Ridley Scott

24. 11. 2008 - 11:25 | Téma | red

Ridley Scott zdroj: tisková zpráva

Filmový malíř historických fresek. Anglický – drahnou dobu již ovšem hollywoodský – režisér Ridley Scott (narozen 30. listopadu 1937 v Northumberlandu) prošel podobným vývojovým obloukem jako Miloš Forman

Ridley Scott Anglický – drahnou dobu již ovšem hollywoodský – režisér Ridley Scott (narozen 30. listopadu 1937 v Northumberlandu) prošel podobným vývojovým obloukem jako Miloš Forman. Ve svých počátcích se vyznačoval výrazně autorským přístupem, divácky atraktivní žánry dokázal povýšit k uměleckým výšinám či dokonce ke střídmě komponovanému podobenství. Jenže od okamžiku, kdy přijal angažmá v zámoří, převládla právě ona diváckost, stále však na obdivuhodné řemeslné úrovni. Jeho první snímky se vyznačovaly neopakovatelným, svébytným rukopisem. Hollywoodská éra naopak hýří očekávatelnými klišé, k jakým by dospěla kterákoli z tamějších filmařských špiček. Zato má Scott ale k dispozici olbřímí rozpočty…

Ridley Scott patří k zkušeným tvůrcům, kteří si filmařinu ohmatali z nejrůznějších stran. Dlouhou dobu se ostatně živil natáčením reklam – měl jich natočit kolem dvou tisíc – a příležitostně se k nim vrací i nyní. Profesionální dráhu nastoupil pozdě a málokdo předvídal, že se rodí hvězda. Bylo mu přesně čtyřicet, když se dostal ke své prvotině – historickému filmu Soupeři (1977). Atraktivní kolorit napoleonských válek umocněný putováním napříč Evropou se stal poutavým pozadím pro vražednou zášť dvou znepřátelených důstojníků, které umanuté pojetí cti žene do nových a nových soubojů. Důraz na postižení vojenské mentality i působivé šerosvitné obrazy prozrazují vliv Stanleyho Kubricka, respektive jeho tehdy nedávno dokončeného filmu Barry Lyndon. Ovšem Scott prokázal, že obdobného výsledku lze dosáhnout i na půdorysu vpravdě komorním.

Poté následoval horor Vetřelec (1979). Setkání a zápas s mimozemskou potvorou Scott situoval do prostor kosmické lodi a více než krvelačnými atrakcemi diváka děsil obratným navozováním hrůzy. Výrazová střídmost, zhutnělé myšlenkové zázemí a jedinečná schopnost navodit žádoucí vyznění pouhým náznakem určuje podobu režisérova rukopisu. Ani v soumračné sci-fi Blade Runner (1982) nepodlehl lákadlu obrazu ošuntělého města budoucnosti a soustředil se na existenciální rovinu spjatou s hlavním hrdinou, lovcem polidštěných androidů. Tady se výrazně nepohodl s producentem. Namísto režisérem zamýšleného znepokojujícího konce nastoupil idylický happy-end. Původní verzi prosadil s více než desetiletým odstupem až v takzvaném režisérském sestřihu.

Scottovo rostoucí uznání provázely nejen narůstající rozpočty a honoráře, ale také obsazování stále známějších tváří. Jestliže Vetřelec zjednal dosud neznámé Sigourney Weaverové hvězdnou publicitu, slavný Harrison Ford svou účastí dodal filmu Blade Runner ještě více lesku. Nemluvě o Tomu Cruisovi, kterého jsme mohli vidět v „mystery“ pohádce Legenda (1985). Ridley Scott se ocitl na pomyslném hollywoodském vrcholku a realizačně náročné velkofilmy střídá s únikovými historkami zpravidla kriminálního zaměření, jednou vtipnými a nápaditými, jindy spíše těžkopádnými. Může si dovolit špičkové herecké obsazení, i když často převažuje hvězdná popularita nad skutečným umem. Ať již na Scotta hledíme jakkoli, mění se ve spolehlivý stroj na výrobu peněz.

Z oddechových, v kontextu Scottovy tvorby druhořadých titulů, upozorním na filmy Ten, kdo mě hlídá (1987), Černý déšť (1989), Bílá smršť (1995), G. I. Jane (1997), Hannibal (2000), Švindlíři (2003). Scott v nich střídá žánrové zakotvení i námětovou orientaci. Podrobnější zmínku si zaslouží jedině thriller Thelma a Louise (l991), příběh dvou žen (Susan Sarandonová, Geena Davisová), které touha po bezbřehé svobodě a snaha utéci z ponižujícího manželství vede ke střetu se zákonem. Hrdinky pak v jednom okamžiku překročí osudné rozhraní, odkud již nevede cesta zpět. Scott zde skloubil napínavé vyprávění s varovným poselstvím o zkázonosných posunech v mezilidských vztazích, o citové okoralosti a (sebe)destrukci, k níž vede zaslepené opojení totální nezávislostí.

Z rozmáchlých, převážně historických pláten je v dobré paměti diváků Kolumbova námořní výprava za novými světy ve snímku 1492: Dobytí ráje (1992). I přes obsazení Gérarda Depardieua do hlavní role výsledek nijak příliš neoslovuje, naopak mnohokrát zazněla výtka z rozvleklosti. Vypravěčskou dynamiku a vzruch naopak nabízí válečné drama Černý jestřáb sestřelen (2001) o americkém výsadku kdesi v Somálsku, ustavičně zmítaném nepokoji. Jenže les otazníků vzbudí vzkypělý militarismus… Obdiv válečnického řinčení se snáze stráví v historickém hávu. V oscarovém hitu Gladiátor (2000) se Scott vypravil do starověkého Říma, aby postihl vzdornou mysl i skutky šlechetného vojevůdce (Russell Crowe) ničeného nepřízní mocných.

Do dávné minulosti – na sklonek 12. století – se Scott vrátil filmem Království nebeské (2005). Tady zachycuje marné tažení křižáckých jednotek, majících vyrvat svatá místa z moci mohamedánů. Katastrofu neodvrátí ani ušlechtilý Balian (sošně kynoucí Orlando Bloom se nevymanil z poetiky Pána prstenů), jenž se ujme obrany Jeruzaléma, obleženého Saladinovými vojsky. Scott se tu zjevně přimknul k módní vlně, zastoupené například Trójou nebo Alexandrem Velikým. Spoléhá na nedozírné šiky bojovníků, na všelijaká, zpravidla notně toporná mravní dilemata, která postavami cloumají. V křesťanstvu se nositelem mírových úmyslů stává prostý kovář, na nepřátelské straně Scott oceňuje sultána Saladina. Ale ani to není nic nového: stejně jej už před sedmi desetiletími vykreslil DeMille v Křižácích, kteří zpracovávali obdobnou látku...

Novým žánrem pro jinak zkušeného a osvědčeného řemeslníka je romantické drama - Ridley Scott si ho režijně vyzkoušel při adaptaci bestselleru Petera Maylea Dobrý ročník (2006). Obnovená spolupráce s hercem Russellem Crowem nabízí tradiční příběh nesmlouvavého obchodníka, který objevuje radosti života. Obvyklý syžet je však zaobalen do vyjímečné viuální podoby, opěvující krásy francouzského venkova, a je podpořen solidními hereckými výkony všech protagonistů. Putování po rozličných filmových žánrech jej pak v roce 2007 zavedlo až ambicioznímu krimithrilleru Americký gangster. Střet mezi neúplatným policistou Robertsem (Crowe) a narkobarona Lucase (Denzel Washington) postrádá na lidské naléhavosti a vede ke smířlivosti mezi oběma světy. Se svým oblíbeným hercem Russellem Crowem se pustil také do thrilleru špionážního - Labyrint lží. Potvrzuje se však, že jeho tvorba stále více sklouzává k hollywoodskému průměru.

V roce 2003 byl Ridley Scott anglickou královnou povýšen do šlechtického stavu. Vsoučasnosti se věnuje i filmové produkci. Většinou se soustřeďuje na komorní dramata jako Profesor odchází, významné jsou i jeho televizní aktivity. Vlastní též firmu na výrobu trikových scén. Jméno Scott není navíc jediné, na které můžeme ve filmovém světě narazit, režii se věnuje i Ridleyho mladší bratr Tony (Top Gun) a též syn Jake.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.