Město 44 ukáže Varšavské povstání po hollywoodsku

22. 3. 2015 21:30 - Téma | Autor: Ladislav Loukota

Město 44 ukáže Varšavské povstání po hollywoodsku

Ačkoliv jde o veskrze polský film, blížící se snímek Město 44 splňuje všechny aspekty epického hollywoodského trháku - a to i včetně vysokých tržeb. Více než půlrok po premiéře ve své domovině nyní snímek přichází i do našich kin. Komu by však jeho fantastická režie na úkor naivnějšího příběhu neseděla, stěží si vybere - móda točit východoevropské filmy “po Americku” se totiž neomezuje jenom na Polsko. 

Varšavské povstání je jednou z nejkřiklavějších událostí závěru druhé světové války. Ačkoliv městské rebelie v nacisty okupovaném Polsku nebyly nikterak výjimečné, především zdejší židovské ghetto jich zažilo hned několik a všechny dopadly porážkou, příběh Varšavského povstání je nepříjemně doplněn především rolí Rudé armády. Ačkoliv totiž polské hnutí odporu povstání zažehlo primárně pod vlivem blížících se sovětských vojsk v naději, že jim usnadní osvobozovací operace, na Stalinův příkaz se Rudá armáda zastavila před Varšavou a měsíce de facto vyčkávala, až povstalci vykrvácí.

Město 44

I přes žádosti vůdců Británie a USA jménem polské exilové vlády nakonec povstání skončilo fatální porážkou rebelů tři měsíce od svého vzniku. Zničeno při něm bylo na 85% města, zahynulo až 200 tisíc civilistů. Ačkoliv se někteří historikové později snažili zlepšit obraz Rudé armády, která podle nich jednoduše v dané oblasti a čase nebyla připravena na podporu rebelů a velkou městskou bitvu, výslovný zákaz podpory Varšavského povstání skrze spojenecké letecké zásobování a bombardování (britské a americké letouny by k němu potřebovaly přístup na sovětská letiště) takovou interpretaci poněkud nabourává stejně jako odtajněné dokumenty, které Stalinovým jménem zakazovaly jakoukoliv pomoc Rudoarmějců povstalcům ve Varšavě.

Zvláště v současné politicky zjitřené atmosféře tak Město 44, příběh povstání odsouzeného k tragickému nezdaru kvůli zvůli sovětské moci, náležitě rezonuje polskou společností. V loňském září během pouhého týdne od premiéry film nalákal 200 tisíc diváků, pro svého režiséra a scénáristu Jana Komase jde přitom o teprve třetí film.

Velkolepý ve všech ohledech

Odlišnost Města 44 v regionálním kontextu vynikne nejlépe ve srovnání, jak jiní filmaři reflektovali obdobné historické události. Po válce sice mělo Varšavské povstání v komunistickém Polsku status určitého dogmatu, přesto se k němu polští filmaři odvážili vyjádřit už v roce 1957, kdy vznikly Kanály režiséra Andrzeje Wajdy. Komorní snímek se ovšem zaměřil povíce na příběhy jednotlivců než roli vyčkávající sovětské armády, dobové materiály ho navíc interpretovaly jako příběh těch, kteří “následovali špatné rozkazy”. Dlouho po Kanálech bylo Varšavské povstání pouze tématem pro dokumentaristy, až do loňského dokumentu složeného výhradně z restaurovaných původních závěrů v režii Jana Komasy, tedy režiséra právě Města 44.

Oproti Kanálům pojímá Město 44 příběh Varšavského povstání osvědčenou mainstreamovější optikou milostného trojúhelníku a nebojí se přitlačit na pilu akce a produkčních kvalit. Jako takové je Město 44 o několik úrovní nad srovnatelnými českými pokusy o válečnou "hollywoodizovanou" epiku, jak ji známe například (resp. pouze) z domácího Tmavomodrého světa. Obdobně lze Město 44 srovnat i s Wajdovou Katyní (2007), která je dalším snímkem se silným politickým nábojem. I v tomto případě vyplyne daleko velkolepější, "amerikanizované" ražení Města 44 oproti tísnivější a “evropštější” Katyni.

Poláci ovšem v “americkém” stylu snímání své historie zdaleka nejsou sami - vzpomenout lze i na nedávný ruský Stalingrad (2013), jehož snímání na zeleném pozadí a následný vizuál si v ničem nezavdaly s historickou fantasy 300: Bitva u Thermopyl. Vtip je v tom,. že přístup á la Hollywood táhne diváky. Ačkoliv zápletka Stalingradu byla ještě primitivnější než v oslavném příběhu starověkých Sparťanů, utržil Stalingrad na ruský film famózních 51 milionů dolarů. Snaha vnímat historické skutečnosti spíše jako komiksově laděný, černobílý příběh, tak rozhodně není jenom polskou záležitostí.

 

Zdroje: Vlastní

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Chris Pratt a Tom Holland se ve Frčíme vydají na výlet s polovinou otce

Chris Pratt a Tom Holland se ve Frčíme vydají na výlet s polovinou otce

14. 10. 2019 | Trailery | Adam Homola

Nová pixarovka se sice v češtině jmenuje Frčíme, ale klidně by se jí mohlo přezdívat „fantasy z předměstí“. Dva bratři z úplně běžného, na pohled nudného předměstí se totiž vydají na dobrodružství, jenže vtip je v tom, že tohle předměstí je úplně obyčejné zcela jinak.
Recenze: Blíženec – dva Smithové a technologická revoluce?

Recenze: Blíženec – dva Smithové a technologická revoluce?

11. 10. 2019 | Recenze | Matěj Svoboda

Will Smith bojuje proti svému mladšímu klonu a Ang Lee se pokouší naznačit, jak by mohly filmy vypadat v blízké budoucnosti.
Klony útočí: před Willem Smithem se se svým mladším já rval Schwarzenegger i Eddie Murphy

Klony útočí: před Willem Smithem se se svým mladším já rval Schwarzenegger i Eddie Murphy

10. 10. 2019 | Téma | Matěj Svoboda

V akčním thrilleru Blíženec se Will Smith musí porvat se svým mladším klonem. A není jedinou hereckou hvězdou, která měla v kinech podobný problém.
John Wick s ženskou hrdinkou? Spin-off prý chystá Len Wiseman

John Wick s ženskou hrdinkou? Spin-off prý chystá Len Wiseman

9. 10. 2019 | Novinky | Adam Homola

Železo se musí kout dokut je žhavé, a proto se začne už brzy natáčet první spin-off k Johnu Wickovi.