Renesance

9. 5. 2007 - 8:04 | Téma | red

Renesance zdroj: tisková zpráva

Ambiciózní francouzsko-britsko-lucemburská futuristická detektivka Renesance je dalším digitálně animovaným snímkem, který se snaží maximálně přiblížit hranému filmu

Ambiciózní francouzsko-britsko-lucemburská futuristická detektivka Renesance je dalším digitálně animovaným snímkem, který se snaží maximálně přiblížit hranému filmu. Ryze černobíle nakreslené, comicsově stylizované postavy se v něm přirozeně pohybují jako skuteční lidé v (téměř) realistickém prostředí. Snímek ale zároveň vytváří vlastní a nezaměnitelný retrofuturistický svět. Na filmu, který režíroval a na jeho designu se zásadní měrou podílel Christian Volckman, začala skupinka nadšenců pracovat již v roce 1999. V dnešní době módních filmových adaptací comicsových příběhů nevyznívá Renesance však již tak převratně, jak by působila na přelomu tisíciletí.

Příběh je mixem klasické „černé“ kriminálky s cyberpunkovou odnoží sci-fi odehrávající se v nepříliš vzdálené budoucnosti. Kdyby byl natočený „konvenčně“ s živými herci, nevybočoval by – vzhledem k nepříliš svébytnému variování žánrových klišé i archetypů postav – nijak výrazněji z řady epigonů futuristického thrilleru Minority Report. Ve spojení s podivuhodnou animací však dostává dráždivější kontury. Ústředním protagonistou distopie situované do Paříže roku 2054 je drsný samotářský polda (v anglické verzi ho namluvil Daniel Craig), jenž s až buldočí posedlostí pátrá po unesené mladé, ale mimořádně talentované výzkumné pracovnici. Dívku zaměstnávala všemocná nadnárodní korporace slibující na svých billboardech všem klientům „zdravý, krásný a dlouhý život“. Mrtvolami lemované vyšetřování, během něhož se policista zaplete s nebezpečně smyslnou sestrou pohřešované vědkyně, směřuje k odhalení až „mengeleovsky“ zrůdných experimentů pohrávajících si s krádežemi identity, genetickou manipulací a s tajemstvím nesmrtelnosti.

Renesance bývá kvůli ojedinělému vizuálnímu konceptu nepatřičně poměřována se snímkem Sin City – město hříchu, ačkoli má mnohem blíže k Millerovu kreslenému comicsu. Z hlediska technického ji lze srovnávat spíše s paranoidním sci-fi thrillerem Temný obraz (2006). Renesance je snímek, v němž jsou pohyby (ale i mimika) herců digitálně přetvářeny – především v počítačových hrách využívanou – metodou motion capture a poté převáděny na animované 3D postavy (viz článek Renesance: digitální kouzlení). Není to tedy snímek s živými herci vystupujícími před blue screenem a posléze zasazenými do renderovaného hyperreálného prostředí. Je to animovaný film, který navzdory využití moderních počítačových programů navazuje na rotoskopickou technologii Walta Disneye, využitou v roce 1937 pro rozpohybování kreslené Sněhurky, jejíž veškeré akce předehrála a předtančila herečka z masa a kostí. Vyvrcholením metody motion capture (avšak zároveň i její slepou uličkou) se ukázala adaptace oblíbené japonské videoherní série Final Fantasy: Esence života (2001), ale i rodinný snímek Polární expres (2004). Renesance narozdíl od nich není fotorealistickou imitací reality. Z výtvarného hlediska vytváří svébytný comicsový svět s melancholickou atmosférou. Impozantní vizuální stránka ale často zastiňuje poněkud odtažitý, motivově nedůsledný a matně vygradovaný příběh.

Po vzoru Blade Runnera a Metropolis, ale i japonských animovaných filmů typu Akira nebo Ghost in the Shell, autoři vytvořili fascinující horečně pulzující vizi Paříže budoucnosti. Ta připomíná ohromný všepohlcující a sociálně polarizovaný labyrint, v němž se hypermoderně sterilní architektura propojená vícepatrovými zasklenými silničními koridory prolíná s historickými památkami, jako jsou Eiffelovka, Sacré-Coeur či Notre-Dame. Kamera dění na plátně snímá jako by šlo o běžný hraný snímek, využívá však i herního „pohledu z vlastních očí“ (při přestřelkách nebo během zběsilé automobilové honičky). Autoři ve svém cybersvětě však pouze neexhibují: nevyhýbají se ani dlouhým dialogovým sekvencím, ba dokonce ani postelovým scénám. Stejně jako v Sin City se i v tomto filmu objevuje více centimetrů nahé ženské kůže, než by bylo přípustné v jakémkoli hollywoodském blockbusteru.

Ultrakontrastním vzhledem grafických románů inspirovaný film je skutečně černo-bílý. Šedivé odstíny spatříme jen v odrazech skleněných ploch, při zobrazení vody, deště, kouře či holografických – a tedy „nereálných“ – 3D figur. Barvy na plátno „rušivě“ problesknou jednorázově v případě schizofrenních kresbiček jisté postavy. Stejně jako ve filmech „černé“ série to tvůrcům umožňuje pracovat s působivě pochmurnou hrou světel a stínů (bílá barva dominuje pouze „snovým“ sekvencím). Monochromatická paleta však má – především na počátku snímku – nepříjemný důsledek: obličeje postav jsou vzhledem ke své perokresbové, do černočerné tmy ponořené stylizaci vzájemně mnohdy zaměnitelné a „noirově“ překombinovaný děj se tak ještě více znepřehledňuje.

Představa Paříže za padesát let je v duchu cyberpunkových vizí přetechnizovaná, nihilistická a ponurá. Reflektuje současné problémy západní civilizace, jakými jsou globalizace, terorismus, policejní represe, spojená s omezováním individuální svobody, i rasové konflikty (v souladu s přistěhovaleckou rétorikou nového francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho má většina zločinců asiatské nebo arabské rysy). Zároveň se tvůrci snímku zamýšlejí i nad etickými otázkami spjatými s farmaceutickým průmyslem a s genetickým inženýrstvím, respektive nad jejich možným zneužitím ve službách fašizujících ideologií.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Nintendo (r)evoluce: Připomeňte si důležité milníky oblíbené značky

Nintendo (r)evoluce: Připomeňte si důležité milníky oblíbené značky

12. 8. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Nintendo, PlayStation a Xbox – tzv. velká trojka na poli dnešních konzolí. Ač v současnosti drží prim zařízení od Sony a Microsoftu, cestu k úspěchu jim vydláždilo právě Nintendo, a to už v 80. letech, kdy na světový trh uvedlo svůj Nintendo Entertainment System (NES). Předchůdci jako slavný Atari nebo vůbec první konzole Magnavox Odyssey se s ním nemohli měřit. Tady se začala psát budoucnost herního průmyslu.
Pravidelné sledování filmů může lézt do peněz. Jak ušetřit?

Pravidelné sledování filmů může lézt do peněz. Jak ušetřit?

4. 8. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Řadíte-li se mezi filmové fanoušky, kterým nesmí ujít žádná premiéra, a rádi se znovu podíváte i na starou dobrou klasiku, jistě víte, že tento koníček rozhodně není levný. Ať už chodíte do kina, nebo sledujete filmy z pohodlí domova, obstarat filmy legální cestou něco stojí. Jak výdaje držet pod kontrolou?
Důchod v roce 2021: Vypočítejte si jeho výši

Důchod v roce 2021: Vypočítejte si jeho výši

27. 7. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Nacházíte se před nástupem do penze a zajímá vás, jakou částku budete pobírat? V dnešním článku vám poradíme, jak si ji můžete spočítat a co všechno budete k žádosti o důchod potřebovat.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.