RED 2 - recenze

9. 8. 2013 10:00 - Recenze | Autor: Karel Drda

RED 2 - recenze Red 2 | Zdroj: Bontonfilm

První RED byl nečekaným zjevením. Film dokázal rehabilitovat Bruce Willise v očích těch, kteří si jej dobírali za jeho výsledky v posledních Smrtonosných pastích. Druhý díl už těží z nebývalé popularity a kupodivu s ní nakládá ještě v míře celkem rozumné. RED 2 opět spojuje nesourodý tým vysloužilých agentů a posílá je do akce, kde je možná trochu více humoru, než by se slušelo.

Smrtonosná past byla ve své době Willisovým výtahem nahoru, dnes už spíš vypadá jako pořádně těžká koule na noze. John McClane se v letošním roce zjevil již popáté a již podruhé působil velmi trapně. To Frank Moses je úplně jiný kabrňák. Zatímco ten první se pokouší dělat stejné vtípky jako před dvaceti lety a nefungují, druhý chlapík je stále při síle a současně se vlastně netají tím, že to nejlepší má už dávno za sebou. Série RED je pro Willise znovuzrozením akčního hrdiny. Na tuto roli čekal hodně dlouho a možná už ani nedoufal, že přijde.

Vysloužilci opět v akci

Bývalí agenti tajných služeb, které systém v prvním díle odepsal, jsou zpět, už jako fungující tým, který bere docela zajímavé kšefty. Na své nové misi se hrdinové bez bázně, hany a s vráskami podívají hned do několika evropských lokací a budou se snažit zachránit svět od tajemné smrtící zbraně. Zápletka nic moc!  Je to vlastně jen další tuctový příběh, kterých už jsme viděli spousty. Tady však fungující dobře napsané postavy, dialogy a profesionálně natočené akce nepopírající věk hlavních postav, dodávají filmu punc věrohodnosti. Tvůrci se rozhodli být vážnější a serióznější. Příběh samotný tak není vyloženě přitažený za vlasy a vážnost filmu neubližuje. Humor, který byl v prvním díle nenucený a fungoval jako kouzlo nechtěného, je zde pak dávkován v mnohem intenzivnější podobě. Divákovi se tak dostávají dvě polohy, které se o sebe občas ne zrovna inteligentně otřou. Bruce Willis je zde vlastně ve své přirozené kůži. Jeho Franks je vlastně Johnem McClanem důchodového věku. Nesrší tolik vtipem, ale dokáže pobavit. Role dvorních šašků se i tentokrát ujali Marvin se Sarah (John Malkovich a Helen Mirren), jejichž hlášky jsou přesnětím kořením, které z RED 2 dělá snímek, ke kterému se člověk jednou rád vrátí.

Menší rozpočet, větší zábava

Režisér Dean Parisot je možná neznámým jménem, ale není rozhodně špatným filmařem. Minimálně lze z jeho dosavadní tvorby vyčíst jistou dávku smyslu pro humor, zkušenost s těmi největšími hvězdami a potřebný rutinérský přístup. RED 2 je možná i díky jeho méně formálnímu přístupu k hercům koncertem hvězd jako John Malkovich, Anthony Hopkins, Catherine Zeta-Jones a David Thewlis. Méně přesvědčivosti pak podává Mary-Louise Parker v roli Frankovy partnerky Sarah. Vtipné je, že s rozpočtem 84 miliónů dolarů se v kontextu nákladů na současné výpravné hity vlastně jedná o nízkonákladový snímek, který ač nevstoupil do kin s kdovíjakou razancí, bude na tom rozhodně lépe, než některé letní blockbustery. RED 2 je filmem, který si návštěvu kina určitě zaslouží. Herecky vyvážená jízda velkých hvězd zde funguje téměř na výbornou a nad občasným škobrtnutím v příliš křečovitém humoru našinec jen s lehkostí sobě vlastní mávne rukou.