Marie Antoinette

23. 2. 2009 - 15:49 | Téma | red

Marie Antoinette zdroj: tisková zpráva

Film vznikl Podle knihy The Journey of Marie Antoinette autorky Antonie Fraserové. Získal Oskara za kostýmy, to bylo opravdu zasloužené

Film vznikl Podle knihy The Journey of Marie Antoinette autorky Antonie Fraserové. Získal Oskara za kostýmy, to bylo opravdu zasloužené. Vše, co jste od oblékání čekali v Pradě, najdete tady. Film získal cenu kritiků Washington DC a Phoenix.

Příběh filmu sleduje život Marie Antoinetty (Kirsten Dunstová) od momentu, kdy její matka, rakouská císařovna Marie Terezie, přijala nabídku francouzsko-rakouské alianace. Jako záruku za svou stranu zvolila svoji nejmladší dceru, která se tím stala ve čtrnácti letech královnou Francie. Byl jí až do nepovedeného útěku Ludvíka XVI a jeho rodiny z Versailles, kdy bylo Marii Antoinette 37 let.

Mladá Marie Antoinetta je předána rakouskými dvořany dvořanům francouzským, pod vedením Comtesse de Noilles (skvělé ztvárněnou Judy Davisovou). Je zbavena všeho rakouského, včetně šatů a psíka (byly vedeny dlouhé diplomatické hovory, aby mohla psíka opět mít u sebe) a provdána za korunního prince, budoucího Ludvíka XVI, v podání Jasona Schwartzmana. Ve Versailles princeznu mnohé překvapuje, od královy milenky Madam Du Barry (Asia Argetová ji hraje jako hrubou ženskou), kterou pohrdá, až po ) oblékání a jídlo (velmi dlouhá scéna). Manželství je po několik let „nezkonzumováno“, v mezičase má Marie Antoinetta málo přátel, matku, která jí vyčítá, že manžela nepřitahuje a marnotratné zvyky. Jídlo, šatstvo, boty, bály a hry jí nahrazují lásku a bezpečí. Je pravda, že Fracouzi od princezny chtěli následníka trůnu a jeho opožděný příchod vyčítali jí, nikoliv princi. Ale ve filmu i ve skutečnosti se Marie Antoinetta těmi druhými příliš nezabývala. Nakonec měla čtyři děti, první syn zemřel. Je to událost ve filmu tak nevýrazná, že mi unikl její význam. Trianon a hraní na prostý život mi neunikly, ale americký revolucionář coby milenec je absurdní. Celé dění ve Francii, mimo pocity nespokojené Marie Antoinetty, je ve filmu buď velmi zběžně naznačeno, nebo zcela opomenuto.

Je to velmi výpravné kostýmní drama s Kirsten Dunstovou v hlavní roli osamělé mladé ženy, která chce být milována v cizí zemi. Jinak řečeno, jde o „Ztraceno v překladu“ odehrávající se v 18. století. To by tak nevadilo, kdyby to celou situaci a historické postavy nezplošťovalo až komicky. A kdyby tento velmi dlouhý film nezacházel do historických nemožností; neoriginálních, srovnatelných tak s bulvárními filmy jako bylo Statečné srdce. Nepomáhá, že Marie Antoinette a Ludvík XVI nestárnou (fyzicky se po 23 let vůbec nezmění) ani že se charakterově nijak nevyvíjejí – k tomu jim není dán prostor. Kirsten Dunstová je královsky lhostejná k citům jiných, zejména Du Barry. Stejně královsky arogantní je její naprostá lhostejnost k politice, jejím důsledkům a procesům. Arogance k dvorním zvykům je nevěrohodná. Marie Antoinetta tu není ani za obyčejnou holku, která měla ráda krásné boty (abych parafrázovala jednu anglickou kritičku), ale představuje dosti omezenou, sobeckou ženu, zaujatou pouze sebou, chycenou v pasti dějin. Nepravěpodobné…

Chudák Ludvík XIV je ve filmu pouze nutnou kulisou. Mluví, reaguje; vyskytuje se ostatně zřídka. Jeho nejdůležitější větou je historicky správná prosba při korunovaci: „Pane, ochraňuj nás, jsme příliš mladí na to, abychom vládli.“

Hudba filmu opravdu škodí, protože moderní šlágry se k historickému filmu nehodí. Zapamatujete si Ludvíkovu nehybnou tvář, nevychovanou Du Barry, paní de Noilles a moderně nešťastnou Marušku. Obrazové sekvence zkracující čas jsou velmi hezké, ale stejný trik je příliš často opakován. Soffii Coppolové lze poděkovat za to, že unikla profanaci gilotiny a film ukončila odjezdem z prázdných Versailles, které dvořané opustili džív, než se k tomu odhodlá královská rodina.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Pražský The Gray Man s Evansem a Goslingem představuje reálné tramvaje a digitální destrukci

Pražský The Gray Man s Evansem a Goslingem představuje reálné tramvaje a digitální destrukci

25. 5. 2022 | Trailery | Adam Homola

Takhle Prahu už dlouho nikdo nezničil, a i když je ve filmu spousta skutečných věcí, destrukce vypadá snad až příliš digitálně.
Rudolfinum se otřese pod vesmírnými loděmi i dinosaury

Rudolfinum se otřese pod vesmírnými loděmi i dinosaury

24. 5. 2022 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Spock, dinosauři, Neo, Darth Vader a E. T. v Rudolfinu - to bude koncert Filmové filharmonie, na kterém zazní hudba ze sci-fi filmů jako Star Trek, Matrix, Jurský park, E. T. Mimozemšťan, Star Wars a mnoha dalších. Orchestr tak 4. června uzavře sezonu jedním z nejpopulárnějších koncertních témat, která má ve svém repertoáru.
Trailer na Thor: Láska jako hrom tahá esa z rukávu: Christian Bale, Russell Crowe a další

Trailer na Thor: Láska jako hrom tahá esa z rukávu: Christian Bale, Russell Crowe a další

24. 5. 2022 | Trailery | Adam Homola

Zároveň tu ale nechybí ani osudovost, důraz na vztahy, nebo Natalie Portman jako ženský Thor.
Z teaseru na novou Mission: Impossible se vám bude tajit dech

Z teaseru na novou Mission: Impossible se vám bude tajit dech

23. 5. 2022 | Trailery | Adam Homola

Tak tohle je paráda. Cruisovi je skoro šedesát, ale to, co předvádí v nové Mission Impossible, se jen tak nevidí.