teď už půjdu, musím se jít vyčůrat.“
V roce 1994 Avary také režíruje svůj celovečerní debut: kriminálku Killing Zoe. Film, který pomáhal Tarantino produkovat, získal několik festivalových ocenění a vydobyl si respekt fanoušků. Ke stejnému roku se váží i Stoneovi Zabijáci, což byla pro Avaryho dosti kuriózní zkušenost. Zabijáci, jak známo, vycházejí ze scénáře Quentina Tarantina. Tarantino se pokoušel dostat na ně peníze, a jedním ze zdrojů měli být „Paul Brothers“- dvojka kulturistů, kteří se za to ale měli ve filmu objevit. Tarantino nebyl schopný obraz nadrásat, a tak ho přihrál Avarymu, který zrovna také nebyl v kondici, ale scénu s vypětím sil napsal. Avary říká, že kvůli tomuhle obrazu se do Zabijáků nakonec Stone pustil, aby jej pak stejně vystřihl, protože jej „posral“. Navíc Tarantino nikdy nepřiznal, že scénu napsal Avary, což dlouholeté přátele kapku rozklížilo.
V roce 1995 se Avaryho kariéra pomalu hroutí. V Paříži se pustil do televizního sci-fi Mr.Stitch. Biják byl původně zamýšlený jako pilot k seriálu, ale natáčení skončilo pohromou. Avary poznamenává, že by to mohlo být dobré jako kraťas. Mr.Stitch se neprodal, stejně jako pozdější projekt pro NBC Odd Jobs.
Avarymu byly nabízeny nejrůznější adaptace, které buď nikdy nedopadly (komiks Sandman pro Warnery, Thank You For Smoking pro Gibsonův Icon), byl odmítán (Tracker pro New Line).
K režii se Avary dostal až v roce 2002 s přepisem románu Pravidel vášně (The Rules of Attraction) známého amerického spisovatele Bretta Eastona Ellise. Živě natočená komedie z vysokoškolského prostředí skvěle vystihuje ducha Ellisových knih a oživila zájem o Avaryho dílo. V současné době Roger Avary pracuje na adaptaci nejnovější Ellisovy knihy Glamorama, která by měla být venku příští rok. Mezitím strávil Avary polovinu letošního roku přepisem skejťáckého dokumentu Staceyho Peralty Dogtown and Z-boys do celovečerního filmu Lords of Dogtown, který měl režírovat David Fincher. Fincher bohužel z projektu už stihl vycouvat- kvůli penězům…
Roger Avary není muž, o kterém ví širší publikum. Pokud však jeho jméno znáte, stáváte se členy elitního klubu „těch, kteří vědí.“