Poslední štace

23. 2. 2009 - 15:41 | Téma | red

Poslední štace zdroj: tisková zpráva

Meziválečné Německo se dříve, než se v něm moci chopil Hitler, stalo kolébkou mnoha podnětných uměleckých výbojů

Meziválečné Německo se dříve, než se v něm moci chopil Hitler, stalo kolébkou mnoha podnětných uměleckých výbojů. K nejvýznamnějším sociálně laděným výpovědím patří snímek ještě němá Poslední štace (1924), kterou Friedrich Wilhelm Murnau (nedlouho předtím proslavený Upírem Nosferatu) zasvětil nejen portrétu člověka, jenž klesl na samé dno lidské důstojnosti, ale současně akcentoval jeden rys německé (přesněji pruské) mentality - závislost na honosné uniformě. Známe satirické vylíčení této záležitosti v Hejtmanovi z Kopníku. Naopak Murnau, přidržující se inspirativního scénáře Carla Mayera, líčí totéž v bezmála tragickém průzoru.

Uniforma zde není vojenská: zdobná livrej náleží starému hotelovému vrátnému, záměrně bezejmennému, jemuž zajišťuje aspoň iluzi důležitosti nejen na pracovišti, ale i v domě, kde bydlí. Stačí, aby byl převelen na jinou práci, do umývárny, a zbaven svého odění, aby se okamžitě ocitl v tíživém kolotoči posměchu a ponižování. Ředitel přepychového hotelu mu jistě nechtěl ublížil: bylo mu líto starce, jak s vypětím sil vleče těžké zavazadlo, a chtěl mu tak ulevit. Jenže nešťastník náhle ztratil jakoukoli vážnost, jakou dosud požíval, všude naráží na nevybíravé zlehčování. Dokonce se zbídačený ocitne na ulici. Murnau působivě postihl protiklad mezi vážností a znevážením na týchž místech. Načrtává ztrátu úcty, jaké se hrdinovi dostávalo v hotelu i v domě, kde bydlel – sousedé začnou jeho přítomnost považovat za obtěžující, klepny jej pomlouvají, i nejbližší příbuzní se k němu zachovají bez nejmenšího záchvěvu svědomí. K dojemným okamžikům řadím scénu nenápadné solidarity, kdy jej noční hlídač starostlivě balí do deky, aby měl v čem přespat.

Významný německý herec Emil Jannings výborně zvládl protikladné psychické stavy, které jeho hrdinu ovládají. Upozorňuji aspoň na jeho zmučený výraz, když svlékání livreje prožívá snad ještě bolestněji než odírání kůže. Zcela nenápadně postihl rysy zprvu absurdní, ale postupem času až děsivě zhmotněné v ponížení a beznaději, tlaku vnějších znaků postavení, zosobněné v první řadě livrejí, kterou se vrátný po své degradaci dokonce pokusí ukrást, aby zachránil aspoň zdání své důstojnosti – a marné je jeho počínání.

I zpodobení předmětů zaujímá důležitou dramatickou roli: deštník, vztyčovaný nad přicházející hosty, otáčivé vchodové dveře jsou nahrazeny pasivním sezením na umývárně; i v této „hře“ rekvizit je postižen bolestný společenský pád.

Poslední štace je pozoruhodná nejen průzkumem jedné lidské existence, ale také jeho ztvárněním. Kameraman Karl Freund vtiskl obrazům mimořádnou dynamiku, ustavičně se přibližující hrdinovu rozpoložení. Volí monumentalizující podhledy, když pyšně se tyčícího vrátného zachycuje jako sebejistého muže, naopak nadhled symbolizuje ponížení a znicotnění. Kamera se výslovně vznáší, otáčí se, podniká složité pohyby, než se spočine ve finálním záběru. Autorům se úspěšně zdařilo vše důležité vyjádřit obrazem, nemuseli použít vysvětlující mezititulky.

Mayer a Murnau chtěli předložit pochmurnou, nelítostnou studii jednoho lidského osudu (což se později podařilo naplnit například De Sikovi v Umbertovi D.), avšak byli přinuceni vsunout optimistický happy-end. Vrátný zdědí po kterémsi americkém milionáři pohádkový majetek.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.