Půl čtvrté

23. 10. 2006 - 8:36 | Téma | red

Půl čtvrté zdroj: tisková zpráva

Dokumentární filmy si už delší dobu odvážně razí cestu zpět do kin; ještě před několika desetiletími, v předtelevizním čase, zde ostatně měly domovské právo

Dokumentární filmy si už delší dobu odvážně razí cestu zpět do kin; ještě před několika desetiletími, v předtelevizním čase, zde ostatně měly domovské právo. Občas dokonce podstupují snad trochu zvláštní, ale v zásadě příznivou cestu z televize do kinosálů (např. Jiné světy Marka Škopa nebo Sejdeme se v Eurocampu Eriky Hníkové měly premiéru na obrazovce). Putují tedy opačným směrem než hrané filmy.Tento trend svědčí o nosnosti dokumentárních témat, kvalitě zpracování i o tom, že se mnohé z nich cítí stísněny omezeným obdélníkem obrazovky. Do kin s DVD aparaturou zamířil i sympatický dokument mladých tvůrců Tomáše Hodana a Štěpána Hona Půl čtvrté, uvedený také původně v televizi (v půlhodinovém formátu). Podnětem k jeho vzniku se stalo mimořádné zaujetí fotografa Štěpána Hona Zakarpatskou oblastí Ukrajiny, někdejší Podkarpatské Rusi; objevil ji pro sebe jako fotografické téma a začal do regionu pravidelně jezdit, později i s dokumentaristou Tomášem Hodanem. Svá pozorování zúročili v poutavé studii s uměleckými i sociologickými parametry. K tomu, aby nesklouzli do klišé povrchního cestopisu či turistické upoutávky, jaké často vznikají z rychlých jízd zvoleným územím, jim pomohlo nejen postupné a důkladné seznamování s krajinou i lidmi v různých ročních obdobích, ale jistě i blízký vztah, který si k nim vybudovali.

Pravda, na začátku filmu chvilku trvá, než se divák zorientuje v pestré paletě lidských typů a charakterů, než si zvykne na zvláštní jazyk, v němž je naskládáno jazyků a nářečí několik (rusínština, ukrajinština, ruština) a vůbec na celkový svéráz, poznamenaný skromnými poměry. Brzy se však přírodní i dějová linka zvýrazňuje a doširoka rozevře velkolepou krásu hor a pastvin táhnoucích se až za obzor, malebnou chudobnost vesnických stavení, noblesní důstojnost církevních obřadů. Hlavně ale upoutají lidé, zachycení v dynamice každodenních činností, ve chvílích tichého rozjímání či rodinné oslavy, v starosti o denní chléb i v slavnostní náladě, stejně upřímně radostné na počest Velikonoc jako pro nově narozené dobytčí mládě. Autoři nic nepřidávají ani neutajují, nechávají život plynout v reálné podobě. Jen občas položí kratičkou otázku, aniž by však svůj vstup vnucovali, či se snažili jakkoli manipulovat lidmi a jejich činnostmi.

Barevná mozaika života obyvatel nevelké vsi na Rachovsku se skládá z tisíce drobných i větších úkonů – od práce na pile (když se poštěstí a práce vůbec je), přes opravování a úklid kolem chalupy, až k hloubání nad tím, co bude zítra či za pět let. Kamera drží s lidmi krok, nevtíravě jim kráčí v patách, zaznamenává tváře a gesta. Z houfu Rusínů nejvýrazněji vystupuje Dmitrij Vorochta, svérázný muž středních let.. (Mohl dostat ještě výraznější místo, aby se pozoruhodnosti jeho charakteru nerozmělňovaly či neztrácely v přílišném zalidnění. Autoři ho povýšili do role hlavního hrdiny. Právem, neboť vládne přirozenou lidskou moudrostí. Poznal kus světa –na vojně i za prací byl tisíce kilometrů daleko – rozezná důležité věci od nepodstatných, dokáže vystihnout smysl (nejen) svého života, má pevný vztah k rodné zemi. Umí přesně pojmenovat problém regionu, který je sice geografickým středem Evropy (jak hlásá tabulka podél jedné silnice), ale k Evropě má pořád zatraceně daleko. Je pokorný i sebejistý, a hlavně – umí být spokojen s tím, co má. Podobně uvažují i další obyvatelé vsi, jejichž láskyplné drobnokresby ve filmu zaujmou, potěší i pobaví. Protože film Půl čtvrté má i další cenný rozměr: láskyplný humor, s nímž pohlíží na vesnický život karpatských Rusínů a Ukrajinců.

Snímek za sedmdesát pět minut zdánlivě nic „neřeší“ a nevyřeší, což ovšem nejspíš patří k jeho kladům. Místo toho nabízí spousta podnětů k zamyšlení, což je víc. Pravdy o relativitě štěstí a spokojenosti, či o tom, co je v životě skutečně důležité, si v něm musí najít už každý sám.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.